Dat werkt het beste in een 'ster' layout waarbij de afzuiger in het centrum van de machines staat, anders gaat het veel meer onnodige leiding kosten. Ook wil ik het gebruik van flexi slang zo veel mogelijk beperken om zo min mogelijk weerstand op de binnenzijde van het traject toe te voegen. Maar wel een leuk idee ja . Je zou het eenvoudig kunnen automatiseren: schuifsysteem erin bouwen en dan een arduino setup ertussen met een mechanische actuator - druk op 1 voor zaagtafel, 2 voor vvd... etc.Ook nog een handig idee:
Omdat ik daar helemaal niet bij heb stilgestaan . Kan nog steeds! Eerst dit afmaken, heb nog genoeg te doen.Waarom installeer je de afzuiger niet via een relais? Kost niet veel en is véél veiliger. Kan ofwel via de meterkast, maar ook gewoon op de plek waar je de trekschakelaar nu hebt (simpelste). Kwestie van een extra inbouwkastje en een relais.
Is een dergelijke afzuiging hiervoor wel optimaal? Oprechte vraag, want je ziet hier regelmatig nog een discussie over volgens mij. De afzuiging die je hebt zou een hoog volume met lage druk hebben, terwijl voor een afkortzaag laag volume met hoge druk aangeraden wordt. En door de buis van 110 naar 40 te verjongen creëer je niet een hogere druk.een vernauwing naar 40mm voor een slang die bovenop de afkortzaag komt
Klopt, maar de afzuiging bovenop een afkortzaag werkt dan ook notoir slecht, en vangt slechts een miniem gedeelte van het zaagstof af. Ik wilde hem dus wel aansluiten, maar verwacht er niet teveel van - het meeste gaat onderlangs en zal in de cabine erachter worden afgezogen door de grote 110mm aansluiting.Is een dergelijke afzuiging hiervoor wel optimaal? Oprechte vraag, want je ziet hier regelmatig nog een discussie over volgens mij. De afzuiging die je hebt zou een hoog volume met lage druk hebben, terwijl voor een afkortzaag laag volume met hoge druk aangeraden wordt. En door de buis van 110 naar 40 te verjongen creëer je niet een hogere druk.
Als ik zie wat er aan spanen onder onze vlakbank ligt, of uit onze vandikte bank kom heb ik niet de indruk dat er daarvan veel op het kruis blijft (vandikte) of zal blijven (vlak) hangen. Bij de vandiktebank komen verstoppingen vooral voor in het haakse aansluitgeval dat je bij een Makita lunchboxplaner achterop het apparaat schroeft om de slang aan te sluiten. De vlakbank heeft een afgesloten spaanopvang onder het apparaat waar vrijwel niks uitkomt - er komt alleen wat stof 'boven' uit het apparaat. Voor de vlakbank hebben wij dus geen afzuiging - dat wordt overgenomen door om de zoveel tijd die spaanopvang leeg te scheppen (en idd over de tuinpaadjes uit te spreiden).Dat kruis in de aanzuigbuis daar blijven de lange krullen van het schaven en of frezen meteen grote freeskop in hangen.
inderdaadDat kruis in de aanzuigbuis daar blijven de lange krullen van het schaven en of frezen meteen grote freeskop in hangen.
Dat is toch wel mijn ervaring. Ik had het kruis er eerst in laten zitten, maar na 3 keer in korte tijd een verstopping te hebben gehad, heb ik deze er toch maar uitgehaald.Als ik zie wat er aan spanen onder onze vlakbank ligt, of uit onze vandikte bank kom heb ik niet de indruk dat er daarvan veel op het kruis blijft (vandikte) of zal blijven (vlak) hangen.
De HBM heeft een (zwarte) 150mm ingang - het witte gedeelte is een versmalling naar 125mm. Het T-stuk dient puur vanwege de afsplitsing bovenop om een slang op te kunnen drukken - daarmee kan ik gemorst zaagsel of mot om de machine heen opzuigen.Wat heb je hier gebruikt om de 125mm buis aan te sluiten als ik vragen mag? Ik zie iets zwarts, wits en vervolgens een buis met aan beide kanten een verbindingsstuk. Past het verbindingsstuk (ik doel het iets grotere deel waar weer een 125mm buis in past) niet in 1x over de hbm?
Tot nu toe heb ik een traject aangesloten staan van ongeveer 10 meter, met 2 machines erop en de afzuiging is tot toch toe boven verwachting. Dit weekend ga ik een derde sectie aansluiten en wellicht ook een vierde. Uiteindelijk komen overal 'blast gates' tussen om trajecten af te kunnen sluiten, maar ik ben zo benieuwd wat de limiet is dat ik eerst ga kijken hoe verder ik zo kom. Dan kan ik beter inschatten waar zo'n machine nou precies toe in staat is, misschien ook wel leuke info voor de andere woodworkers.Ah duidelijk. Dank! Ik heb de hbm 200 profi en daar is de uitgang 125mm. Dit weekend eens naar de bouwmarkt.