Professionele CNC machine

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Omdat ik steeds meer de vraag krijg voor complexer werk ben ik mij voorzichtig aan het orienteren in het profesionele segment van de cnc machines.
Met name de 4 en 5 assige machines.

Omdat elke verkoper zijn machine als de beste probeert voor te stellen ben ik opzoek naar gebruikers ervaringen.

Merken die ik voorlopig al gezien zijn zijn Format 4, SCM (morbidelli) en Biesse.

De machine die ik nodig heb is een nesting machine , geen balken en ook niet geautomatiseerd met laad en losstations

Zijn er hier toevallig leden op het forum die dergelijke machines besturen? of misschien leden met tips.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik heb er zelf geen
maar heb een on-line-demo gezien van de 'nieuwste' van felder
past op een paar m²
instapprijs zou 60.000 € zijn
voor zover mij bekend heb je zeker geen 5-asser nodig om te nesten
 

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Dat model is niets voor mij.
De machine die ik nodig heb heeft minimum 2000x4000m werkbereik.

Het werk dat ik de laatste weken aan het doen ben vraagt oa op maat geslepen frezen (specifieke hoeken) en gaten van verschillende diameters in specifieke hoeken . Dan kan je met een aggregaat gaan werken maar als je meerdere hoeken of meerdere soorten bewerkingen hebt onder die of meerdere hoeken in dezelfde plaat heb je meerdere aggregaten nodig.
Vandaar de noodzaak van een 4 of 5 assige machine.

Op mijn huidige 3 Asser maak ik dingen die zo groot zijn als het 2x4m werkbereik maar ook ook stukjes van 1x1cm. Allemaal afhankelijk van wat de klant wil.
 

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Homag kan ik inderdaad ook nog contacteren.

Neem contact op met de lui van Samosa - Ontwerp op Maat die zijn volgens mij meer dan bereid om over hun C&C printers te vertellen. Ze maken ook leuke filmpjes op yt, nog niet veel maar toch.

Samosa heeft bij mijn weten ook maar 3 assige chinese machines staan. Waarvan de grootste ongeveer even groot is als die dat ik staan heb. Op mijn vraag verwacht ik dus niet dat ze een antwoord gaan kunnen geven.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Ik heb zelf een machine van MKM. zeer tevreden van! Holzher is ook niet slecht... Je zegt dat je al enkele machines gezien hebt waaronder biesse. Wat is jou idee van deze machine? Ik ben zelf onlangs naar een nesting van format4 gaan kijken en ik moet zeggen dat de machine me wel beviel.
 

Bomeo

Nieuw lid
21 nov 2018
9
0
Ik weet eigenlijk niet wat ik me moet voorstellen bij een 4-de of 5-de as. Betekent dit dat de frees kan kantelen? Kan iemand dat uitleggen?
 

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Ik heb zelf een machine van MKM. zeer tevreden van! Holzher is ook niet slecht... Je zegt dat je al enkele machines gezien hebt waaronder biesse. Wat is jou idee van deze machine? Ik ben zelf onlangs naar een nesting van format4 gaan kijken en ik moet zeggen dat de machine me wel beviel.

Biesse gaf me om eerlijk te zijn nog het minste een goed gevoel. Veel te hoge tafel naar mijn mening (en ik ben 1m95!)Van wat ik van anderen horen zeggen heb K*t software.

Zowel Format 4 (H100 -H150) als SCM (X200-x400) gaven mij een positief gevoel. Beiden hebben voor en nadelen.
Holzher heb ik filmjes van gezien, prachtige machine maar ik heb het vermoeden nog een stuk duurder dan Format 4 en SCM.

De verkopers van SCM geven mij ook een beter gevoel dan bij Format 4. Bij Format 4 duur het allemaal wat lang. Ik weet we zitten in een vreemde periode met het bouwverlof enzo. Maar toch, vragen op mails die onbeantwoord blijven.

Ik weet eigenlijk niet wat ik me moet voorstellen bij een 4-de of 5-de as. Betekent dit dat de frees kan kantelen? Kan iemand dat uitleggen?
Inderdaad. Meer dan 3 assen betekend inderdaad gewoon rotatie assen.

Uitleggen is makkelijker met een video dan met tekst ;)

 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Ik zou even contact opnemen met http://www.orangecraft.nl/orangecraft.nl/ hij is jarenlang docent geweest in cnc technieken. Hij heeft diverse projecten gedaan zoals freeswerk voor Madurodam op een 5 assige cnc. Hij zou je kunnen helpen aan de juiste cnc en heeft ook veel contacten in die wereld.
 

Morisko

Nieuw lid
21 mrt 2019
1
0
Enschede
We hebben op het werk een biesse rover staan. Werkberijk 1550x3005. Prima machine. Met het nesting programma van biesse erop. Deze machine is geleverd door de groot uit Rosmalen. Het was even wennen kwa uit tekenen van onderdelen maar na een jaar gaat dat steeds beter. Alle onderdelen uittekenen en het nesting programma zoekt het zelf wel uit hoe of wat. Wat het voordeligste en snelste.
 

koenele

Actieve deelnemer
4 feb 2014
120
9
ik heb ook een biesse staan. Weliswaar geen nesting machine maar de software is gelijk. Heb daar nog nooit problemen gehad. Werkt makkelijk.
 

SR.Bossie

Nieuw lid
11 dec 2020
5
0
Hoi Stekkestim,

Ik heb door de jaren heen gewerkt met diverse machines zoals, Biesse, IMA, Holzher en Homag. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het meest tevreden ben met Homag. Homag is zeer gebruiksvriendelijk en heeft een geweldige service. Ik Stapte over van een Holzher 7123 naar een Homag BMG511, van de ene op de andere dag en heb geen vertraging opgelopen in mijn af te leveren orders. A- door de goede service, en B- door een door een ieder te begrijpen sturing/programma.

Ja, Homag KAN, wat duurder zijn, maar dat is echt goed uitgegeven gezien de tijdsbesparing qua bovenstaande. En dus goedkoper... Mijn ervaring met Holzher en Biesse qua service.... PFFFF duurt veel te lang, bij Homag direct opgelost, en eventueel vervangende dele binnen 24 h ontvangen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.