We zijn alweer meer dan 6 weken verder... Ik heb de afgelopen weken liggen schuren aan de tafel. Met een baby in huis zijn de uren dat je vrij bent + lawaai kunt maken eerder beperkt...
Ik ben begonnen met het verwijderen van de eerder genoemde oneffenheden die onstaan zijn door een beschadiging in de messen van de vandiktebank, die gingen er vlotjes af met een nieuwe beitel (van de Aldi!):
Daarna kwamen de lijmresten aan de beurt. Dit was al heel wat lastiger, je beschadigd het hout toch af en toe (diep). Ik heb nu lang gewacht na het lijmen om de lijmresten te verwijderen (+8weken), kan je het beter sneller na het lijmen doen?
Hierna dan het uiteindelijke schuren. Het blad deed ik met de Rotex 150, de poten en regels met de DTS400. Ik ben begonnen met P60 dan P80, P100, P120, P150 tot P180. Per korrelgrootte met de Rotex eerst in roterende modus, en dan in random orbital mode. Het blad bestaat uit 3 secties, waartussen toch nog een klein hoogteverschil was (<1mm), desondanks het gebruik van Domino's voor de positionering. Het duurde toch nog enige tijd om dat verschil weggewerkt te krijgen, zelfs in roterende modus, daar verschoot ik een beetje van. Nog maar eens een reden om steeds zo nauwkeurig mogelijk te werken, dat scheelt je in nabewerking een hoop tijd. De Rotex was trouwens heel handelbaar voor mij, je leest wel eens dat mensen het een echt 'beest' vinden, maar dat was voor mij zeker niet het geval. Als je hem gewoon zijn ding laat doen moet je hem enkel begeleiden (tip: stofzuiger iets terugschroeven).
Vooraleer de oliebehandeling aan te brengen werd het reinigen met een hout reiiger voorgesteld:
http://www.woca.be/nl/default.aspx?pg=3764d42b-fbbb-45a0-803e-74e70a820e74
Dit product hadden we ook al voor onze parket en badkamermeubel gebruikt. Wat me nu opviel is dat na het reinigen hiermee het hout opeens weer veel ruwer aanvoelde. Ik had alles dus tot P180 opgeschuurd, en dan voelde het zeer glad aan. Het leek alsof na de reiniging heel wat putjes die vooraf gevuld waren met schuurstof (terwijl alles toch met afzuiging werd geschuurd), en de vezels van het hout weer recht waren komen staan. Ik heb dan alles nog eens (licht ) opgeschuurd met P180, het hout voelde meteen weer 'glad'.
Hierna de olie aangebracht:
http://www.woca.be/nl/default.aspx?pg=2a825d8f-a7f2-43a3-a412-2f19b0ec6bee
Eerst instrijken met een borstel en voor 20min laten intrekken. Ik ga steeds eerst eens over de noesten, die 'zuigen' over het algemeen het hardst. Daarna nog nat nageschuurd met waterbestendig papier van P320 (met de hand). Dan het overtollige olie wegnemen met een pluisvrije doek, en polijsten met van die witte pads.:
Ziezo, dat is dus de eerste behandeling van het tafelblad, die moet nu 24h drogen. Waarschijnlijk ga ik de procedure nog eens herhalen, om een nog 'sterkere' behandeling te krijgen. Ik heb dit alles nu toegepast op de 'onderkant' van het tafelblad, als wijze van test. We zouden de tafel zo een tijdje gebruiken, en zien hoe die behandeling zich gaat gedragen. Uiteindelijk kan ik dan de 'goede/mooie' bovenkant definitief gelijkaardig of anders behandelen. Extra werk, maar omdat alles nog nieuw is, en we wat onzeker zijn hierover, hebben we het zo maar aangepakt.