Raam dicht metselen, tips en tricks, do's en dont's

Scheppie

Oud hout
10 dec 2009
2.518
454
Heelsum
Hi Forummers, er zijn vast mensen met metsel ervaring hier.

In mijn verbouwing vervalt er een raam in de hal. Het raam komt na wat muuraanpassingen in een kast om een open haard en zou een blind raam worden. Het oude kozijn zit er nog in, heb een nieuw kozijn staan wat door omstandigheden nog niet geplaatst is en nu maar de beslissing genomen om het niet meer te gaan plaatsen. Nu bekend is dat het helemaal in de kast wegvalt en dus een blind raam zou worden.

Overweging was:

Wel plaatsen:
* Symetrie behouden / ik heb het raam en glas al / minder werk dan dichtmetselen
Niet plaatsen:
* Risico op vochtproblemen / als de ruit ooit beschadigd kan ik hem nooit meer vervangen want binnenbeglazing die onbereikbaar is / je blijft zien dat het blind is / muur wordt steviger door de nieuwe stenen

Het is dus niet plaatsen geworden en dus dichtmetselen. het is nogal een bijzondere voeg, maar dat is voorlopig later zorg.

Idk ga de halve stenen voorzichtig uithakken en daar dus nieuwe stenen inwerken om het verband te herstellen, de rollaag erboven laat ik (uiteraard) wel zitten.

F7EE32C9-C98E-46DB-B082-AB7E3C071A72 2.PNG

Zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden bij de uitvoering en die ik juist wel of juist niet moet doen? is de steensoort heel belangrijk etcetera?

John1969

Post veel
10 jul 2023
2.018
1.314
‘s-Hertogenbosch
Gewoon het kozijn eruit en terugliggend dicht metselen. Laten zien dat er iets gezeten heeft is niet erg . Je blijft het toch zien als je niet dezelfde stenen hebt.
Met terugliggend bedoel ik één cm.
Links uittanden zou ik niet doen omdat je van de penant naar de deur niks overhoudt.
Waterslangen zou ik wel weghalen.
Verder gewoon “ plat-vol “ opvoegen en alleen aan de onderzijde een zoompje ( schuine lintvoeg) aanbrengen.
Twee a drie kozijnankers in de hoogte is voldoende.

Succes, je staat in ieder geval droog te werken 🤩

Groetjes John

• Leuk
Waarderingen: Nova

rolandvs

Post veel
10 mrt 2022
865
222
Oss
Steensoort is niet van belang. Maar afmetingen en uiterlijk na wit of keimen misschien wel.
En wat john1969 kozijnanker erin.
Zichtbaar blijft het toch.
Dan maar net als vroeger toen je belasting moest betalen voor glasoppervlak

• Leuk
Waarderingen: John1969

John1969

Post veel
10 jul 2023
2.018
1.314
‘s-Hertogenbosch
Klopt helemaal…. , hier in de Bossche binnenstad is het op veel plaatsen nog zichtbaar hoe het hier opgelost werd toen Napoleon dit belastingregeltje invoerde…
Dat ze dat in Den Haag nog niet opnieuw willen invoeren 🤔.
Scheelt ook een heleboel warmteverlies in de winterdag 🤩.

Groetjes John

Scheppie

Oud hout
10 dec 2009
2.518
454
Heelsum
Gewoon het kozijn eruit en terugliggend dicht metselen. Laten zien dat er iets gezeten heeft is niet erg . Je blijft het toch zien als je niet dezelfde stenen hebt.
Met terugliggend bedoel ik één cm.
Links uittanden zou ik niet doen omdat je van de penant naar de deur niks overhoudt.
Waterslangen zou ik wel weghalen.
Verder gewoon “ plat-vol “ opvoegen en alleen aan de onderzijde een zoompje ( schuine lintvoeg) aanbrengen.
Twee a drie kozijnankers in de hoogte is voldoende.

Succes, je staat in ieder geval droog te werken 🤩

Groetjes John
ok thx... maar niet intanden, alleen ankers. wordt dat stevig genoeg.... of is de gedachte altijd steviger dan een kozijn er in. Lijkt me wat voor te zeggen, dan rechts wel infanten of me die moeite ook besparen?

Teruglggend eens kijken of ik dat door Chat kan laten simuleren. Is ook wel een optie ja.

• Leuk

John1969

Post veel
10 jul 2023
2.018
1.314
‘s-Hertogenbosch
Helemaal niet intanden….
Meer als stevig genoeg. Misschien zelfs alleen maar de oude kozijnankers gebruiken, deze zitten tenslotte op de juiste lagenmaat. Hoef je ook niet opnieuw te boren en je penantje nog meer te verzwakken.

Scheppie

Oud hout
10 dec 2009
2.518
454
Heelsum
oude kozijnankers..... uhhhh die zijn er helaas niet...... de kozijnen zitten nogal stevig verankerd mer enorme oren boven en onder achter de muur. Niet te doen die dingen te verwijderen bijna.

Niet intanden en terugleggend lijkt me wel wat. Eens kijken of ik dat als amateur netjes voor elkaar krijg in 1 vlak... moeilijk zat denk ik.

rolandvs

Post veel
10 mrt 2022
865
222
Oss
En als je gaat intanden maak je meer kapot dan je zou willen. Opvallen of verschil met bestaande krijg je toch is helaas niet te voorkomen. Met metselwerk terug lijkt het net of het zo moest zijn.
En voor het vlakke als je weinig ervaring hebt eventueel een lat maken tpv bestaande metselwerk keep eruit zagen en dan kun je stenen nog iets verschuiven en tegen lat leggen drukken. En uitkijken met beschadigingen van bestaande werk ziet er nog goed uit ( bedoel nagels of iets dergelijks voor hoogtemaat/ draad )

• Leuk

Scheppie

Oud hout
10 dec 2009
2.518
454
Heelsum
En als je gaat intanden maak je meer kapot dan je zou willen. Opvallen of verschil met bestaande krijg je toch is helaas niet te voorkomen. Met metselwerk terug lijkt het net of het zo moest zijn.
En voor het vlakke als je weinig ervaring hebt eventueel een lat maken tpv bestaande metselwerk keep eruit zagen en dan kun je stenen nog iets verschuiven en tegen lat leggen drukken. En uitkijken met beschadigingen van bestaande werk ziet er nog goed uit ( bedoel nagels of iets dergelijks voor hoogtemaat/ draad )
lat is wel een goed tip, daarmee zou het vlak redelijk makkelijk te behouden moeten zijn... denk dat ik dat maar ga doen. gelijk zonder intanden wordt ook niks en intanden is wel een risico ja.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.