Het zou ook zomaar de andere kant van het verhaal kunnen zijn. (niet in dit geval, dit is geen wijzende vinger naar de topicstarter!) Maar gezien de typisch Nederlandse zuinigheid kan ik me ook voorstellen dat het vaak genoeg voorkomt dat men zo'n 'mooie unieke boomstamtafel' wil maar dan wel zo goedkoop mogelijk. Ondanks herhaaldelijk waarschuwen van de maker dat bepaalde houtsoorten niet de beste keus zijn, vind de koper dat ze toch maar voor die 'goedkope' houtsoort gaan, want 'dat is lekker goedkoop'. Bij de eerste deuk zijn ze de op voorhand gegeven waarschuwingen vergeten en dan is het opeens de schuld van de maker... Dit gebeurd ook vaak genoeg. Het is eindeloos vaak gebeurd dat iemand naar mij toegekomen is met een ikea plaatje en er dan vanuit gaat dat dat toch wel goedkoper gemaakt kan worden, want 'jij maakt het toch zelf?'Ik vraag me toch af welke 'meubelmakers' en 'houtbewerkers' op het onzalige idee zijn gekomen om populier voor tafels te gebruiken. Historisch is dit een 'tweederangs' houtsoort dat gebruikt werd voor laagwaardige toepassingen waar uitzicht niet belangrijk was. Denk dan aan kisten, lucifers, daken en vloeren, schuurpoorten enzovoort.
Voor meubels werd het enkel gebruikt om te verven of af te werken in imitatie eik.
Voor een tafel is het ongeschikt, tenzij het afgewerkt kan worden met een harde laag zoals epoxy.
Maar bij de hype van boomstamtafels zal snel geldgewin wel weer om de hoek loeren. Populier is relatief goedkoop en vlot verkrijgbaar in grote afmetingen. En de koper, ja, die zit er mee. Die moet maar leren leven met een tafel met gebruikssporen...