Zo'n rechte constructie lijkt me ook veel minder geschikt voor schommels, daarvoor is een constructie met diagonale poten veel geschikter, omdat die de krachten beter de grond in kan afwenden. en de krachten veel meer in de lengterichting van het hout werken, wat het risico op breken beperkt.
Onze constructie is ook ruim 3m hoogste punt, met een platform van 1m50x1m50 op 1m50 boven de grond. De hoepalen zijn 90x90mm geimpregneerd tuinhout, dat volstaat daar prima voor.
Eenzelfde 90x90 balk van 4m lang is als ligger voor de schommels gebruikt.
Let wel: 3 schommels kan je nooit veilig kwijt op 3 à 4m balklengte volgens mij. Zelf hebben wij 2 schommels op 4m hangen en dat vind ik al aan de krappe kant.
Zie hier voor de veiligheidseisen:
https://www.veiligheid.nl/allesoverspelen/eisen-speeltoestellen/schommel
Het absolute minimum voor 3 schommels (genomen dat een schommel 50cm breed is) = 3x schommel + 2X (0.2 x touwlengte + 20cm) + 2x (0.2 x touwlengte + 30cm).
Met een bovenbalk op 2m50 en een zitje op 35cm boven de grond zit je met een touwlengte van 215cm
Dan kom je uit op 3 x 50cm + 2 x 63cm + 2x 73cm = 4m22 als absolute minimum voor 3 schommels.
Sowieso zijn in openbare speeltuinen 3 schommels naast elkaar altijd érg af te raden omdat je dan oversteken aanmoedigt: de 2 buitenste schommels zijn bezet en de kortste weg naar de 3de is oversteken voorbij iemand die schommelt.
Veiliger is het om het op 2 schommels per schommeldeel te houden en desnoods gewoon de schommels om te wisselen wanneer nodig. Hoe vaak ga je de 3 schommels tegelijk gebruiken?