Bemoedigend hoor Rob

.
wat ik ondertussen ben gaan veronderstellen is dat de zaag te heet geworden is doordat hij van de gedwongen lijn af wilde wijken wat verhinderd werd door de "fence" en dus flink tegen 1 kant van de snede ging wrijven (daardoor de bruine verkleuring van de snede). daardoor raakte de zaag oververhit en verloor hardheid scherpte en zetting, waardoor het probleem snel erger werd.
Mijn eerste stap zal nu zijn: De zaagrichting en "fence" goed op elkaar af te stemmen en dan maar eens proef te draaien.
mvg
klaas
Zou ik niet als eerste klus doen hier. Het probleem met je lintzaag ga je gefaseerd moeten aanpakken, begin bij het begin.
- Controleer al eerst het zaaglint! Leg dit eens op een vlakke ondergrond en kijk of het recht gelast is, als het ding overal de vlakke ondergrond raakt is het oké.
- Zet het gekeurde zaaglint op de machine en draai alle geleidingen weg van het zaaglint. Start de machine en kijk naar wat er gebeurt, loopt het lint rustig? of juist niet? indien niet wat is de oorzaak lint of wielen, of uitlijning wielen? lagering? etc.. Pas als hier een positief resultaat is ga je naar een volgende stap.
- plaats enkel de bovenste zijgeleiding tegen het zaaglint en laat de machine lopen. Alles oké? Dan de naar de volgende stap.
- plaats de bovenste achtergeleiding en start de machine, alles oké? volgende stap.
- plaats onderste zijgeleiding indien aanwezig en start de machine.
- plaats onderste achtergeleiding indien aanwezig en start de machine.
Ben je op dit punt aangekomen dan is het tijd om de drift van het lint te corrigeren door de geleider bij te regelen, hierna zou je een perfect lopend machientje moeten bezitten
Dus telkens één parameter toevoegen en testen alvorens een volgende toe te voegen, zo blijft het overzichtelijk en krijg je geen dissonanten. Op de bonnefooi hier en daar wat sleutelen lost meestal niks op.
Machines "spreken", als gebruiker moeten we enkel hun taal leren

Na een poos hoor je het kleinste bijgeluidje en weet je wat er loos is, tijd om in te grijpen dan. Of anders gezegd, hoor je een afwijkend geluidje of voel een abnormale trilling zet de machine stil en ga op zoek naar de oorzaak. Dat spaart meestal een boel kosten uit, de machine verwittigd zijn gebruiker altijd
Succes met de diagnose.
Mvg,
André