Stel je maakt een kast. In die kast wil je planken hebben. Daarvoor wil je sleuven in de wand frezen om die planken in te schuiven.Als je een vaste buitenmaat kiest en je wilt concrete maten op de tekening hebben is de dikte van een zijde van belang (heb ik natuurlijk ook ervaren).
Waar leer je meer van,
- de sleuf moet 18mm breed en 6mm diep zijn,
of,
- die sleuf moet de plank dikte breed zijn en 1/3 van de wanddikte diep ?
Uitgaande van een aantal basisgegevens en regels kun je alles in parameters vatten om je kastmodule te modelleren. Dat kun je in een tekening verwerken waardoor alles schaalbaar blijft, zelfs als je de kast met zwaluwstaarten maakt en 4 verschillende diktes hout.
Je zou het zelfs in code kunnen vatten en een script een tekening laten genereren op basis van jouw parameters. Hier een simpel voorbeeld in POV-Ray waar alleen de kast gemodellert wordt:
Code:
#version 3.7;
global_settings{ assumed_gamma 1.0 }
#default{ finish{ ambient 0.1}}
// globals
#declare basishoogte = 600;
#declare basisbreedte = 600;
#declare basisdiepte = 600;
#macro openmodule(hoogte, breedte, diepte, dikte)
#local werkhoogte = basishoogte * hoogte;
#local werkbreedte = basisbreedte * breedte;
#local werkdiepte = basisdiepte * diepte;
object{
difference {
box{ <0,0,0>, <werkbreedte, werkhoogte, werkdiepte> }
box{
<0,0,0>, <werkbreedte - 2 * dikte, werkhoogte - 2 * dikte, werkdiepte>
translate < dikte, dikte, - dikte>
}
}
}
#end
// wat we gaan maken
#declare modulehoogte = 1/2;
#declare modulebreedte = 1;
#declare modulediepte = 2/3;
#declare wanddikte = 24; //mm
object{
openmodule(modulehoogte, modulebreedte, modulediepte, wanddikte)
pigment{rgb 1}
}
light_source{<300,500,-3000> rgb 1}
camera {
angle 65
location <50 , 150 , -650>
right x*image_width/image_height
look_at <300 , 150 , 0.0>
}