polymeerkit oplossen

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.292
4.275
Weet er iemand of je het residu van een ms polymeer kit ergens mee op kan lossen? Er blijft een plakkerige laag achter op de tegels die ik schoon probeer te maken.

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
501
407
Schouwen-Duiveland
Ik gebruik altijd paking verwijderaar van Locktide. Werkt perfect voor kitvoegen in ieder geval. ook voor lijmretsen van stickers etc.

Inspuiten en een paar minuten in laten weken.Je moet het spul de tijd geven om de kit op te lossen. Dan afvegen met een doek. Is er nog een restje dan nogmaals procedure herhalen.
Maar meestal komt dat omdat ik ongeduldig ben van aard hahahahahaha

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.292
4.275
Het zit alleen op de achterkant van de tegels. De pulpplaat en de kit gaat er het makkelijkste af met een staalborstel op de slijptol. Er blijft dan alleen een grijze plakkerige laag achter. Die wil ik kwijt, zodat ik de tegels gewoon met een cement gebonden lijm kan zetten. En er zit echt over de hele achterkant kit.

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.430
896
‘s-Hertogenbosch
Het zit alleen op de achterkant van de tegels. De pulpplaat en de kit gaat er het makkelijkste af met een staalborstel op de slijptol. Er blijft dan alleen een grijze plakkerige laag achter. Die wil ik kwijt, zodat ik de tegels gewoon met een cement gebonden lijm kan zetten. En er zit echt over de hele achterkant kit.
Iets verder afslijpen met de afbraamschijf voor beton, die haalt er alle troep wel af, daarna de tegels een keer voorkammen ( dun) en dan gewoon zetten in de dikkere cementgebonden lijm…..

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
253
34
67
Drachten - Buitenpost.
Probeer het eens met Mec
Methylethylketon (MEK)

Zelf het ook al een paar keer gebruikt, maar het resultaat viel mij tegen.
Gevonden op internet:

Hier zijn de belangrijkste punten over het gebruik van MEK bij polymeerkit:
Niet-uitgeharde kit: MEK is zeer effectief bij het verwijderen van niet-uitgeharde of verse lijm- en kitresten van gereedschap of oppervlakken.
Uitgeharde kit: MEK kan uitgeharde kit zachter maken of in sommige gevallen "oplossen", maar dit werkt vaak meer als een verzachter, waardoor de kit makkelijker mechanisch te verwijderen is.
Toepassing: Het wordt vaak gebruikt als verdunner en reiniger voor MS-polymeer en neopreenlijmen.
Waarschuwing: MEK is een zeer sterk en vluchtig oplosmiddel. Het kan niet alleen de kit, maar ook bepaalde ondergronden (zoals kunststoffen) aantasten of beschadigen. (verhaal komt uit: Verf4All)

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.503
1.328
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
ik heb geen flauw idee wat er in die kit zit. Wat ik wel weet is dat een (jawel hoor, AI) advies voor of aceton, of isopropylalcohol, of terpentine BS is, er is vrijwel niks dat in alledrie oplost.

MEK en aceton zijn meestal redelijk vergelijkbaar mbt wat er in oplost - maar hebben verschillende eigenschappen die in bepaalde omstandigheden de een of de ander zinvoller maken. In dit geval zou ik idd eerst aceton proberen, of ethylacetaat, of (maar niet aan te komen ben ik bang) methyleenchloride. Bij uitgeharde kit denk ik overigens nog eerder aan een verfstripper...

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.292
4.275
Verfstripper geeft het zelfde resultaat. Er blijft een plakkerige laag achter. Omdat de ondergrond niet vlak is heb ik er de staalborstel op gezet. Misschien helpt het, als ik de hele partij in de oven stop.

• Leuk
Waarderingen: henkverhaar

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.428
162
Illbruck AA295 Natufix. Niet voor uitgeharde kit, maar wel voor het meest plakkerige. Ook voor alle plaklagen van luchtdichttape wat weer los moet etc

kees poortman

Actieve deelnemer
21 sep 2015
197
147
Oosterbeek
Onderstaand middel heb ik vroeger heel veel gebruikt in de tijd dat ik voertuig belettering maakte.
Als de kit nog lijm-achtig aanvoelt is de kans heel groot dat dit spul de zaak neutraliseert/oplost.
Oorspronkelijk heette het Dupont- Prepsol 3919S, maar er zijn meerdere leveranciers ontstaan in de loop van de tijd. Het wordt/werd veel gebruikt door autospuiterijen.
Ik kocht het bij Siero autolakken (was toen de goedkoopste) maar heb geen idee of die nog bestaan.
Zoekterm: Prepsol 3919S anders langs bij een autospuiter of je daar een litertje mag overnemen om te testen.

Prepsol schoner Cromax 3919S - 5L - Carross
Een alternatief, kan zijn Sikkens OTO quick degreaser, (is een soortgelijk middel maar heeft een zeer sterke geur, waardoor ik het zo min mogelijk gebruikt heb)

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.292
4.275
De kit is dus wel uitgehard. Vermoedelijk al een jaar of 15 geleden. Ik verwijder het met een fijne komstaalborstel. Dat werkt het beste. Maar door de warmte ontstaat er een grijze plakkende laag. Die wil ik kwijt. Ik kan zoals al geopperd, de tegels met een diamantschijf te lijf gaan. Maar ik heb de ervaring dat ze dan niet altijd meer goed op de snij lijn breken. En met zagen verlies je te veel materiaal, zodat je geen gelijke voegen krijgt.

boertje125

Oud hout
17 okt 2013
2.565
619
verzadig de tegel eerst met water met wat zeepsop en slijp dan de kit er af.
De kans is groot dat die kauwgum laag dan niet hecht en je hem er zo afspoelt.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.292
4.275
Deze tegels nemen geen water op. En de kit is nog al overvloedig aangebracht. Daardoor is het grootste deel bedekt met een dikke laag kit, met daar op nog een puist pulpplaat. Die was dus niet watervast. Ik ga van het weekeind even aan de gang met oplosmiddelen om te proberen. En anders gaan ze de oven in.

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.430
896
‘s-Hertogenbosch
kun je die kom staalborstel niet inspannen op je draaibank????? Misschien met minder toeren wordt het niet allemaal zo plakkerig…door de warmte die ontstaat door het toerental
Misschien een idee van out of the box 🫢

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.