Potscharnier vraag

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Ik ben rustig aan informatie aan het verzamelen om van 18mm multiplex lage kasten te maken op onze zolder. Het wordt een leuk leerproject vandaar dat ik op zolder begin. Sinds onze verhuizing staan er nog veel losse verhuisdozen waarvan de inhoud een plek moet gaan krijgen in de kasten. Twee verhuisdozen hoog en ruim 1breed per kast.

Ik wil potscharnieren gebruiken voor de deurtjes en zag dat Kreg een handige mal heeft om de gaten te boren.
Wat is me afvraag, is er voor de boorgaten van de montageplaatjes in de kast ook een mal of handigheidje om die op de juiste plek te krijgen?
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.162
867
Ulvenhout
Ik gebruik mal van Hettich. Dan markeer je zowel de center voor de potboor als de plek voor de montageplaatjes. Voor zowel inliggende als voorliggende deuren. Blum heeft ook zoiets, maar ik gebruik vanwege de mal Hettich deurbeslag. Je hoeft dan alleen nog een 35mm forstnerboor te kopen

 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
omwille van de beschikbare mal voor de potscharnieren ben ik voor blum gevallen
ze noemen het 'ecodrill'
de potboor is 35 mm
je kan die ook voor andere merken gebruiken
afstand zijkant deur x boorgat kan je instellen
ben voorstander van de inserta-variant van de scharnieren
dus ik gebruik ook de 2 kleine boorgaten
die zijn volgens mij wel fabrikantafhankelijk
kost rond de 200 euro inc

markeermallen vind je makkelijk
heb er eentje van wolfcraft
kostte rond de 20 euro

ieder maakt zijn keuze op basis van budget + regelmaat van gebruik

in dit draadje nog wat alternatieven
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik ben rustig aan informatie aan het verzamelen om van 18mm multiplex lage kasten te maken op onze zolder. Het wordt een leuk leerproject vandaar dat ik op zolder begin. Sinds onze verhuizing staan er nog veel losse verhuisdozen waarvan de inhoud een plek moet gaan krijgen in de kasten. Twee verhuisdozen hoog en ruim 1breed per kast.

Ik wil potscharnieren gebruiken voor de deurtjes en zag dat Kreg een handige mal heeft om de gaten te boren.
Wat is me afvraag, is er voor de boorgaten van de montageplaatjes in de kast ook een mal of handigheidje om die op de juiste plek te krijgen?
Wij hebben hier hetzelfde gedaan - een prototype gemaakt om later dit jaar keukenkastjes te maken voor de keukenverbouwing die onze zoon in gedachten heeft.

Wij hebben de 'standaard' potscharnier van de Ikea gebruikt (de Utrusta - Blum - werkt prima), en de Kreg boormal voor de deur (werkt ook prima). Volgens mij heeft Kreg geen boormal voor de corpuswand - maar die heb ik zelf gemaakt, van een stuk hardhout - als je dat in het gemonteerde corpus houdt - eenmaal in de bovenhoek en eenmaal in de onderhoek, gelijkliggend met de voorrand van het corpus) kun je snel de benodigde gaten voor de montageplaat boren. Is geen hogere wiskunde. Als je een hele rij gaatjes wilt, voor plankendragers, wordt het een ander verhaal. Wij hebben plankendragers gemaakt van domino's...
 

jwjgielen

Actieve deelnemer
1 apr 2012
92
31
Heb honderden potscharnieren geplaatst zonder mal. Gewoon de bovenfrees met zijgeleider gebruiken. Een keer afstellen (5,0 mm van af de zijkant, diepte) en een goede 35mm frees doet de rest. Gebruik altijd Blumm scharnieren met montageplaatje.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
ik heb viertal centreer mallen van BLUM gekocht, die kosten bijna niets en zo kon ik snel meerder scharnieren aftekenen bij een grotere deur.
De toleranties zijn niet heel spannend, omdat je veel stelruimte hebt in het scharnier zelf. Je moet alleen zorgen dat je niet door het hout boort.
 
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.