Plinten aan bovenzijde afkitten om af te werken

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
289
53
Ik ga binnenkort voorgelakte mdf plinten monteren (met een montagekit) op een reeds geverfde muur. Nu is de ondergrond niet heel recht, dus ik verwacht dat ik ook geen mooie aansluiting krijg tussen plint en muur. Daarom wil ik de plinten aan de bovenzijde afkitten, maar waarmee? Een actylaatkit dient overschilderd te worden en zal verkleuren als je dit niet doet. Ik wil echter niet meer schilderen omdat alles dan klaar zou moeten zijn. Een siliconenkit heeft dit niet, maar geeft problemen als we in de toekomst ooit de wand opnieuw willen schilderen, gezien dit verf afstoot en je het nooit 100% verwijderd krijgt... wat dan wel? Ik lees iets over beglazingskit die overschilderbaar is maar ook kleurvast als die niet overschilderd wordt, zou dat dan een goede keuze zijn? Iemand ervaring hiermee?
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
De beste oplossing is acrylaatkit, dan ben je 100% zeker dat je er met zowat alles over kan schilderen, maar dan ben je ook opnieuw aan het schilderen. Er zijn kleurvaste kitten die overschilderbaar zijn met de meeste verven, al geven ze meestak geen garantie hiervoor (je moet een hechtingsproef uitvoeren...). TEC 7 is bijvoorbeeld overschilderbaar met de meeste verven.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Inderdaad zijn de one for all kitten, waarvan tec 7 een topper is, een oplossing. Bedenk wel dat deze vaak moeilijk af te messen zijn. Beglasingskit is weer makkelijk af te messen. Er zijn meerdere soorten. Een die niet overschilderd moet worden en een die dat wel moet. Zelf werk ik alleen met de overschilderbare versie. En dan is mijn ervaring binnen beperkt tot een project : mijn eigen huis. Ik heb gekozen voor donkere plinten en ral 9016 wanden. Zit er dan een kiertje tussen muur en plint zie je die nauwelijks. Nu heb ik op een paar plekken toch te veel ruimte tussen de plint en muur. Ik heb dit met beglasingskit dicht gekit. Of dit op termijn problemen gaat geven weet ik niet. Ik heb eigen gemaakte plinten van mdf 2x gegrond en 2 x afgelakt. Ik wilde ze dus niet overnieuw schilderen. Tot op heden ben ik tevreden.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
289
53
Bedankt voor de tips. Wij twijfelen ook nog om de plint donker te maken, ik had er nog niet bij stil gestaan dat dan de eventuele naad ook minder zichtbaar is. Ik zal de tec eens gaan bekijken
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ik heb hiervoor al enkele keren acrylaatkit gebruikt en nooit veel gezien van verkleuring.
Ik zou me daar niet zo druk over maken.
 

FerryLeek

Actieve deelnemer
26 mrt 2015
190
70
Putten
www.foak.nl
De meeste voorgelaten mdf plinten hebben alleen een grondlaag dus dienen toch nog afgeschilderd te worden dan kun je hem beter eerst afritten met een acrylaat kit
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
456
152
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Wij hebben hier net de hele benedenverdieping voorzien van nieuwe plinten, gekocht bij, gek op hout.
Als je op hun site kijkt kun je aan de hand van filmpjes precies zien hoe je het moet doen!
We hebben de plinten bevestigd op een structuurgespoten muur met soudalseal en afgekit met soudal acryrub, en moet zeggen dat het perfect zit!
Ben zeer tevreden.
 

Stijn52

Actieve deelnemer
10 dec 2020
67
17
Herzele
Bedankt voor de tips. Wij twijfelen ook nog om de plint donker te maken, ik had er nog niet bij stil gestaan dat dan de eventuele naad ook minder zichtbaar is. Ik zal de tec eens gaan bekijken
Veel mogelijkheden om uit te kiezen.
Bij tec 7 heb je x-seal in wit, zwart, antraciet en iets dat kort bij betongrijs ligt. Makkelijk overschilderbaar

Nog bij tec 7 heb je tectryl enkel in wit, ook overschilderbaar

De gewone tec 7 in 9004, 9016, 3012, 6005, 7004, 1011, 8017 en 1015(niet alles in worst beschikbaar). Overschilderbaar met de meeste verven. Lak op basis van alkydhars zal trager drogen

Soudal silirub p2t, transparant(vergrijsd) en geschikt voor de meeste low solvent en watergedragen houtverf

Ook van soudal acryrub cf2, kan met vele soorten verf geschilderd worden( ook nog 2 soorten acryrub beschikbaar) allen wit(dacht ik)

Soudal heeft nog aantal dingen(soudafill, transpacryl, ...) die overschilderbaar zijn, maar geen ervaring mee

Verder acrylkit, veelal wit.

Wat ook kan is in kleur(of transparant) kitten en wil je in de toekomst toch nog verven dan zijn er additieven die bij de verf kunnen zodat de verf wel zal hechten op de voegkit. Zou je om zeker te zijn moeten kunnen proberen of ergens opzoeken bij welke kit(merk) het weldegelijk kan. Voeg dat additief dan bij een klein beetje verf, ga over de kit en doe dan de rest van de muur zonder additief
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.