Problemen met het hanteren van de Rotex

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.517
1.294
Ulvenhout
Ik heb een flinke tijd terug een Festool Rotex 125 overgenomen. Ik heb sinds het begin al enorm veel moeite om het apparaat goed in bedwang te houden. Zowel op de Rotex stand als op de niet aangedreven stand heeft het ding een eigen wil en gaat soms stuiterend vandoor. Hij is in geen geval met 1 hand vast te houden want dan loopt 'ie alle kanten op behalve die kant die ik wil.
Ik merk dat ik liever de Parkside 125mm excenter gebruik dan de Festool.

Herkent iemand dit probleem en is er een oplossing voor? Is dit een producteigenschap of is er ergens iets mis?

Ik heb een flinke tijd terug een Festool Rotex 125 overgenomen. Ik heb sinds het begin al enorm veel moeite om het apparaat goed in bedwang te houden. Zowel op de Rotex stand als op de niet aangedreven stand heeft het ding een eigen wil en gaat soms stuiterend vandoor. Hij is in geen geval met 1 hand vast te houden want dan loopt 'ie alle kanten op behalve die kant die ik wil.

Herkent iemand dit probleem en is er een oplossing voor? Is dit een producteigenschap of is er ergens iets mis?

Toerental verhogen!

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.567
1.215
Enschede, Twente
Ook een kwestie van techniek. Voor de start eerst neerzetten, bij stoppen de machine werkend omhoog halen. Geen snelle bewegingen maken (per seconde een cm of twee, drie), bij een rand niet meer dan een kwart oversteken.
De correcte pad gebruiken, afhankelijk van de ondergrond. Er is een zachte, een medium en een harde als ik het me goed herinner.
En een beetje oefenen op iets wat je weg kunt gooien…

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
749
191
`Hopla. De festool verkopen en gebruiken wat je wel prettig vind. Als de parkside wel doet wat je wilt is het niet zinnig om de festool te houden toch?
Gereedschap waar je niet blij van word moet je gewoon wegdoen

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
349
139
Ik herken het, de rotex wil duiken, is niet in balans. Met wat oefening is ermee te werken. Ik had er een maar heb hem uiteindelijk verkocht. Voordeel is dat hij een grove stand heeft waarmee je veel hout of lak kunt afnemen. Ik heb daarna een Mirka gekocht en ben daar heel blij mee.

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.517
1.294
Ulvenhout
`Hopla. De festool verkopen en gebruiken wat je wel prettig vind. Als de parkside wel doet wat je wilt is het niet zinnig om de festool te houden toch?
Gereedschap waar je niet blij van word moet je gewoon wegdoen

Klopt, maar voor veel afname is de Rotex wel ideaal. Dat gaat nooit lukken met een gewone excenter.
Ik zit me alleen af te vragen wat ik fout doe...

avos

Post veel
10 nov 2008
805
135
omg Haarlem
Is je zool nog goed? Als die los zit, niet goed meer is krijg je sneller onbalans en gebeurt wat jij benoemt. Verder klopt het dat de machine niet met 1 hand is vast te houden, daar is die veel te krachtig voor.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.