Potlood uit kops beuken verwijderen

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
222
70
Rotterdam Ommoord
Weer eens een snijplank in de maak. Voor het eerste verlijmen wat diagonale potloodstrepen gezet (standaard Pica potlood) tbv de uitlijning.
Een uur of wat schuren verder alles netjes vlak, dus tijd om met wat vocht de vezels omhoog te krijgen. Komen de eerste potloodagrepen opeens terug...
1000116042.jpg
De strepen die ik tussentijds met hetzelfde potlood heb gezet om de schuur voortgang te volgen zie ik geen spoor van terug.
Inliddels geprobeerd: gummen, perslucht, veel vocht en wasbenzine.
Een extra rondje met K80 Rotex verwijderde wel materiaal maar nog steeds een potloodstreep zichtbaar wanneer de plank bevochtigd wordt.

Iemand de gouden tip?

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.166
971
Enschede, Twente
Pica is geen grafiet potlood maar is iets vettigs. Vandaar je probleem. Wasbenzine is absoluut foute boel voor snijplanken, het laat een residu achter en het vetoplossend vermogen is niet om over naar huis te schijven. Ik zou het met aceton proberen & heel goed naspoelen met water.

(In het vervolg een gewoon potlood gebruiken…)

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.198
616
Noord-Veluwe
Bij gewone potloden gebruik altijd aceton ipv een gum. Dat werkt perfect. Maar bij die pica's heb ik dit nog nooit geprobeerd.

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
222
70
Rotterdam Ommoord
Pica is geen grafiet potlood maar is iets vettigs. Vandaar je probleem. Wasbenzine is absoluut foute boel voor snijplanken, het laat een residu achter en het vetoplossend vermogen is niet om over naar huis te schijven. Ik zou het met aceton proberen & heel goed naspoelen met water.

(In het vervolg een gewoon potlood gebruiken…)
Ah, dat verschil was me niet bekend. Dacht dat het hout van een timmermanspotlood bij een Pica door plastic vervangen was. Weer wat geleerd!

Aceton staat niet in de kast. Wat zijn de nadelige effecten van bijvoorbeeld Dreft of Ammonia?
Afschaven is helaas geen optie. De plank is al aan de dunne kant voor z'n afmetingen. Wel zonde dat het inderdaad steeds dieper trekt door de vettigheid. Wellicht eerst schrapen (koud) en dan schuren?

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
420
160
Zuid Holland
Ik heb ditzelfde gehad, en uiteindelijk geschaafd. Ook met beuken en een pica, en de sporen zie je pas na oliën. Vervelende combinatie.

Schaven was de enige oplossing, er moest veel af.

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
222
70
Rotterdam Ommoord
Stappenplan:
Nachtje met zout erop om zoveel mogelijk wasbenzine (never again) lucht eruit te trekken. Eventueel vervolg met soda of bakpoeder.
Optie aceton, deppen, daarna hopen dat de geur er niet in trekt.
Schrapen of handmatig met grove korrel op een plek proberen.
Last resort 1mm weg frezen met bovenfrees jig.
Zit het dieper dan wordt het leven met een potlood lijntje.

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
621
341
‘s-Hertogenbosch
Ah, dat verschil was me niet bekend. Dacht dat het hout van een timmermanspotlood bij een Pica door plastic vervangen was.
Met de standaard pica kun je op glas en tegels schrijven/tekenen . Is mij ook wel eens overkomen bij een laminaatvloer, voordeel van een laminaat vloer is dat het er niet intrekt, maar ga je poetsen 🫣🫣🫣 er komt een vlek waar je effe iets meer aandacht aan moet schenken dan gehoopt.
Zelf vind ik de lyra’s333 op hout wel fijn maar op geplastificeerd materiaal of laminaat ook vlekvormend maar laat zich eenvoudiger wegpoetsen…

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
222
70
Rotterdam Ommoord
Zout en nachtje buiten liggen had weinig effect in het neutraliseren van de wasbenzine geur.
Zojuist de serie baking soda + schoonmaak azijn, heet water + dreft en soda kristallen + kokend water geprobeerd. Lijkt beperkt effect te hebben. Gelukkig titebond 3 gebruikt.
Morgen richting bouwmarkt voor aceton.

Het potloodlijntje is wel steeds minder zichtbaar. Je moet nu weten waar je moet kijken.

Ik houd jullie op de hoogte.

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
420
160
Zuid Holland
Bij mij was het potloodstreepje ook weinig zichtbaar tot ik ging olien, en dan was hij extreem zichtbaar. Test dat aub ook even.

Deze fout maken we beiden niet meer, hoop ik.

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
222
70
Rotterdam Ommoord
Al doende leert men, helaas.
Water en olie geeft tot op heden dezelfde uitstraling op andere planken. En op de natte plank is het streepje beperkt zichtbaar.

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
222
70
Rotterdam Ommoord
Slopershoogte...
Ben ook beetje in het wilde weg dingen aan het proberen zonder alle natuurkundige effecten goed te overzien.
Vanochtend het zout weer afgeveegd, helaas een plank vol donkergrijze vlekken, mogelijk door de soda. De wasbenzine geur is ook nog niet verdwenen.
Denk er sterk aan maar gewoon weer vanaf 0 te beginnen, hopen dat ik nog genoeg hout op voorraad heb :(.

Ter info: kops beuken, 55x38cm, 3.8cm dik, te bouwen voor een vriend.
1000116266.jpg
1000116269.jpg

Laatst bewerkt:
  • Verdrietig
Waarderingen: Petrolhead

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
551
254
Ai.. Waarom probeer je niet eerst om er 2-3 mm af te schaven? Met 3.5 cm. dikte kan dat nog wel.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.198
616
Noord-Veluwe
Gezien wat er allemaal al mee is gebeurd, en het feit dat het kops hout is, dus dat alles er flink diep in getrokken wordt, vraag ik mij af of je er niet beter aan doet helemaal opnieuw te beginnen. Met een beetje pech ga je dit niet meer in orde krijgen met 2 à 3 mm schaven.

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
222
70
Rotterdam Ommoord
Dat was ook mijn verwachting. Met schaven van beide zijdes gaat de verhouding ook verloren. Schuren, afronden en handgrepen kunnen ook allemaal opnieuw.
Ik zie deze dan maar als leerproject en evt experimenteren wat er wel en niet werkt met aceton. Er is nog voldoende hout voor een opvolger. Wellicht dat de lelijke z'n weg nog vindt bij de bbq en weer en wind (experiment deel 2).

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
222
70
Rotterdam Ommoord
Dat ja, en bezint eer ge begint. De ene fles uit het keukenkastje helpt wellicht wel, de ander meer van de wal in de sloot.
Qua brandbaarheid zeggen terpentine, wasbenzine en spiritus allemaal 'woef' maar de schoonmaak of ontvettingskracht en hoeveelheid (geur) residu is verschillend.

• Leuk
Waarderingen: WouterE

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.