Purperhart beschermen?

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
272
152
Leiden
Is het oxidatie of UV licht? Het tafelblad in onze keuken is van allerlei kleurende houtsoorten gemaakt, purperhart, pau amarello, essen, padauk, etc. Zit goed in de Skylt maar alle kleur is er na 2 jaar uit. Zonlicht valt er wel op. Er is wel een middeltje om esdoorn en essen niet te laten vergelen... misschien is dat hier ook een optie.
Heb ook wel gehoord dat citroenzuur de paarse kleur hersteld.

jaap
Naja, hij komt midden in de kamer te hangen dus het zal iets schelen dat het niet direct in zonlicht hangt.

Ben in ieder geval blij hier de vraag gesteld te hebben aangezien er door meerdere mensen geëxperimenteerd wordt.
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
272
152
Leiden
Voor de mogelijk nieuwsgierigen. Ik heb ervoor gekozen om skylt te gebruiken. Daarbij heb ik los een uv blocker toegevoegd (zowel een blocker als 1 die reageert op de vrije radicalen). We zullen zien hoe het zich gaat houden :)
Bedankt voor alle tips.

Ik kwam op internet trouwens ook vaak verwarmen langs komen. Daarmee werd het weer paars. Nou vond ik de resultaten met een verfbrander te vlekkerig en was mijn oven moet groot genoeg. Dus zelf niet geprobeerd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.