Recht schaven met een KP0810CK

RobGee

Nieuw lid
2 mrt 2025
4
0
Amersfoort (Nederland)
Goedendag,

Onlangs heb ik een elektrische schaaf gekocht, maar het lukt me niet om er netjes mee te schaven. Als ik hout breder dan de zool van de machine schaaf komen er allemaal banen in het hout, wat ik ook probeer. Ik heb zelfs een jig gemaakt waarmee in theorie precies op diepte geschaafd moet kunnen worden, maar zelfs daarmee lukt het niet. Heeft iemand hier een zelfde soort ervaring mee gehad en dat op weten te lossen?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.653
2.407
Klein-Brabant, Vlaanderen
welkom als nieuw lid !

ik vermoed dat het een handschaaf is
nog nooit geweten dat iemand daar hout breder dan de messen mee probeert te schaven
is de schaaf breder dan de messen, dan stoot ze waarschijnlijk tegen de hogere zijkanten van de gleuf die je schaaft

we zijn hier gek op foto's

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.168
3.361
Gaanderen
Wat voor merk en type is het voor schaaf. Ook foto's van het schaafresultaat kunnen helpen om het probleem op te lossen.

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
353
143
Ik denk dat het zo'n schaaf is.

Ja, die geeft banen in het hout. Ik gebruik zo'n schaaf alleen voor grofwerk en/of voor de zijkant van een deur/raam.
Wil je breder hout (vlak) schaven, schaafdiepte heel gering zetten, hoge delen wegschaven en als laatste de banen weghalen met een handschaaf.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.168
3.361
Gaanderen
Het type nr stond in de titel. Daar kijk ik dus niet meer in als ik een topic open. Mafel heeft wel handschaafjes die tot 32 cm breed schaven.

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
240
96
Delft
Hoe zijn de messen afgesteld? Afhankelijk van de diepte zal je schaaf klimmen of duiken.

RobGee

Nieuw lid
2 mrt 2025
4
0
Amersfoort (Nederland)
Bedankt voor de reacties tot dusver. Het was inderdaad handiger geweest als ik er direct een aantal foto's bij had geplaatst.

Het gaat inderdaad om een Makita KP0810CK schaafmachine. Daar heb ik een jig voor gemaakt, losjes geïnspireerd door een aantal filmpjes op youtube, zoals deze:

De jig die ik zelf heb gemaakt ziet er als volgt uit:

Vooraanzicht hoog:
1 vooraanzicht hoog.jpg
De 2 buitenste stukjes mdf zijn bedoeld als geleider, in hoogte verstelbaar en vast te zetten met de bouten+moeren.

Vooraanzicht laag:
2 vooraanzicht laag.jpg
De geleiders aan de zijkanten zijn op alle 4 de hoeken afgesteld op 26 mm hoogte vanaf de achterzool en de voorzool staat ingesteld op de minimale schaafdiepte van 0mm.

Zijaanzicht:
5 zijaanzicht links.jpg

Onderaanzicht:
4 onderaanzicht.jpg
De achterzool heb ik vervangen met een plaatje van mdf met precies dezelfde dikte als de originele zool (9mm), maar deze is wel een stuk langer dan de originele.

Resultaat van het schaven van een plank:
7 resultaat plank.jpg
De pijlen wijzen naar de banen die zijn ontstaan.

De plank was 29mm dik voordat ik begon te schaven. Inmiddels is de plank nog maar 19mm, terwijl de hoogte van de jig staat ingesteld op 26mm en de schaafdiepte van de machine op 0mm. De jig is zeer stevig en buigt nergens door. De geleiders aan de zijkant van de jig zijn perfect recht en vlak ingesteld, de bodem waar de jig overheen glijdt is ook perfect recht en vlak. Wat ik nog kan bedenken is dat het stuk hout dat ik schaafde tijdens het schaven omhoog en naar beneden is bewogen, of dat de messen niet recht genoeg in de machine zitten.

Ik heb op youtube filmpjes gezien van mensen die het wél voor elkaar kregen om met een jig brede stukken hout te schaven zonder banen te maken. Ben ik nou gek of zou het niet moeten kunnen om van een plank die 29mm dik is 10mm af te schaven terwijl de hoogte van de jig op 26mm staat? Morgen ga ik een nieuw stukje proberen en dat eerst rondom goed fixeren op mijn werkbank, zodat het onmogelijk omhoog en omlaag kan wiebelen tijdens het schaven. De messen ga ik ook opnieuw afstellen, maar daar ben ik nog een leek in, dus hoeveel zin dat heeft weet ik niet.

Iemand nog tips, commentaar, kritiek of iets anders waar ik misschien iets aan zou kunnen hebben? Foute grappen worden ook gewaardeerd ;)

Bijlagen

• 1 vooraanzicht hoog.jpg
    1 vooraanzicht hoog.jpg
    135,6 KB · Weergaven: 5

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.641
3.333
Bij de meeste handschaafmachines kan je niets aan de messen stellen. Je kan ze alleen omdraaien of vervangen. Ook als je hout vast ligt, heb je een goede kans dat het bij het schaven omhoog komt, als je er veel van af haalt.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.906
911
Enschede
ingoogni.nl
Als je in stroken van links naar rechts schaaft dan wil je eigenlijk dat de jig aan de rechter kant van het mes iets hoger zit dan het linker deel. Het verschil moet gelijk aan de schaafdiepte zijn.

Of, je moet langs een lineaal schaven en dan de machine exact de breedte van het mes opschuiven.

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.461
1.090
Omgeving Leiden
Hoe men werkt met de schaafmal van i- woodworking begrijp ik, maar niet hoe jij je mal gebruikt.
Je plank is breder dan de schaafzool, maar past wel tussen de opstaande verticale steunen? Als dat zo is, dan zou ik de plank met dubbelzijdig tape op je werkbank plakken.

Edit: want, zo bedacht ik, de plank wordt tegen je schaaf aangezogen. Immers, de spanen worden ook van je werkstuk gezogen.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
240
96
Delft
Bij de meeste handschaafmachines kan je niets aan de messen stellen. Je kan ze alleen omdraaien of vervangen. Ook als je hout vast ligt, heb je een goede kans dat het bij het schaven omhoog komt, als je er veel van af haalt.
Ik ken alleen de elu mff40 en 80, die stel je net zo af als een vlakbank. Zijn andere schaven als een tersa systeem?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.641
3.333
Ik heb er een stuk of 5. Die hebben allemaal een soort tersa systeem met standaard 80mm mesjes. Die kan je een keer draaien.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.