Poelie gezocht

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
243
90
Noordwolde (Fr)
Ik zoek een vlakkeband poelie voor de electromotor van mijn Kity vlakvandiktebankje. De poelie zit op de as van de motor geklemd tussen twee flenzen (1 vast en 1 losse die je met een grote moer vastdraait. Het is dus niet meer dan een schijf met twee opstaande randen ernaast. Enig idee waar ik dat zou kunnen bestellen?

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
627
144
59
Linter
Ik zoek een vlakkeband poelie voor de electromotor van mijn Kity vlakvandiktebankje. De poelie zit op de as van de motor geklemd tussen twee flenzen (1 vast en 1 losse die je met een grote moer vastdraait. Het is dus niet meer dan een schijf met twee opstaande randen ernaast. Enig idee waar ik dat zou kunnen bestellen?
Kan je daar een foto bij doen.
Heb hier nog een honderd tal flenzen liggen in vele maten en uitvoeringen

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.814
3.447
Je kan er ook een schijf hardhout tussen klemmen en als de motor draait er een poelie van draaien.

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Een foto en de maten kan mischien helpen,
Of dat iemand de zelfde machiene heeft en de maten hier kan geven ,

Efvee

Post veel
9 jun 2021
897
368
RegioRotterdam
Je hebt al een poelie en je moet hem vervangen?
Mijn vader had een Kity vlakbank met een losse motor en vlakke riem, maar daar zaten geen schijven naast de poelies. Die riem bleef op z'n plaats doordat de schijven iets bol waren. Ik begreep dat schijven het aflopen juist kunnen veroorzaken doordat ze de riem opzij trekken als die wordt geraakt.

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
243
90
Noordwolde (Fr)
Het is nu een zelfbouw poelie en ik vermoed dat dat de oorzaak is dat de nieuwe aandrijfband binnen een uur kapot was. Moet er nog eens goed naar kijken, ik stuur een PB naar houtdraaierke65. Vlakke aandrijfriemen hebben in principe inderdaad een bolle poelie (aan de andere kant is hij ook bol).

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
243
90
Noordwolde (Fr)
Nou, een poelie vinden valt dus niet mee, vlakke banden zijn uit de mode. Maar is er misschien in dit forum een handige Harry met draaibank die voor mij, tegen een redelijke prijs een poelie uit hardhout kan draaien (metaal mag natuurlijk ook)? Diameter 120 mm, dikte 24 mm. Detailtekening volgt.

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
236
73
ik heb een kity vlakbankje waarvan ik de motor heb omgebouwd. Omdat zoals je zegt vlakke poelies niet meer gangbaar zijn heb ik de oude poelies vervangen voor “normale” v-snaar poelies met bijbehorende riem. Is dat geen optie?

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.163
440
Met name in zitmaaiers worden die dingen wel gebruikt. Deze komt heel aardig in jouw buurt:

Maar: wat is de asmaat?

Als je hem zelf maakt, zou ik het inderdaad met multiplex doen. Cirkel uitfrezen met een jig, monteren op de as, glad schuren en twee grotere cirkels voor de randen van dun multiplex.

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
243
90
Noordwolde (Fr)
Goh, wat een antwoorden alweer. Ik kan er helaas geen V-snaar opzetten omdat de Kity poelie vlak (en gebold) is. Voor vlakke band is haast niks te krijgen, en dan moet het asgat ook nog passen (ik kan niet draaien). Nu heb ik inderdaad een multiplex poelie met een opstaande rand, maar ik wilde eigenlijk een wat mooiere. Ik denk dat de laatste band kapot gegaan is omdat die (volgens de leverancier) ondergedimensioneerd was maar het zou ook kunnen dat ik hem net een paar cm tekort gekocht heb waardoor hij tegen een steuntje aanliep. Wel vrij gemonteerd maar misschien is de VVD door de riemspanning een paar mm terug gekomen.

De Kity 635 (20 cm breed) gaat trouwens in de verkoop, maar ik doe dat het liefst werkend. Ik heb net die mooie Record Power PT107 overgenomen.

O ja, diameter 120 mm, breedte 24 mm, asmaat 25.4/30 mm (verspringt) maar 30 mm kan ook wel omdat de poelie toch tussen twee schijven is opgesloten.

Bijlagen

• IMG_1275[1].jpg
    IMG_1275[1].jpg
    168,7 KB · Weergaven: 21
  • IMG_1274[1].jpg
    IMG_1274[1].jpg
    84,3 KB · Weergaven: 21
  • IMG_1273[1].jpg
    IMG_1273[1].jpg
    84,7 KB · Weergaven: 21
  • IMG_1272[1].jpg
    IMG_1272[1].jpg
    85,9 KB · Weergaven: 21
  • Poelie.pdf
    14,5 KB · Weergaven: 8
Laatst bewerkt:

Efvee

Post veel
9 jun 2021
897
368
RegioRotterdam
Terugkijkend op de constructie die ik me herinner was het toerental aan de as van de bank te hoog/poelie te klein om een v-snaar te gebruiken. Die zou door de kromming op de kleine poelie te veel vermogen slorpen en bloedheet worden. Vlakke snaar (of tegenwoordig multi-V) is dan beter.

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
243
90
Noordwolde (Fr)
Maar met al het schrijven en denken erover kan ik hem waarschijnlijk zelf ook wel maken: schijf op de linktzaag (dikte komt niet zo nauw), gat erin boren en schuren en bollen als hij op de motor zit. Ik ga dat eerst maar eens proberen. Of bij de bestaande mpx poelie de rand eraf halen en dan iets bollen. Dat is het minste werk.

Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.814
3.447
Dit is een zaagmotor met flenzen om een zaag tussen te kunnen klemmen. Als de poelie aan de andere kant bol is, kan je op de motor gewoon een stuk rond 120 met een gat van 30 monteren. Er hoeven geen flensjes aan de poelie te zitten. Meet gewoon op wat de maximale breedte is, die tussen je flenzen past .

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
243
90
Noordwolde (Fr)
Het loopvlak van een vlakke band is bol (dan zoekt de band het midden op). Maar een simpele schijf moet dan genoeg zijn. Ik ga zelf aan de slag!

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.814
3.447
Je kan een vlakke riem prima op twee poelies zonder bolling laten lopen. De afstelling luistert dan wat preciezer en de machine moet stijf genoeg zijn , zodat een veranderende belasting, niet je uitlijning veranderd.

Wiel45

Nieuw lid
28 nov 2018
4
0
the netherlands
Uiteindelijk toch gewoon zelf een poelie gemaakt van een restje beuken, op de lintzaag. En gebold en geschuurd op de motor. Veel minder werk dan ik dacht en volgens mij prima.
Hallo Jan
Ik heb een draaibank op de Buitenhuizerweg staan, kan waarschijnlijk wel een poulieschijf voor je draaier
neem maar contact op met me
Wiel

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.