Profielschaaf loopt niet soepel

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
455
87
@Schaafnerd heel erg bedankt weer voor het opzoeken, scannen en posten van deze interessante informatie!

Ondertussen ben ik alweer met andere dingen bezig, maar ik verwacht binnenkort weer dit project met deze schaaf te hervatten: de latten met profielen zijn nu af en zien er heel mooi uit, foto's volgen nog. Maar de schaaf zelf wil ik nog herstellen door het bed vlak te maken, in de hoop dat het probleem dan definitief verholpen is. (dat verwacht ik eerlijk gezegd wel)

• Leuk
Waarderingen: Schaafnerd

teun van bloemendal

Actieve deelnemer
5 apr 2026
63
49
23
Den helder
@Schaafnerd heel erg bedankt weer voor het opzoeken, scannen en posten van deze interessante informatie!

Ondertussen ben ik alweer met andere dingen bezig, maar ik verwacht binnenkort weer dit project met deze schaaf te hervatten: de latten met profielen zijn nu af en zien er heel mooi uit, foto's volgen nog. Maar de schaaf zelf wil ik nog herstellen door het bed vlak te maken, in de hoop dat het probleem dan definitief verholpen is. (dat verwacht ik eerlijk gezegd wel)

Weet niet of het u zou kunnen helpen, maar wie weet

Zelf ben ik ook een tijdje wezen zoeken naar een profielschaafje, en dat heeft bij mij uiteindelijk het resultaat dat ik nu een stanley 55 heb die sowieso dezelfde schaafijzer type heeft als die van u. In mijn onderzoek naar zoveel mogelijk te weten komen over de no55, heb ik ergens gelezen, dacht in een pfd van een instructie boekje ervan, dat ze iedergeval bij die schaafijzers vanuit stanley destijds zelf aanraden dat als je ze wilde gaan slijpen, dat je de platte kant van het schaafijzer op een slijpsteen legt, en dan meen in een beweging die op een 8 lijkt dan heen en weer ging slijpen. Dit was naar mijn kennis omdat ze wisten dat zeker met de kleinere speciale schaafijzers het op de traditionele wijze best lastig werdt om overal bij te komen. Nu heb ik ook veel mensen, mijzelf meegerekend, juist hebben zien zeggen dat dat in de langere tijd niet handig is, omdat je dan ook uiteindelijk het schaafijzer dunner maakt, en ook langzaam maar zeker het patroon weg slijpt. Maar misschien als u hem niet zo vaak zou gebruiken, dat dit alsnog wel een optie zou zijn voor u? Plus het helpt dan altijd om wel goeie slijpsteentjes te hebben, want als je het op een grove doet, zal je niet uiteindelijk een mooie vlijmscherpe snij vlak krijgen

Update, net even gekeken voor u of ik de pagina terug kon vinden, was dus niet voor een stanley 55 maar voor een record 405, maar het idee wat ik beschreef is alsnog hetzelfde

Hopelijk kan u hier wat mee, eerste keer dat ik hier iemand op het forum, sinds dat ik een weekje of 1 a 2 geleden mijzelf hebt aangemeld, heb geprobeerd te helpen😁😁

Met vriendelijke groet Teun

Bijlagen

• Operating Instructions Record No 405 Multi-Plane_0005.jpg
    Operating Instructions Record No 405 Multi-Plane_0005.jpg
    40,1 KB · Weergaven: 5

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
455
87
Beste Teun,

vriendelijk bedankt voor je bericht en tip! Ik zie dat de Stanley 55 inderdaad een profiel heeft dat erg lijkt op die van mij, maar volgens mij gaat het bij de Stanley op 1 bolling (baan) en mijn schaaf maakt er 2 naast elkaar. Voordeel van de Stanley (lijkt mij) is dat hij een instelbare geleiderail heeft, terwijl ik een latje gebruik dat ik op het te bewerken hout spijker om de schaaf goed recht te laten lopen.

Ik heb de onderzijde van de schaafbeitel na aankoop eenmalig vlak geslepen en gepolijst, hierna onderhoud ik alleen de vouw met korrel 600 en hoger...

Bevalt de Stanley goed? En heb je daar ook een hele collectie schaafbeitels bij?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.