Record Power DS300 (Baptist)

7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Jawel, hij is binnen. Vorige week kocht ik in een opwelling een stationaire schijfschuurmachine als gevolg van het lezen van een vraag om te kiezen tussen een Hegner 300 HSM van 1000E of een Record Power DS300 van 240E.

Om 1 of andere reden stond ie al heel lang op mijn lijstje maar het was er nog niet van gekomen om deze “one trick pony” aan te schaffen.
Ik zal hem niet dagelijks nodig hebben maar denk dat, als ie er eenmaal is, geregeld gebruikt word voor kleine “aanpassingen”.

Afijn. Hij is heel zwaar. Met 33kg aan “lomp” gewicht met recht een stationaire machine.

In de doos:

Record Power DS300 (aan/uit knop, tafel verstelbaar + en - 45 graden, snoer van ca 2m, schermkap)
P60 300mm schuurschijf (plak)
Dustport adapter van groot naar nog groter (50mm+), de Festool midi past er niet direct op.
Klein miter dingetje (prul maar goed genoeg)
Klein remmetje voor de schijf (remt niet op de motor, uiteindelijk wel)
Handleiding in meerdere talen

Uitpakken & assembleren
De boel zit goed ingepakt in karton en piepschuim.
Uit de doos tillen is een beetje gevogel.
Schijf opplakken is snel gepiept
Tafeltje is een beetje vettig (gietijzer)
In principe ben je binnen 5 minuten klaar

Eerste gebruik
Met een eerder opgehaalde Inca lintzaag (van ForMatC) heb ik een aantal push-sticks gezaagd.
Handvaten waren niet helemaal mooi rond dus die konden mooi even bewerkt worden op de schuurmachine.
Met P60 neemt ie behoorlijk snel af, nauwkeurigheid zit met name in de gebruiker(servaring).
Eenmaal op toeren loopt ie mooi rustig, maakt weinig geluid en doet wat ie moet doen.
Verstelling van het tafeltje zit een beetje “grof” in elkaar en verre van “fijnmechanisch”.
Doet wat het moet en er zit een extra knop op om het tafeltje vast te zetten.

Of het nu echt wat is moet nog blijken, je moet er wel projectjes voor hebben.

Dat was het voor nu, foto’s volgen en ik hoor graag van anderen waar ze hun stationaire schijfschuurmachine voor gebruiken.

Ajuus!

HTBDTL.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Belofte maakt schuld en zodoende een viertal foto’s.
Opgemerkt dat de bijgeleverde P60 schijf toch echt te grof is voor wat ik ermee wil doen.
Laat aardige groeven achter dus binnenkort over naar 120 en kijken hoe dat bevalt.

Eerst maar een “front view”, niks geks
D22C54F4-9684-4CE8-848F-D01AB9C9BE00.jpeg

De hoekverstelling van te tafel met 1 heugel aan de linkerkant, rechterkant volgt en loop nog best zwaar. Voorzien van een borgknop om de boel vast te zetten.
8E715B37-C935-4A82-BA80-56DEDBA6B60B.jpeg
De miter gauge, prul. Wat ik vooral mis is een manier om deze goed vast te zetten zodat je hem wat meer als aanslag gebruiken kunt en wat meer lengte zodat er ook ondersteuning is voor kleinere werkstukken. Kijken of de Incra er misschien op kan.
62592514-DC79-417D-B35D-934362A950D2.jpeg

Aan/uit schakelaar. Apparaat komt rustig op gang (mede door gewicht van de schijf) en loopt daarna rustig. Zwarte knop rechtsonder is de “handrem”. Kun je indrukken en dan staat ie wat sneller stil.
E1B30EED-924B-4AB5-B77F-FCE0574ABC30.jpeg
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Welnu. De P60 schijf is veel te grof, zeker met multiplex. Zodoende P120 schijf a 5,- laten aanrukken. P60 schijf was goed te verwijderen met een plamuurmes en beleid.

P120 schuurt een stuk rustiger en laat een veel beter schuurresultaat zien. Wel zorgen dat je afzuiging aan staat want de schijf loopt snel vol.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Welnu. De P60 schijf is veel te grof, zeker met multiplex. Zodoende P120 schijf a 5,- laten aanrukken. P60 schijf was goed te verwijderen met een plamuurmes en beleid.

P120 schuurt een stuk rustiger en laat een veel beter schuurresultaat zien. Wel zorgen dat je afzuiging aan staat want de schijf loopt snel vol.
Of even zoiets als dit "schuurband schoonmaakstick/reinigingsblok" erover en je schijf is weer als nieuw.
schuurpapier reinigen.jpg
Mvg, :).
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead en JonasLa

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Tip: zet er een klittenbandschijf of en gebruik schuurpapier met klittenband. Dan kan je heel gemakkelijk van grofte wisselen. Ik heb dat gedaan op een schijf op mijn draaibank: werkt super!
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Als je dat doet moet er wel rekening mee houden dat het schuurpapier kan gaan bewegen. In veel gevallen zal dat geen probleem zijn, maar voor sommige toepassingen wel. Alternatief: lijm uit een spuitbus op zowel het schuurpapier als de schijf spuiten, even laten driogen, daarna schuurpapier op de schijf plakken. Het voordeel is dat het dan later weer eenvoudig los te trekken is. Maar het zit stevig genoeg om niet los te raken tijdens het schuren door de weerstand of eventuele verhitting. Ikzelf vind dat prettiger dan schuurpapier met klittenband. En het is ook nog eens goedkoper.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead en jaap

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Met een verlijmde schuurschijf op een harde ondergrond, zoals hier, krijg je het beste resultaat. Het klittenband veert altijd ietsje in en de warmteafvoer is ook beter. Voor precisie schuurwerk met klein spul is dit de beste oplossing. Heb dezelfde machine en direct het beschermplaatje dat voor een kwart van de schuurschijf zit , er af gehaald. Door de massa in de schuurschijf loopt het machientje inderdaad mooi rustig.

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.