Pneumatische werkstukklem - wat is er op de markt ?

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
412
174
Noardeast-Fryslân
Nog een alternatief als je zelf wilt bouwen van jsk koubou. doorgaans heeft hij een intro met een demo van het eindresultaat.
Geniale man. Zijn ontwerpen vind ik geweldig. Alleen niet altijd 'even simpel', maar wellicht juist daarom wel erg goed. Hij verkoopt ook bouwplannen en die zijn volgens mij goedkoop.

En als je dan toch zelf aan het bouwen bent...
In dezelfde trant:
Stofafzuiging bij planken schuren ed
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.987
2.987
Zo'n bokje is best handig, maar is het nu zo moeilijk om het vacuumgedeelte ook even netjes in te bouwen? En je hebt dus wel een compressor nodig, die continue lucht levert.
 

hoalt

Actieve deelnemer
6 jan 2015
49
24
Festo levert een vacuümventiel. Gewoon aansluiten op een compressor en je genereert een vacuüm.
VAD-1/8
(De compressor moet wel continu draaien)
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
850
210
elf zou ik het niet zo snel op een zaagtafel gebruiken, gevoelsmatig.
Ik ook niet.
Vacuumtafels of zuignappen zie je eigenlijk alleen wanneer je de plaat of werkstuk van boven bewerkt.
Bij een zaagtafel komt de zaag van onderen, dan zou je een vacuumdoos moeten bouwen op de slede en een even hoge constructie aan de andere kant van net zaagblad. Is nogal omslachtig en je verliest een stuk zaaghoogte
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
963
511
Noord-Veluwe
De Festool is inderdaad al een tijdje niet meer leverbaar. En, zoals een andere poster al schreef, op een roltafel ook niet handig. Verder wel een geweldig en zeer bruikbaar apparaat. Ik ben heel blij dat ik er vorig jaar een van een forumlid kon overnemen. Zou er zo een tweede bij kopen. Zo vaak gebruik dat ding.

Wat betreft de handmatige excenterklem van Felder: niet doen! Dat ding is loeizwaar en verschuift je werkstuk. Ik heb gewoon 2 klemmen van Kreg voorzien van een T-moer die in de groef van mijn Hammer paste. Werkt supersimpel en goed. Helaas kan ik er nu even niets mee, want voor mijn nieuwe machine (Felder) moet ik nog andere T-moeren maken. Mocht je toch geïnteresseerd zijn in de klem van Felder, dan mag je de mijne hebben.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.987
2.987
Gewoon een blok hout met een gat er in voor de stofzuigerslang. stukje glasband en je kan een dun plankje zagen, met behoud van je vingers.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.987
2.987
Bij mij zit dan het afzuig gat binnen de contouren van het glasband. Het glasband zit langs de buitenranden van de plankjes die ik wil zagen. Zo met zo'n rubbergranulaat tegel had ik nog nooit van gehoord, maar zal met behulp van een stofzuiger vast prima werken. Maar als ik plankjes zaag, heb ik graag een niet flexibele aanslag. Dus dan werkt een blok hout prima.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.