Geert zei:
André,
Zijn er eigenlijk nog plaatsen waar je de stiel kan leren zoals jij het geleerd hebt? Je doet alles : van boot tot raam....en nog redelijk snel ook heb ik de indruk.
Groeten,
Geert
Geert,
dat is tegenwoordig een groot probleem, het technisch onderwijs evolueert meer en meer naar louter beroepsschool, en dat is zeker geen vooruitgang. Het peil van de opleiding ligt tegenwoordig behoorlijk laag (in België toch) enige uitzonderingen daar gelaten. De vakkennis in veel bedrijven is tegenwoordig ook ondermaats
Er is te weinig instroom van voldoende gemotiveerd en geschoold personeel.
Zo heb ik indertijd les gevolgd aan een technische school, waar we naast een opleiding schrijnwerk en meubelmakerij ook een hoge dosis mechanica en meetkunde (driehoeksmeetkunde) te verwerken kregen.
Hoeken uitrekenen op een vodje papier is nu dan ook geen probleem, al dachten we er op dat moment wel anders over :mrgreen:
Maar de echte opleiding kreeg ik mee in de bedrijven waar ik gewerkt heb, daar waren toen nog meer dan voldoende vakmannen aanwezig om de stiel te leren in de praktijk. Zo was mijn eerste werkgever nog een vakman van de oude stempel, een afkortzaag was nieuwerwets en kwam er niet in, nee gastje, gebruik je handzaag maar. Nou, dan leer je wel zagen, schaven, met haalmes en dissel werken, etc. Die man had wel een grote boomzaagmachine staan waar we in de wintermaanden onze eigen stammen zaagden, Eik, Populier, Iep, PLataan, Beuk, etc... Dan leer je hout door en door kennen.
Zo heb ik door de jaren heen een schat aan ervaring opgedaan, van een dissel naar een CNC machine in dertig jaar
Nu is het gekke aan ervaring dat je op den duur alles kan maken, je moet het maar éénmaal zien en je begint eraan. Er zijn altijd wel raakvlakken met wat je al gemaakt hebt, niks is totaal vreemd. En hout blijft hout, wat je er ook van maakt, het basismateriaal veranderd niet.
De snelheid van werken komt dan ook door de opgedane ervaring in de loop der jaren, je doet het bij wijze van spreken met je ogen toe. Ik heb in de loop der jaren honderden ramen, deuren, trappen, daktimmers, kasten, etc. gebouwd, dat word op den duur een automatisme, alle relevante afmetingen van profielen, mogelijke pijnpunten, etc. het zit allemaal in je hoofd.
Hetzelfde gebeurt er nu de laatste tien jaar, gestart in de scheepsrestauratie kom je terug dat zelfde materiaal (hout) tegen, in plaats van rechte planken zijn het nu geplooide, maar het hout blijft reageren als hout, dat is altijd al een constante geweest, dat voelt dan ook vertrouwd aan.
Dus de enige adequate opleiding is tijd, tijd om ervaring op te doen, en constant op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen op beroepsvlak (machines, technologie, materie) Het enige nadeel van dit alles, je word ook ouder
en dat is minder leuk.
Mvg,
André