Presch combinatiehaak

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
82
53
Hoofddorp
Ik ben redelijk nieuw qua houtbewerken en was op zoek naar een goede combinatiehaak.
De Starrett, hier wel bekend, vond ik nogal aan de dure kant.
Van Stanley kon ik in Nederland zo gauw alleen één met een plastic (?!) lineaal vinden. Daar maken we verder maar geen woorden aan vuil.
Bahco heeft er ook een in dezelfde prijsklasse, maar die leek me niet zo stevig.
Tweedehands kon ik ook niet echt wat vinden.

Toen zag ik een Presch combinatie haak, (o.a. via amazon) die leek me wel wat, metalen handvat, dat er redelijk stevig en toch comfortabel uitzag. Metalen lineaal, goed af te lezen en een fractie van de prijs van een Starett.

Ik heb hem nu een week of zo in gebruik en ik dacht, ik laat even weten hoe het gaat.
20211019_215502.jpg20211019_215511.jpg20211019_215523.jpg20211019_215632.jpg


Hij komt in een mooie doos, maar die doet er niet zo toe. Dus die staat niet op de foto.

De haak is in ieder geval haaks, dus dat is goed, ik heb hem (niet opzettelijk) al een aantal keer laten vallen en hij is steeds haaks, dus hij is ook stevig genoeg.

De lineaal is ook zeer degelijk en duidelijk af te lezen. De cm en mm aanduiding zijn gegraveerd, dat is te voelen, dus die blijven wel staan. De cijfers zijn helaas niet gegraveerd, maar ze zijn twee keer afgedrukt.
Een
De lineaal beweegt een tikkie stroever dan ik had verwacht, maar niet te stroef en is gemakkelijk
met het duimwieltje lost te maken en vast te zetten. Het zit ook echt vast.

Je kan zien dat de zijkanten van de haak machinaal zijn bewerkt, ze zijn niet helemaal glad,
maar dat is geen probleem.

De randjes zijn wel een tikkie scherp, die hadden net iets meer afronding mogen hebben, dan houdt het net wat comfortabeler vast.

Verder zit er nog een waterpasje op, ik weet niet of ik die ga gebruiken, maar het is mooi meegenomen.

Tot slot zit er ook nog een klein pinnetje in het handvast verstopt, een 'afschrijfnaald'. Ook een leuk extraatje, maar ook die zal ik niet veel gebruiken, verwacht ik.

Al met al, ben ik er heel blij mee en denk ik dat het een aanrader is, zolang je niet zo fanatiek bent, dat je een Starrett nodig denkt te hebben. Misschien dat ik nog eens een schuurpapiertje langs de scherpe randjes haal om het iets comfortabeler te maken.

Hopelijk hebben jullie hier wat aan.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.