Plat dak isoleren.

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.728
1.233
Fryslân
Niet noodzakelijk inderdaad, maar wel gewenst. Als er in de winter een laag ijs op komt, is dat niet bevorderlijk voor het epdm en de afvoeren/aansluitingen.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.183
980
Enschede, Twente
De 'luchtspouw' die TS voorstelt werd in warmere delen van de Verenigde Staten veel toegepast. Daar is het sowieso gebruikelijk om op de zoldervloer te isoleren en het dak dus als 'buitenruimte' te beschouwen. Bij minder steile daken werd dat dan uitgevoerd als 'dubbel' dak, dus eerst de bovenste verdieping voorzien van plat dak en daarop een lichte constructie en een hellend dak. De resulterende 'zolder' heeft een bufferende werking mbt het buitenklimaat en is altijd geventileerd, dus in open contact met buiten. Wel wordt die ruimte gebruikt voor luchtbehandleingskanalen en dergelijke, maar die moeten dan wel goed geïsoleerd zijn.

Wat in de VS werkt (of beter: werkte, want men gaat ook daar meer richting passief huis) is hier niet gebruikelijk, vooral omdat de materiaalkosten hier veel hoger zijn en wij Nederlanders niet van loze ruimte in de woning houden.

Wil je een dak met een zekere isolatiewaarde, dan is er in principe de keuze uit twee varianten: koud of warm. Aangezien de aangegeven plattegrond een gebruiksruimte kent waar maar een deel van het dak overheen gaat, zou ik een koud dak bouwen. Dus de isolatie eronder, met ventilatie. Dan kun je de verblijfsruimte ook zonder koudebruggen realiseren, dwz met aansluitende isolatie.

• Leuk
Waarderingen: muurtjem

muurtjem

Nieuw lid
5 mei 2025
15
1
Helden
Altijd isolatie op het dakbeschot plaatsen! Anders krijg je schimmel op de onderkant van het underlayment. En als je een luchtspouw maakt met epdm op de bovenste laag underlayment, heb je dus grote kans op schimmel tussen de beide platen, wat je dua niet ziet, maar wel funest is.

Voor een overkapping die open van onderen blijft is 3cm pir genoeg, maar voor een schuurtje zou ik meteen iets dikker pakken, omdat het nu kan. Later doe je dat niet meer, en heb je er wellicht spijt van.

Ik snap dat je alles waterpas wil houden, maar ik zou toch het dak op afschot maken. Dit kan je eventueel doen, door je dakbalken op afschot te zagen. Dan blijft de onderkant van de balken wel waterpas, maar de bovenkant, waar je underlayment op komt, is op afschot. Maak bij de afvoeren ook een kleine verdieping in de pirplaat, zodat de plakplaat van de afvoer ook iets dieper komt te liggen.
Dankje wel voor het advies ga er zeker wat mee doen

• Leuk
Waarderingen: jelmer

jeepie

Actieve deelnemer
15 feb 2024
47
11
5424ts
Afschot is aan te raden maar voor zo,n kleine oppervlakte niet noodzakelijk.
Opbouw: gordingen, dakbeschot, dampremmende folie, isolatie als deze een cachering heeft die geschikt is om epdm op te verlijmen en ander de extra laag dakbeschot, dan epdm lijmen, zorgen dat de afvoer verdiept is.

Optie is misschien afschot eps is stukken goedkoper dan pir mocht toch afschot willen.
Ff achtergrond info ik ben altijd timmerman geweest en 15 jaar calculator bij een dakdekker in platte daken.

Kan wel een uitleg geven over luchtspouw condenspunt en dergelijke maar dat is misschien teveel info. Waar je niks mee kunt. Mijn advies is om ze te vermijden.

Mvg Christian van Bergen

• Leuk

jeepie

Actieve deelnemer
15 feb 2024
47
11
5424ts
Ps. In je originele oplossing zou ik nooit 12mm dakbeschot gebruiken al deze niet voldoende is ondersteund gaat dit zeker doorgangen. Minimaal 18 mm nemen is hij volledig ondersteund door isolatie dan kan het wel.

• Leuk

muurtjem

Nieuw lid
5 mei 2025
15
1
Helden
Afschot is aan te raden maar voor zo,n kleine oppervlakte niet noodzakelijk.
Opbouw: gordingen, dakbeschot, dampremmende folie, isolatie als deze een cachering heeft die geschikt is om epdm op te verlijmen en ander de extra laag dakbeschot, dan epdm lijmen, zorgen dat de afvoer verdiept is.

Optie is misschien afschot eps is stukken goedkoper dan pir mocht toch afschot willen.
Ff achtergrond info ik ben altijd timmerman geweest en 15 jaar calculator bij een dakdekker in platte daken.

Kan wel een uitleg geven over luchtspouw condenspunt en dergelijke maar dat is misschien teveel info. Waar je niks mee kunt. Mijn advies is om ze te vermijden.

Mvg Christian van Bergen
Dank voor de heldere uitleg ga er zeker wat mee doen. Thx

muurtjem

Nieuw lid
5 mei 2025
15
1
Helden
Dank voor jullie antwoorden ga dit zeker aanpassen en jullie advies meenemen.

Er popt me toch nog 1 vraag op.

