Problemen met spanningspiek bij vlak-vandikte bank

koekjes op pad

Actieve deelnemer
Ik heb een nieuwe vlakvan diktebank! Reden voor een feestje natuurlijk, zeker omdat het een gloednieuwe Hammer A2-26 betreft met spiraal-as. Prachtig ding, loodzwaar, maar inmiddels netjes op wieltjes gezet en klaar voor de eerste testjes. De eerste resultaten zijn verbluffend goed: prachtig glad resultaat, vrijwel geen snipe. Ik maakte even snel een broodplankje en konden planken zonder verdere bewerkingen direct in elkaar lijmen.
Maar...... er is helaas wel een probleem. Het is een machine die op 230V wordt aangesloten (dus met gewone stekker). Voor dit soort machines heb ik een aparte groep in de meterkast gereserveerd. Ook de stofzuiger zit op een andere groep. Met regelmaat slaat de stop om, ofwel direct na inschakelen ofwel na uitschakelen van de machine. Dat is natuurlijk geen goed idee. Ik heb een spanningsmeter (voltcraft SEM 6000SE) tussen de stekker en het stopcontact geplaatst en kan dan de stroomvraag van het apparaat uitlezen. Inderdaad zie ik dan een grote piek bij in- en uitschakelen. Als het lukt om toch de machine in te schakelen, dan draait hij stationair met een vraag van 650W en bij belasting met een plankje zo 800-1000W, dus dat is geen enkel probleem.
Wat kan hier de oorzaak van zijn? Is zoiets normaal, en wat kan de oplossing zijn?

koekjes op pad

Actieve deelnemer
Snelle oplossing is lange verlengkabel gebruiken. Als het een rol is, wel afrollen.
Dat klinkt wel verleidelijk makkelijk zeg... gewoon een kwestie van op die manier een vertraging inbouwen dus. Dit kan ik even proberen in afwachting van de elektricien die een andere automaat zou kunnen plaatsen. Binnenkort komt hij langs, vanwege een inductie kookplaat. Dat zou dus een gelukje zijn als hij meteen dit kan meenemen.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
5.012
1.369
Riemst
Dat klinkt wel verleidelijk makkelijk zeg... gewoon een kwestie van op die manier een vertraging inbouwen dus. Dit kan ik even proberen in afwachting van de elektricien die een andere automaat zou kunnen plaatsen. Binnenkort komt hij langs, vanwege een inductie kookplaat. Dat zou dus een gelukje zijn als hij meteen dit kan meenemen.
Ik heb dat al vaker gedaan. Op locatie een haakse slijper van 230 mm gaat niet altijd goed. Andere zekering zetten is geen optie en lange verlengkabel is dan de enige oplossing.

• Leuk
Waarderingen: Joepbisschops

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.931
2.856
Klein-Brabant, Vlaanderen
Is er ook een nadeel aan een C-automaat? (en zo niet, waarom hebben we die dan niet standaard....)
ach ja, die regelgevers !
ze staan soms los van de werkelijkheid
een amerikaanse militair die ik op een 'berg' in zwitserland ontmoette, vatte het ivm de treintjesbestuurder perfekt samen; 'Der lebt auf seinem Berg !'

'nadeel' aan een C is dat die minder snel op een stroomverbruikpiek reageert
als die verder dezelfde eigenschappen als een B heeft, zoals aantal Ampère, dan is er verder geen verschil

het probleem met een B komt hier continu in de berichten

Laatst bewerkt:

handig18

Oud hout
17 feb 2013
3.123
915
Oss
Je kunt er ook gewoon een aanloopstroom begrenzer tussen zetten.
Lange kabel over de vloer lijkt me minder praktisc.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.