Problemen met m'n zaagtafel

tgm

Nieuw lid
2 okt 2019
3
0
Het aluminium profiel Van de geleider is idd recht. De kunststof driehoeken aan de uiteinden zijn het probleem bij mij. Gisterenavond 12mm multiplex ervoor geschroefd en nu gaat Het zagen van kortere stukken keurig.

René, wellicht interpreteer ik je verkeert, maar zou ik op mijn beurt moeten aannemen dat het niet geloofwaardig is dat je tafelblad hol is omdat mn huidige tafelblad net als de eerste alleen bol was? Genoeg apparatuur en accessoires van Festool waarover ik meer dan tevreden ben. Vooralsnog alleen niet onder de indruk van de tafel.

Dit is overigens Het originele blad dat ik erbij teruggekregen heb, waarbij ik na reparatie hoge en lage vlakken had.
image.jpg
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.945
834
Enschede, Twente
Dat is volgens mij niet juist, vanwege de SawStop is de geleider bekleed met Pertinox. Dit omdat het aluminium geleidend is. Het model is wellicht hetzelfde, maar het is wel degelijk een andere geleider.
Voor de langsgeleider geldt dat-ie op drie onderdelen na identiek is aan die van de CS70. Uit het hoofd: de hard-plastic stroken en een "klem" (die achteraan de boel fixeert).

Als ik een rei langs mijn geleider leg zie ik op een aantal plekken een kiertje licht, maar een velletje printerpapier kan er niet door (voelermatensetje kon ik niet vinden…). Dat is behoorlijk goed vind ik.
Misschien gaat er bij sommige exemplaren iets mis bij het verlijmen van het hardplastic spul. Maar ik ben het wel eens met de opmerkingen dat Festool wat meer eindcontrole zou moeten doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rene71

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
371
51
Drunen bij Den Bosch
In de ander post lopen de ervaringen over de TKS en afkortzagen door elkaar heen en wordt gesuggereerd dat een bepaalde kromming bewust zou zijn en dat betwijfel ik sterk. Een nieuwe machine mag geen kromme geleidingen hebben.

Ik geef alleen aan dat bij mijn exemplaar van de TKS, de geleiders zelf, kaars recht zijn met inbegrip vd pertinax en kunststofdelen. Hoe andere exemplaren eruitzien weet ik niet. Dat het blad niet perfect vlak is, maar enigszins hol, is binnen zekere grenzen acceptabel, het is immers geen massief geslepen oppervlak. Maarja wat is acceptabel 0.5 mm? Of nog meer?

Wat bij mijn exemplaar nog steeds een probleem is is het haaks zagen van een paneel met de roltafel. Dat heb ik nog niet volledig kunnen oplossen met afstellen en wanneer dat niet lukt zal ik daarover met Festool contact zoeken.

Op zich zijn mijn ervaringen met de service van Festool goed. Ik ben één keer naar Waddinxveen gereden waar mijn TS55 gratis werd gerepareerd waar ik bij stond.

Maar ik denk wel dat de TKS 80 kinderziektes heeft al lijkt mijn exemplaar beter dan die van jullie.

Mijn exemplaar heeft overigens geen splinter beveiliging, op video zie je de machine soms met een groene insert waar het zaagblad aan de voorzijde de tafel in duikt. Ik denk dat ze deze achterwege hebben gelaten.
 

tgm

Nieuw lid
2 okt 2019
3
0
0,5mm Over welke afstand? Bijna een mm over 6-7 centimeter was voor mij in ieder geval niet acceptabel. ;)

De splinterbeveiliging heb ik zelf ook niet. De hoekaanslag staat altijd op de roltafel. In mijn geval kan ik met het stuk multiplex op de geleider nu haaks zagen. Ook prettig om nu een wat ruwer oppervlak te hebben omdat ik voor schulpen gewoon de langsgeleider gebruik.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.