Reduceer van compressor afgebroken, hoe restant verwijderen?

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
178
58
Door een val is het reduceerventiel van mijn compressor afgebroken. Een deel zit nog in de tank.

IMG_20250225_122827.jpg

Heb gepoogd het met een boutverwijderaar te lossen maar dat is niet gelukt.

Iemand nog tips?

rinus

Post veel
13 nov 2011
831
177
Heerde
marinusvannorel.nl
  1. Eerst warm/heet maken en dan nog eens proberen.
  2. Uitboren tot aan de schroefdraad en dan met een beitel de restanten naar het midden tikken.
  3. Er een bout insteken en daarna lassen, waardoor je meer kracht kunt zetten. Bijvangst is dat het dan ook wordt opgewarmd.
Als 2 niet lukt wordt 3 wel lastig:)

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
178
58
1 bericht volstaat
het dubbele kan je er nu nog uitgooien
Oh dank, voor het opmerken had het zelf niet gezien. Het posten met mobiel i.c.m. foto ging niet geheel goed. Ik zie echter geen optie om te verwijderen. Heb de dubbele post gerapporteerd met het verzoek om die te verwijderen.

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
999
252
Zou het heetstoken en dan nog eens met een bout verwijderaar proberen, waarschijnlijk zit er een afdichtingsmiddel tussen de schroefdraad.

Zoete

Nieuw lid
21 jun 2023
7
3
Beernem
  1. Eerst warm/heet maken en dan nog eens proberen.
  2. Uitboren tot aan de schroefdraad en dan met een beitel de restanten naar het midden tikken.
  3. Er een bout insteken en daarna lassen, waardoor je meer kracht kunt zetten. Bijvangst is dat het dan ook wordt opgewarmd.
Als 2 niet lukt wordt 3 wel lastig:)
Als ik verder brei op de reactie van Rinus zou ik misschien de volgorde iets wijzigen om meer mogelijkheden over te houden:
  1. Eerst warm/heet maken en dan nog eens proberen. ik versta onder een boutverwijderaar een linkse tap. dat dient er in ieder geval voor :)
  2. met een beitel of centerpons of iets met een punt op de buitenste boord van het overschot er (linksdraaiend) proberen uitslaan
  3. Er een bout insteken en daarna lassen, waardoor je meer kracht kunt zetten. Bijvangst is dat het dan ook wordt opgewarmd. Wel opletten dat je natuurlijk niet op de tank zelf begint te lassen. zoveel ruimte heb je niet natuurlijk.
  4. Uitboren tot aan de schroefdraad en dan met een beitel de restanten naar het midden tikken.
dat is toch hoe ik het zou proberen.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.640
3.332
Zoals reeds gemeld, eerst heet stoken, er zit borgmiddel op de draad. Ik sla er meestal een inbussleutel of inbusdop in.

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
178
58
Dank @rinus, @elzenmaa en @Zoete voor de tip van het heetstoken. Ik had er al eens een brandertje opgezet, maar niet te lang. Ben een beetje huiverig voor de lang stoken.
Hoe heet moet je het stoken? Vast niet roodgloeiend, maar tips en raad zijn welkom. :)

De linkse tap (boutenverwijderaar) had ik al geprobeerd, maar deze stript het zachte binnendeel en er komt geen beweging in. :-(
Wellicht met meer stoken?

Uitboren wil ik wel proberen, maar ik heb geen netjes gecentreerd gat meer en fixeren ten opzichte van het gat is ook niet zo makkelijk. Daarom is het denk ik lastig (on,ogelijk?) om netjes op te boren tot +/- 15mm (voor zover ik heb kunnen nagaan is de voorboordiameter voor G3/8 15,25mm).

Ik zal ook nog eens op zoek naar een centerpons en/of oude beitel om eens te kijken wat ik daar mee kan bereiken.

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
178
58
Zou het heetstoken en dan nog eens met een bout verwijderaar proberen, waarschijnlijk zit er een afdichtingsmiddel tussen de schroefdraad.
Zou kunnen, maar ik denk eerder aan oxidering volgens mij is het reduceerventiel van aluminium (erg zacht) en de tank van staal, ik zou me kunnen voorstellen dat dat door de tijd lekker met elkaar is gaan reageren.

• Leuk
Waarderingen: Hed

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.640
3.332
Die nippel is van gietijzer of van chinesium. Fakkel er op, je ziet vanzelf wolkjes uit de draad komen, als het borgmiddel verbrand. Passende inbussleutel in het gat rammen en het ding er uit draaien.

• Leuk
Waarderingen: ornament en Wim Kluck

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
178
58
Die nippel is van gietijzer of van chinesium. Fakkel er op, je ziet vanzelf wolkjes uit de draad komen, als het borgmiddel verbrand. Passende inbussleutel in het gat rammen en het ding er uit draaien.
Het ruige werk dus 💪

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.640
3.332
Valt wel mee, het is meestal 1/4 of 3/8. Als het borgmiddel goed verbrand is, draait die nippel meestal wel makkelijk.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.764
1.178
Riemst
Om zoiets warm genoeg te stoken heb je een turbobrander of nog beter een acetyleen brander nodig. Dat heeft de doorsnee klusser niet in huis Met zo een gewoon klein huis, tuin en keuken brandertje ga je er niet geraken.
Ring doorzagen als je een metaalzaagblad in het gat krijg. Of gaatjes langs elkaar boren en dan er uit kloppen.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.640
3.332
Gaat prima met een gewone soldeerbrander op propaan. De meeste borgmiddelen verbreken zo rond de 200 graden.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.