Record power Chuck vraag

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
284
215
Schouwen-Duiveland
Hallo allemaal,

Ik wil voor mijn pas gekochte tecnatool Nova comet 2 dr draaibankje met M33x3.5 er een kleine Chuck bij kopen.

Zit er bij een record power standaard M33x3.5 draad in de Chuck of moet ik er nog een adapter bij bestellen?

Ik wil hem bestellen hij baptist.

IMG_8327.jpeg

JMe

Actieve deelnemer
25 mrt 2017
155
80

Eigenschappen​

Fabrikantnummer: 60005
Inclusief:
- SC1 Mini-chuck 2"
- 40 mm standaard klauwen set
- ‘woodworm’ houtdraaischroef
- sleutel voor het aandraaien
Let op! Wordt geleverd zonder adapter. Deze dient u apart te bestellen (zie gerelateerde producten).
Binnenbereik 40 mm klauwen: 30 - 49,5 mm
Buitenbereik 40 mm klauwen: 39 - 56,5 mm

Extra informatie​

Bekijk onderstaande video voor de eerste indrukken van de Record Power SC1 en SC2 mini-chucks.

Efvee

Post veel
9 jun 2021
820
325
RegioRotterdam
Bij de SC1 moet je een adapter kopen. In de body zit een 'eigen' draad van RP. Die heeft een doorsnede van plm. 40 mm en past behalve op de adapters van RP voor zover ik weet alleen op mijn eigengemaakte adaptertjes.
Dat geldt trouwens ook voor de klauwen. De SC1 en SC2 vormen een totaal eigen systeempje.
Als je andere klauwen wilt dan de 4 die RP levert moet je ze zelf maken.
De klauwen die RP levert zijn eigenlijk voor de SC2. Ze zijn in gesloten toestand zo groot als die body en steken dus buiten de body van de SC1 uit, wat het voordeel van de kleine diameter van de body teniet doet.
Nog iets: Stel je verwachtingen voor de prestaties als klauwplaat niet te hoog en gebruik hem met verstand.

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
284
215
Schouwen-Duiveland
Mensen bedankt allemaal voor de antwoorden en tips.

Ik heb besloten dat ik voor de SC2 ga. En die gaat voornamelijk op de Tecnatool Nova comet 2 DR dienst doen voor klein werk. Penblanks boren, schaakstukken draaien etc.
De kosten met de actie bij Baptist zijn voor de SC2 net zo veel als voor de SC1 + adapter.

@ Efvee, goede tip over de breede van de losse klauwen. Dan heb je idd geen effect meer van de smalle diameter van de SC1 ten opzichte van de SC2

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.589
613
Mensen bedankt allemaal voor de antwoorden en tips.

Ik heb besloten dat ik voor de SC2 ga. En die gaat voornamelijk op de Tecnatool Nova comet 2 DR dienst doen voor klein werk. Penblanks boren, schaakstukken draaien etc.
De kosten met de actie bij Baptist zijn voor de SC2 net zo veel als voor de SC1 + adapter.

@ Efvee, goede tip over de breede van de losse klauwen. Dan heb je idd geen effect meer van de smalle diameter van de SC1 ten opzichte van de SC2
Ik heb ook getwijfeld tussen de SC1 en eSC2. Ik heb de SC2 gekocht en ben er heel tevreden over. Deze heeft meer klemkracht en heeft ook een grotere sleutel die je bovendien door een rond gat moet steken. Die geleiding voorkomt vroegtijdige slijtage. Eigenlijk is het zoiets als een Nova G3 of PowerRecord SC3 in het klein.

Ik heb alleen de standaardbekken .

De klemkracht is , indien je de pen maakt zoals het moet, echt wel goed.

Ik heb het ding getest met een tak van rond de 5,5 cmm die 18 cm uitstak en dat die vrij laten draaien dus geen tegencenter gebruikt.
Uiteraard heb je dan onbalans en er zaten stompen van zijtakken aan (geven noesten).
De vierklauw gaf niet toe, de tak bleef erin tijdens het cilindrisch maken met een brede guts . Ik had verwacht dat de tak eruit zou gestoten worden, maar dat gebeurde dus niet.

groeten

Ornament
www.houtsnijden.eu

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.733
3.136
Gaanderen
Ik heb ook een sc-2. Ik vind de boorkopsleutel niet fijn werken. Past er niet altijd lekker in . Nieuwe sleutel gekregen maar het probleem blijft. Niet heel erg want het staat de werking niet in de weg. Verder vind ik de bekken erg licht uitgevoerd. Door oneigenlijk gebruik is de boel bij mij verbogen. Als ik de bekken vergelijk met mijn axminster bekken zijn deze veel zwaarder uitgevoerd. Echter er zit ook een heel groot prijsverschil tussen deze twee chucks. Dus als je hem gebruikt zoals het hoort en je checkt in de winkel of in je draaibank of de sleutel lekker past dan heb je er voor licht werk een prima chuck aan. Volgens de leverancier ben ik niet de enige met dat boorsleutel probleem.

Efvee

Post veel
9 jun 2021
820
325
RegioRotterdam
Ik heb ook begrepen, en ook gemerkt toen ik in de winkel stond dat je makkelijk de sleutel van de SC2 er niet goed (niet diep genoeg) insteekt en dat je dan wel toch de bekken kunt bedienen. Dan slijt/vervormt de boel snel. Het lijkt dus ook een puntje discipline van de gebruiker. dan een puntjee constructie.

