platen zagen met invalzaag, waarop leg je de plaat?

JodyU

Nieuw lid
11 mrt 2024
8
0
Maas en Waal
Ik heb tot nu toe altijd zitten hannesen met een gewone (best lompe) cirkelzaag en dan een lange rechte lat als geleider met lijmklemmen om een lange zaagsnede op een plaat te maken. Sinds kort heb ik de beschikking over een invalzaag en wil ik daarmee ook meteen de rest van het mijn zaaggewoonte maar eens kritisch bekijken. Ik bedoel: ik geef geen 400 euro uit om straks alsnog een variatie van 4mm per plaat te hebben ;-)

Tot nu legde ik als een lange plaat in de lengte wilde zagen, eerst drie of vier lange balken op schragen of op de grond, om daarop dan de plaat te leggen. Vervolgens goed mikken dat de zaagsnede goed zit tussen de balken etc en borgen dat een van de twee helften niet tegen het einde van de zaagsnede omklapt door de zwaartekracht etc... Waarna ja soms nog tegen het einde aan handen tekort komt om de plaat stabiel te houden. Hopelijk omschrijf ik het een beetje begrijpelijk, ik spreek nog niet zo goed zaags.

Onlangs had ik een brainwave, die ik even wil toetsen, voordat ik opnieuw zit te hannesen voor niks of het wiel zelf uitvindt. :

Kan het werken om gewoon altijd een goedkope dikke OSB-plaat van 244x 70 of zo op voorraad te hebben om die op te offeren als tafel, waarop de te zagen plaat gewoon in zijn geheel rust? Dus dat de invalzaag bij elke zaagsnede ook een snede van enkele mm maakt in deze op te offeren plaat? Zou dat werken? Of denk ik nu iets heel geks?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.776
2.452
Klein-Brabant, Vlaanderen
de golven in jouw brain kan ik niet in detail volgen

eender welk stuk je doorzaagt, dient ondersteund te worden om niet af te breken

puur theoretisch gezien is de ingaande kant van het zaagblad de meest zuivere
vanuit mijn leeservaring is dat de onderkant van het werkstuk
om de bovenkant netjes te zagen blijkt men eerst tot een diepte van 1 tot 3 mm in te zagen
waarna men voor de volledige diepte gaat

de beste ervaring is degene die je zelf opbouwt
met spijt en schande

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.740
3.398
Twee schragen, daar op 2 balkjes en daar dwarst op een stuk of 8 rachels. Op de verbindingspunten boor je een gat van 8mm en daar sla je een deuvel in. Zodanig dat hij niet uit steekt. Je kan nu alles zagen . Zowel langs als dwars. En er is geen kans dat je een schroef raakt.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en thomasz

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
359
148
om die op te offeren als tafel, waarop de te zagen plaat gewoon in zijn geheel rust?
Ik zou zeggen : dat is de manier

YM25

Nieuw lid
16 mrt 2018
20
7
ik gebruik een dikke plaat piepsschuim (EPS, 100 mm dik) als onderlaag op de grond.
Vooral mijn eigen ARBO dienst is er dik tevreden over

• Leuk
Waarderingen: Rop66

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.776
2.452
Klein-Brabant, Vlaanderen
@JodyU

bij herlezen van jouw vraag, meen ik 3 vragen te onderkennen:
1/ stabiel zagen
doe je op een stabiele ondergrond
houten plaat of piepschuim op de grond, die je inzaagt
2-lagige struktuur op de grond, die je niet inzaagt
2/ in 1 rechte lijn zagen
doe je met een lat die je klempt, of met een geleidelat
3/ zuiver zagen
doe je door voor te ritsen
mooiste kant is die waar het zaagblad in het hout gaat

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.199
617
Noord-Veluwe
Ik heb het niet aangedurfd om een plaat schuim te gebruiken. Niet dat zaagstof zo goed voor je is, maar plastic lijkt me nog minder fijn. Zeker omdat ik op sommige soorten plastic best heftig reageer. Ter illustratie: ik doe handschoenen aan als ik de kliko's langs de weg zet.

