Raveeldragers spijkeren of schroeven

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
231
19
culemborg
Wie kan of wil vandaag de dag nog een doos spijkers met een hamer inkloppen? Spijkers worden geschoten, schroeven met accu ingedraaid.Alles moet machinaal want dat lijkt de snelste manier met de minste moeite.
Maar een ervaren timmerman heeft even snel (of sneller) zo een raveeldrager vastgespijkerd, ook op plekken waar je met machine niet kan komen.
Spijkers inschieten lijkt me lastig bij de raveeldragers. (Ik zou het in ieder geval niet durven). En mij gaat het niet om tijdwinst. Ik wil het gewoon goed doen. Dus als gedraaide spijkers beter zijn, dan ga ik spijkeren (vind ik eigenlijk ook leuker) maar als schroeven beter is dan ga ik schroeven. Als ik bovenstaande lees neig ik naar schroeven en dan niet met de slagschroevendraaier maar met de gewone en op het juiste slipmoment.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.360
2.696
Je hebt gewoon tackers voor BAT nagels. Maar voor kleine klusjes niet interessant. Zelfde geldt voor asfaltnagels. Als je zoals aan de andere kant van de plas hele woonblokken in elkaar spijkert, dan verdien je het wel terug.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.360
2.696
Er is een internationale building code. Daar kan je in vinden dat er fabrikanten zijn die ook schroeven toestaan. Dit zijn echter wel speciale schroeven met een platte kop en een verdikt stuk onder de kop. Zie bijvoorbeeld wurth assy 4 jh joist hanger screw.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.551
1.001
Riemst
Er is een internationale building code. Daar kan je in vinden dat er fabrikanten zijn die ook schroeven toestaan. Dit zijn echter wel speciale schroeven met een platte kop en een verdikt stuk onder de kop. Zie bijvoorbeeld wurth assy 4 jh joist hanger screw.
Het probleem is dat er vaak minderwaardige spaanplaatschroeven gebruikt worden. Zeker als ze voldraad zijn hebben ze weinig sterkte onder de kop.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.360
2.696
In veel andere landen moet je werk gekeurd worden. Als je niet de juiste materialen hebt gebruikt, kan je het opnieuw doen. In nederland kan je die balkdragers met pritt buddy's vast zetten. Zolang alles blijft hangen, hoor je er niemand over. Ze gaan pas kijken als het instort.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.475
411
Dordrecht
In veel andere landen moet je werk gekeurd worden. Als je niet de juiste materialen hebt gebruikt, kan je het opnieuw doen. In nederland kan je die balkdragers met pritt buddy's vast zetten. Zolang alles blijft hangen, hoor je er niemand over. Ze gaan pas kijken als het instort.
WKB, zoek het eens op....
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.360
2.696
Dat is er nog niet. De particuliere opdrachtgevers willen er niet voor betalen. Er zijn veel te weinig controleurs. Dat blijft zo, want de mensen die enige kennis van bouwen hebben, gaan met pensioen. Kijk wat er aan het gebeuren is met die mooie nieuwe gasketel wet. Als we een keer een strenge winter krijgen, zitten er heel veel mensen in de kou. Een heleboel mooie regels geschreven door belang hebbende partijen, maar de mensen die het moeten gaan doen, hebben ook zat ander werk. Dus die hebben geen zin in nog meer stickertjes en papierschuiven. Dan nog wat onzinnige milieu zones waar de mensen niet meer met hun bus mogen komen. Ik ga alvast bier en nootjes halen.
 
  • Haha
  • Leuk
Waarderingen: JagerGuus en Roel22

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.113
413
Dat is er nog niet. De particuliere opdrachtgevers willen er niet voor betalen. Er zijn veel te weinig controleurs. Dat blijft zo, want de mensen die enige kennis van bouwen hebben, gaan met pensioen. Kijk wat er aan het gebeuren is met die mooie nieuwe gasketel wet. Als we een keer een strenge winter krijgen, zitten er heel veel mensen in de kou. Een heleboel mooie regels geschreven door belang hebbende partijen, maar de mensen die het moeten gaan doen, hebben ook zat ander werk. Dus die hebben geen zin in nog meer stickertjes en papierschuiven. Dan nog wat onzinnige milieu zones waar de mensen niet meer met hun bus mogen komen. Ik ga alvast bier en nootjes halen.
Sinds begin dit jaar is het verplicht bij het nieuw bouwen van een woning dat de opdrachtgever een kwaliteitsborger inschakeld.
Vanaf begin volgend jaar ook voor een verbouwing waar je nu nog een vergunning voor moet aanvragen.
of het gaat werken?

in heel veel andere landen is het nog veel erger gesteld met de kwaliteit.


