Problemen met lindehout snijden (beginner)

borb

Nieuw lid
21 apr 2020
9
0
Dit lijkt mij het handigst eerst met de figuurzaag te doen. En dan met een mesje bijwerken.

Vandaag dus de stukjes in vieren gezaagd en dmv tekenen en stukje bij beetje snijden vormen gecreëerd. Nu ik mn verwachtingen wat meer heb verlegd en de tijd heb genomen (dik uur) ben ik al best tevreden. En vooropgesteld, het was heel leuk en ontspannend om te doen.
Links:
1_links.jpg
Voor:
2_voor.jpg
Rechts:
3_rechts.jpg

Heb als voorbeeld een plaatje van een schaakstuk genomen en vanuit daar zelf een creatieve draai gegeven.
Helaas heb ik hier en daar een hoekje afgebroken, vooral toen ik net begon maar richting het einde deed het mes steeds beter wat ik wilde :D
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Dit is wat ik bedoel:
Snede 1:
Gaat een paar mm diep zonder veel kracht (voelt normaal)
Snede 2:
Wat materiaal weg gesneden zodat het een paar mm diep is.
Met veel kracht (onprettig veel) kom ik nu maar 0.1mm (of iets dergelijks).

Ik mis in de andere reacties de uitleg over nerfrichting. Als ik het zo inschat is snede 1 in de langsrichting van de nerf en snede 2 er dwars op. Een snede dwars op de nerf werkt bijna niet. Je moet altijd een snijdende beweging maken, en zoveel mogelijk schuin. Ik ben geen expert met houtsnijden, dus hopelijk kunnen anderen dit beter uitleggen?
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ik mis in de andere reacties de uitleg over nerfrichting. Als ik het zo inschat is snede 1 in de langsrichting van de nerf en snede 2 er dwars op. Een snede dwars op de nerf werkt bijna niet. Je moet altijd een snijdende beweging maken, en zoveel mogelijk schuin. Ik ben geen expert met houtsnijden, dus hopelijk kunnen anderen dit beter uitleggen?

Ja, dat bedacht ik mij ook. Bij het houtsnijden is de richting waarin je snijd erg belangrijk. Ik vermoed dat je op Youtube daar vast mooiere filmpjes van kan vinden, dan ik hier kan uitleggen. Zoek daar even op en probeer te begrijpen hoe het van toepassing is op het werkstuk dat je aan het maken bent.

- - - Updated - - -

Vandaag dus de stukjes in vieren gezaagd en dmv tekenen en stukje bij beetje snijden vormen gecreëerd. Nu ik mn verwachtingen wat meer heb verlegd en de tijd heb genomen (dik uur) ben ik al best tevreden. En vooropgesteld, het was heel leuk en ontspannend om te doen.
Links:
Bekijk bijlage 96379
Voor:
Bekijk bijlage 96380
Rechts:
Bekijk bijlage 96381

Heb als voorbeeld een plaatje van een schaakstuk genomen en vanuit daar zelf een creatieve draai gegeven.
Helaas heb ik hier en daar een hoekje afgebroken, vooral toen ik net begon maar richting het einde deed het mes steeds beter wat ik wilde :D

Een prima begin. Gewoon blijven doen en je wordt er vanzelf beter in.
 
Ik mis in de andere reacties de uitleg over nerfrichting. Als ik het zo inschat is snede 1 in de langsrichting van de nerf en snede 2 er dwars op. Een snede dwars op de nerf werkt bijna niet. Je moet altijd een snijdende beweging maken, en zoveel mogelijk schuin. Ik ben geen expert met houtsnijden, dus hopelijk kunnen anderen dit beter uitleggen?

Ik hoop dat Borb dit inderdaad al wist. Zoals ik al schreef moet hij gewoon zelf ook ondervinden wat de meest werkbare manier voor hem is. Als ik de foto's hier boven zie is hij op de goede weg.
Hout is iedere keer weer anders dus het snijden zelf is ook weer elke keer anders. Door veel te snijden wordt men met schade en schande wijzer. Ook ik maak nog regelmatig fouten waar ik dan weer van leer.
Het is enorm frustrerend als je poppetje of diertje bijna klaar is en je snijdt plots de kop er af :cool:.

Gr Edwin
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
"het fijne van jezelf snijden met een scherp mes is dat je er achteraf weinig van ziet"

Hahaha schitterende uitspraak Rik, dankjewel!
 

borb

Nieuw lid
21 apr 2020
9
0
Iedereen bedankt voor de reacties en tips. Ik heb het idee dat ik echt de slag te pakken begin te krijgen.
Eergisteren heb ik dit snijseltje gemaakt:
20200424_122040.jpg
En gisteren beschilderd tot dit:
20200424_152524.jpg

Erg leuk tijdverdrijf :)

Volgende keer iets met wat meer detail proberen!
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Goed bezig. Mocht je het geheel wat gladder willen krijgen, dan kun je altijd met schuurpapier aan de slag. Eventueel kun je ook je mesje als schraapstaal gebruiken. Dat werkt vaak nog beter dan schuurpapier.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.