Als ik op de grond zaag (zo min mogelijk), dan leg ik de plaat op een paar lange latten. Anders heb ik latten die in de zadels van Veritas passen[1]. Die zadels doe ik in de gaten van mijn werktafel. Vroeger deed ik een anti-sliptape op de latten, maar daar ben ik mee gestopt. Om de zaagliniaal vast te kunnen klemmen zorg ik liefst voor latten met enige hoogte. Maar als dat niet lukt heb ik ook klemmen voor de rails met een heel laag profiel [2].

Voor de kwaliteit van de zaagsnede maakt het niets uit wat je onder je materiaal heb liggen, want het blad draait tegen de klok in en zal dus altijd de vezels aan de onderkant in het hout duwen i.p.v. eruit trekken.

[1] Deze:

platform_saddles.jpg

[2] En deze:

low-profile-track-saw-guide-clamps.jpg

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
621
341
‘s-Hertogenbosch
Doe jezelf een plezier en probeer van de grond af te komen…. Schaf een paar klapschragen van 60 cm hoog aan en een stuk of vier 5x7 om een zaagplaat op te leggen .
Kun je nog kiezen om de twee binnenste verder uit te schuiven, zodat je meer lengte krijgt….
Bovenop kun je eea bewerken…..
Groetjes John

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.493
1.114
Omgeving Leiden
Dit gebruik ik al een paar jaar naar tevredenheid.

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.383
1.139
Ulvenhout
Tja, zoals je leest heeft iedereen zijn eigen manier. Aan jou de keuze om te bepalen wat jij het fijnst vindt werken.
Ik leg een stuk XPS isolatieplaat van 20mm op m'n werkbank en daar leg ik het plaatmateriaal op. Waarom XPS? Dat was over van een verbouwing en kon ik houden. Kijk eens bij je in de buurt of er ergens een container staat met bouwafval. Best kans dat je voor niets jaren vooruit kan.

nijb_jan

Actieve deelnemer
29 aug 2013
128
32
Tijnje
Je kunt het zo gek en luxe maken als je wilt. Met een plaat XPS als "offerplaat" op de grond aan het werk of met een stel schragen op comfortabele werkhoogte. Ik gebruik een paar stevige schragen (Toughbuilt c650) met wat CLS'en als liggers. Normaal staan mijn lintzaag(je) en afkortzaag daar op, maar ik kan er ook een volle plaat op zagen. En zijn de CLS'en te beschadigd, dan leg ik er een paar nieuwe op.

• Leuk
Waarderingen: rinus

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
192
83
Zaanstreek
yep, hier nog zo een met XPS platen. Vaker op de vloer als ik in huis bezig ben met een klus, maar in de werkplaats dump ik die op een werktafel of mijn zaagtafel en werk daarop. Inderdaad ook schragen met een plaatje OSB erop en die xps platen is een mooie werkbank voor langere / grotere zaagklussen. Eerder heb ik een stuk spaanplaat als offerplaat gehad maar dat ging A) niet zo lang mee (bovenkant bros waardoor er stukjes uitbraken en al vrij snel slecht steun gaf en B) XPS een stuk fijner is voor je zaagblad dan altijd maar 2mm "onnodig" spaanplaat meepakken

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.324
500
Op de vloer zagen vind ik echt helemaal niets.
zorg voor een vlakke tafel op heuphoogte dan kan je veilig en makkelijk zagen.

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.190
1.131
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Voor 'hanteerbaar' materiaal heb ik de mobiele werkbank van benchworks (?), waar ik een paar balkjes op leg/klem (en ja, dat ding heeft een sacrificial MDF top waar je in zou kunnen zagen, en die indien versleten eenvoudig te vervangen is, maar ik hou m liever wat langer heel ;-) ). Als het om complete platen (2500x2500 of zo) gaat leg ik ze op de grond, met voldoende balken eronder. Heeft het voordeel dat je er op kunt gaan zitten - 2.5 meter doormidden zagen op een tafel is ook niet alles, want dan moet je ver over de plaat heen reiken. Maar meestal laat ik die bij aanschaf al in hapklare brokken zagen op een vertikale formaatzaag...

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.