-
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
231
19
culemborg
Je hebt gewoon tackers voor BAT nagels. Maar voor kleine klusjes niet interessant. Zelfde geldt voor asfaltnagels. Als je zoals aan de andere kant van de plas hele woonblokken in elkaar spijkert, dan verdien je het wel terug.
En ga je die bat nagels dan door die kleine gaatjes in de raveeldragers schieten? Ben benieuwd hoe het voelt als je je tacker net niet goed op dat gaatje hebt zitten.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.113
413
Natuurlijk niet.
Je gebruikt dan een hogedruk hamer die de nagel gewoon door het stukje blik schiet
(10mm constructie staal is ook geen probleem)

Maar in Nederland is schieten minder gebruikelijk schroeven is makkelijker zeker als het maar om een paar schoentjes gaat
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
208
48
Die tackers hebben een speciale neus die in het gaatje van de raveeldrager valt. Maar lekker met de hand spijkeren! Is hartstikke leuk om te doen en gaat ook gewoon snel een goed. We zijn dat soort dingen vergeten door als onze schroeven, machines en tackers, maar als je weer eens doet kom je erachter dat het ook gewoon werkt.
Ik moest ooit eens heel veel spaanplaat kasten in elkaar schroeven, ze waren vooraf voorgeboord door cnc. Ik sloeg het eerste stukje de schroeven erin met een hamer, ging ook goed. Zelf als ik de schroef er helemaal in sloeg zat het eigenlijk ook gewoon goed vast.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
493
706
47
Breda
Teveel tekst om alle voorgaande berichten te lezen.

Schroeven zijn van gehard staal en breken sneller. Spijkers kunnen nog enigszins buigen. Daarom wordt spijkers aanbevolen voor raveeldragers in een constructie die nog wat kan bewege. Door wind bijvoorbeeld.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.475
411
Dordrecht
Teveel tekst om alle voorgaande berichten te lezen.

Schroeven zijn van gehard staal en breken sneller. Spijkers kunnen nog enigszins buigen. Daarom wordt spijkers aanbevolen voor raveeldragers in een constructie die nog wat kan bewege. Door wind bijvoorbeeld.
Niet dus, als je wel had gelezen dan had je inhoudelijk kunnen reageren in plaats van te herhalen.
Constructies bewegen niet of nauwelijks meer door strengere normen zoals reeds eerder aangehaald en staal van schroeven is niet broos, maar van veel hogere kwaliteit toen dat achterhaalde verhaal nog geldig was.
Schroeven is gewoon sterker en gaat niet stuk, anders zou zo'n beetje iedere recente vloer in NL al beneden liggen.

En de WKB is gewoon van kracht, nu idd nog alleen voor nieuwbouw. Zolang alles niet is afgetekend kan een gebouw niet in gebruik worden genomen, dus geen ontkomen aan.
Mensen moeten hierdoor zeker meer betalen, gelukkig gaan geheel logisch en ter compensatie, de leges enorm omlaag, want bouwen was al duur genoeg.... **kuch**
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.843
783
Enschede, Twente
Zou dit draadje afgesloten kunnen worden met de 'oplossing' om de helft van de gaten van de raveeldragers te spijkeren en de andere helft te schroeven? Iedereen blij of iedereen gefrustreerd… maar zo werkt een compromis nu eenmaal.
 
  • Haha
Waarderingen: Wim Kluck

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
231
19
culemborg
Zou dit draadje afgesloten kunnen worden met de 'oplossing' om de helft van de gaten van de raveeldragers te spijkeren en de andere helft te schroeven? Iedereen blij of iedereen gefrustreerd… maar zo werkt een compromis nu eenmaal.
Ik vind het wel een interessante discussie. En volgens mij is er wel geschreven wat er te schrijven valt. Iedereen zal er nog steeds zijn eigen ding van vinden. Vooral omdat de breeksterkte van schroeven niet helemaal duidelijk is (er zijn natuurlijk ook heel veel schroeven en heel veel manieren om ze te schroeven).

Zelf zou ik de bat nagels gebruiken in constructies waarvan verwacht wordt dat het kan bewegen (houten kapconstructies bijvoorbeeld) en schroeven in constructies waar weinig beweging zal zijn. (Zoals in ons geval de balklaag van de begane grond). En schroeven met dikke schroeven vast is vast.

Dat is ook een soort compromis toch?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.