De klauwen voor de SC1/SC2 hebben dezelfde zwaluwstaart hoek als de klauwen van de 'grote' klauwplaten van RP. Dat betekent dat de effectieve hoek waarmee de zwaluwstaart het hout vasthoudt tegen kantelen veel kleiner is. Ik ben daarom wat huiverig geworden voor de opspanring die erbij hoort. Ik heb een gevalletje gehad waarbij die van de klauwen schoot.

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
389
208
‘s-Hertogenbosch
Sc3 is top👍🏼, sc2 ….. gebruik ik redelijk veel en dacht dat ik de enige was met problemen met de sleutel. Gelukkig. Niet dus. .
Verder ben ik goed over dit kleine ding tevreden qua klemkracht en inzetbaarheid.
Bij mij vooral voor het kleine werk, idd penblanks , opnames van 8 mm tot 25 mm rond. Theelichtjes inwendig vanaf 40 mm.
Dus kleine versie van de sc3.
Misschien minder klemkracht maar voor kleinere projectjes voldoende.
Ik ben er tevreden mee.

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.589
613
Ik heb tot nu toe nog geen enkel probleem met de sleutel van de SC 2 gehad.
Wat ik ooit die oortjes met die eens van gehoord heb is dat de spanring ( ringveer of zoiets?) niet op de juiste plaats zit . Als de oortje met die gaten waar je een speciale tang insteekt om ze te verwijderen, voor de gaten zitten waar je de sleutel insteekt, dan is zou de sleutel niet genoeg plaats krijgen.

Men kan dat gemakkelijk zien aan de achterkant. Mogelijk komen daar de sleutelproblemen vandaan?

groeten

Ornament

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.589
613
Dank je Wim, voor de juiste term.

ik heb seegeringen opgezocht , en dat is helemaal wat bedoeld wordt.

De ogen mogen niet voor de gaten , waar de sleutel door moet, zitten . Is het wel het geval dan wordt de sleutel gehindert.

Men kan de seegering dan gewoon wat draaien en dit specifiek sleutelprobleem is alvast van de baan.

groeten

Ornament

• Leuk
Waarderingen: John1969 en Wim Kluck

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.733
3.136
Gaanderen
Hoewel mijn sc-2 chuck naar de .......... is zal ik eens kijken of dat het probleem is. Ik heb deze klacht een tijd geleden bij de verkoper neergelegd en daar werd bevestigd dat ik niet de enige was. Kreeg zelfs een andere sleutel mee om te kijken of dat het probleem was. Zoiets moet toch bij Record en dan ook bij de verkoper bekend zijn.

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.589
613
Het wat stroef lopen van de SC2 zou volgens Recordpower verholpen zijn doordat ze nu iets dunnere seegeringen gebruiken.

Dat heeft wel niets met een sleutelprobleem te maken.

Toen ik de mijne kocht heb ik 4 of 5 sc2 vierklauwen laten uithalen (bij Willy Vanhoutte in BE) en de soepelst draaiende gekocht. Of is het eerder de minst stroeve.

De SC1 draait veel soepeler, maar heeft stukken minder klemkracht en heeft niet de geleiding voor de sleutel. Ik vreesde voor snellere slijtege van sleutel en de tanden op de draaischijf, in de body van de chuck. Daarom heb ik die niet genomen.

Geen sleutelprobleem gehad, heel tevreden over deze aanschaf. Ik werk er heel graag mee.

groeten

Ornament

Efvee

Post veel
9 jun 2021
820
325
RegioRotterdam
Nu we het over de SC1 en de SC2 hebben: Kan een van de bezitters van een SC2 me vertellen wat de breedte en wat de diepte van de groef in de sleden is?
Voor mijn SC1 is dat respectievelijk 8.3 mm en 1.4 mm, maar dat kan bij de SC2 anders zijn.
20241208_152423.jpg
Ik vraag dit omdat ik mijn eigen klauwtjes maak met een 3D printer en die laat ik zo goed mogelijk passen, dus met een uitsparing voor de slede. Ik gebruik nu één model voor de opname van de SC1 en de SC2, maar als de SC2 een andere breedte heeft dan moet ik dat scheiden. Het model is volledig parametrisch dus het zou voor een setje SC2 klauwen niet moeilijker dan twee getallen aanpassen, maar ik wil wel graag weten of mijn klauwtjes op beide passen.
20241208_152923.jpg

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
389
208
‘s-Hertogenbosch
Heb op m’n sc2 de bekken zitten die er origineel bij horen vlgs baptist en die passen ook op de sc1. Als je zelf je bekken wil printen meet je toch je eigen Chuck of zie ik dat verkeerd? Het is mij niet helemaal duidelijk waarom je dit zo precies wil weten als je voor jezelf produceert.🤔
Ik heb voor m’n sc3 zelf ook bekken gemaakt, en heb die dingen aan de hand van MIJN Chuck op maat gemaakt. Oke ik kijk niet op de honderdste mm. Maar het werkt oké….
Oh ja houdt er rekening mee dat elke klauw anders is met name het blokje wat in het bekken valt……
Succes met je missie 👍🏼
Groeten John

Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.