Bedankt voor de reacties tot dusver. Het was inderdaad handiger geweest als ik er direct een aantal foto's bij had geplaatst.
Het gaat inderdaad om een Makita KP0810CK schaafmachine. Daar heb ik een jig voor gemaakt, losjes geïnspireerd door een aantal filmpjes op youtube, zoals deze:
De jig die ik zelf heb gemaakt ziet er als volgt uit:
Vooraanzicht hoog:

De 2 buitenste stukjes mdf zijn bedoeld als geleider, in hoogte verstelbaar en vast te zetten met de bouten+moeren.
Vooraanzicht laag:

De geleiders aan de zijkanten zijn op alle 4 de hoeken afgesteld op 26 mm hoogte vanaf de achterzool en de voorzool staat ingesteld op de minimale schaafdiepte van 0mm.
Zijaanzicht:
Onderaanzicht:

De achterzool heb ik vervangen met een plaatje van mdf met precies dezelfde dikte als de originele zool (9mm), maar deze is wel een stuk langer dan de originele.
Resultaat van het schaven van een plank:

De pijlen wijzen naar de banen die zijn ontstaan.
De plank was 29mm dik voordat ik begon te schaven. Inmiddels is de plank nog maar 19mm, terwijl de hoogte van de jig staat ingesteld op 26mm en de schaafdiepte van de machine op 0mm. De jig is zeer stevig en buigt nergens door. De geleiders aan de zijkant van de jig zijn perfect recht en vlak ingesteld, de bodem waar de jig overheen glijdt is ook perfect recht en vlak. Wat ik nog kan bedenken is dat het stuk hout dat ik schaafde tijdens het schaven omhoog en naar beneden is bewogen, of dat de messen niet recht genoeg in de machine zitten.
Ik heb op youtube filmpjes gezien van mensen die het wél voor elkaar kregen om met een jig brede stukken hout te schaven zonder banen te maken. Ben ik nou gek of zou het niet moeten kunnen om van een plank die 29mm dik is 10mm af te schaven terwijl de hoogte van de jig op 26mm staat? Morgen ga ik een nieuw stukje proberen en dat eerst rondom goed fixeren op mijn werkbank, zodat het onmogelijk omhoog en omlaag kan wiebelen tijdens het schaven. De messen ga ik ook opnieuw afstellen, maar daar ben ik nog een leek in, dus hoeveel zin dat heeft weet ik niet.
Iemand nog tips, commentaar, kritiek of iets anders waar ik misschien iets aan zou kunnen hebben? Foute grappen worden ook gewaardeerd