Prachtig Taxus

kees poortman

Actieve deelnemer
21 sep 2015
371
281
Oosterbeek
Uit een partij gekloofd hout kwamen een paar stukken Taxus, waarvan de kleur direct opviel. Kon het dus niet toelaten dat het in de kachel zou verdwijnen.
Inmiddels heeft het een jaar of 4 kunnen drogen en is vochtgehalte onder de 10% gekomen en dus bewerkbaar geworden.
Op zich heb ik een vaag idee, maar zeker geen vastomlijnd plan, laat staan een tekening.
Er gaat dus weer iets onder de handen ontstaan.
Laat ik dan beginnen met een paar foto's van het hout, zoals uit de ruwe blokken, plankjes gezaagd en verlijmd tot paneeltjes.
Waar mogelijk op kleur en structuur bij elkaar gezocht. Overigens is het paars écht paars, heb dit nog niet eerder gezien bij Taxus.
Het idee is vooralsnog een klein kastje, met twee kleine lades met er tussen of er boven een open vak.
Als frontje voor de lades hoop ik dat het blok met paars kern- en wit spinthout (3e foto) gespiegeld toegepast een blikvanger kan worden.
Er is een begin...., er zal ongetwijfeld meer volgen en daar zal ik foto's van plaatsen

Bijlagen

• DSC_0375.JPG
    DSC_0375.JPG
    126,2 KB · Weergaven: 29
  • DSC_0376.JPG
    DSC_0376.JPG
    136,9 KB · Weergaven: 27
  • DSC_0377.JPG
    DSC_0377.JPG
    118,8 KB · Weergaven: 27
  • DSC_0378.JPG
    DSC_0378.JPG
    127,8 KB · Weergaven: 28

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.438
4.077
Terborg
Een kennis van me noemde het toverballenhout. Ik kan je vertellen dat het gewoon bruin word. Ik draai ook met taxus. Een van de weinige soorten waar ik me niet zo druk maak. Ook leuk voor handvaten en doosjes.

0nn0

Actieve deelnemer
23 mei 2023
302
105
Hier soms daar
@kees poortman
Een droog tijd van vier jaar?
Heeft u het ook gewaterd of hoeft dit niet bij Taxus.
Zelf heb ik een aantal dikke stukken stam in het regenwater liggen omdat ik geen idee had wat ik er mee wilde doen. Nog tips na hoeveel tijd het er uit kan?

kees poortman

Actieve deelnemer
21 sep 2015
371
281
Oosterbeek
@0nn0 die droogtijd bedoel ik niet dat het zo lang heeft móeten drogen, maar meer dat het vier jaar heeft geduurd voordat ik er aan ben begonnen.
Wat betreft dat wateren: wat ik altijd begrepen heb is dat zoiets maximaal een jaar hoeft, maar ergens op het forum kijkt vast iemand mee die daar meer ervaring mee heeft en die met ons wil delen. Mijn kennis op dat vlak is volstrekt onvoldoende om er iets zinnigs over te mogen zeggen.
Ooit een stam noot in de Linge gelegd, maar die is na een tijdje gezonken en hebben we er niet meer uit kunnen krijgen....., de volgende keer leggen we zoiets aan de ketting, of aan fenders ;)
Deze stukken Taxus hebben overigens niet in het water gelegen. Waarschijnlijk zou de kleur dan ook al geheel verdwenen zijn.
@Wim Kluck dat de kleur uiteindelijk verdwijnt is me bekend. Ben zelfs verwonderd dat de kleur hier na 4 jaar nog steeds intact is...., die van "toverballen hout" ga ik onthouden! prachtige omschrijving wel.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.