Ik wil de gordingen inkepen zodat deze in de ringbalk valt.
Vind ik mooier, net wat meer aandacht aan besteed.
Maar hoeveel mag ik deze inkepen?
Ik gebruik 15x15cm ringbalk en 5x150cm gordingen.
Ik wil ze 3cm inkepen kan dat?

jeepie

Actieve deelnemer
15 feb 2024
47
11
5424ts
Ja hoor dat kan wel. Nog ff een idee voor je dak aan wat voor dakbeschot dacht jij?
Planken met tong en groef of iets dergelijks zodat het er mooi uitziet aan onder zijde of gewoon plaatmateriaal??

muurtjem

Nieuw lid
5 mei 2025
15
1
Helden
Ja hoor dat kan wel. Nog ff een idee voor je dak aan wat voor dakbeschot dacht jij?
Planken met tong en groef of iets dergelijks zodat het er mooi uitziet aan onder zijde of gewoon plaatmateriaal??
Onder het afdak idd planken met tong en groef.
Gewoon omdat dit mooier is
Boven het tuinhuis wel underlayment 18mm dit zie je straks niet meer.
Komt nog een plafond in
(Beetje de kosten drukken)

Kan ik de ruimte tussen plafond tuinhuis en afschit ook volstouwen met isolatie?

jeepie

Actieve deelnemer
15 feb 2024
47
11
5424ts
Als je de rest niet isoleert is dat een optie niet ideaal maar dan moet je zorgen dat je de isolatie tegen het dakbeschot aan brengt en dat daar GEEN luchtspouw tussen zit. Want daar komt dan condens tussen en na een aantal jaren rot dakbeschot weg. Veel gemaakte fout vroeger, mensen die garage gingen na isoleren met isolatie tussen balklaag 10 jaar later dak rot.

jeepie

Actieve deelnemer
15 feb 2024
47
11
5424ts
Weet niet of je veel zon in je tuin hebt, maar ik zou mijn overdekt terras altijd isoleren.
Epdm is zwart dan zon erop kon wel eens lekker warm worden. En stel je wilt het ooi dicht maken mrt bv. Glazen schuifwand oid. En dakbeschot werkt minder.

jeepie

Actieve deelnemer
15 feb 2024
47
11
5424ts
Dan over je ringbalk doe je 15x15 voor het oog of sterkte?? Hij haalt namelijk zijn meest sterkte uit zijn hoogt, dikte voegt hier niet veel aan toe als de prijs dan natuurlijk.
Om dat je over budget had.
Heb anders nog wel enkele tips om binnen budget sterke en makkelijke oplossingen te realiseren.
Ik hoor het wel.
Mvg Christian van Bergen

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
280
104
Kan ik de ruimte tussen plafond tuinhuis en afschit ook volstouwen met isolatie?

Niet aan beginnen. Bij plat dak ALTIJD , zeker bij nieuwbouw, je isolatie aan de buitenkant houden. Al het andere is gepruts en zorgt voor ellende.

Zorg dat je voldoende dikke isolatie neemt. Ik lees tegenstrijdige belangen in je berichten. In ieder geval gaan lucht spouw als isolatie niet samen met het gewenste vorstvrijo en elektrisch verwarmen.
De investering in isolatie nu is te verwaarlozen tegen over het comfort en de energiebesparing op lange termijn.

Mocht je een dakdekker kennen die nog gewoon dakleer brand is dat ook te overwegen. De onderlaag kun je dan met speciale ringen door je isolatie vastschroeven aan je underlayment en dan de top laag erop branden. Persoonlijk verkies ik nog steeds dakleer boven epdm of pvc.

Afschot; 1 cm per meter is meer dan voldoende. Neem je draagbalken 1 maat hoger en zaag ze op afschot. Binnen heb je dan een waterpas dak.

Bij dit soort klussen niet iedere euro willen besparen. Daar krijg je ellende van op de lange termijn.

muurtjem

Nieuw lid
5 mei 2025
15
1
Helden
Dan over je ringbalk doe je 15x15 voor het oog of sterkte?? Hij haalt namelijk zijn meest sterkte uit zijn hoogt, dikte voegt hier niet veel aan toe als de prijs dan natuurlijk.
Om dat je over budget had.
Heb anders nog wel enkele tips om binnen budget sterke en makkelijke oplossingen te realiseren.
Ik hoor het wel.
Mvg Christian van Bergen
Hoi, tips zijn erg welkom.

Ik wil idd de ringbalken 15x15 maken puur omdat ik dit mooier vind.
En ja als ik nog ergens kan besparen zijn tips welkom.
Budget is idd belangrijk maar wil het wel fatsoenlijk doen.

jeepie

Actieve deelnemer
15 feb 2024
47
11
5424ts
Eventueel ff tekening wat je van plan bent kunnen we makkelijker tips geven.

(Mocht je een dakdekker kennen die nog gewoon dakleer brand is dat ook te overwegen. De onderlaag kun je dan met speciale ringen door je isolatie vastschroeven aan je underlayment en dan de top laag erop branden. Persoonlijk verkies ik nog steeds dakleer boven epdm of pvc. )
HIER ben ik het wel mee eens maar epdm kun je natuurlijk zelf doen. Wel rekening houden met opstand en dakrand afwerking standaard daktrim is niet ideaal kan wel maar goed afkitten en goede Kit.
En bij leverancier na vragen op welke ondergrond te verlijmen, ivm isolatie cachering.

• Leuk
Waarderingen: Marijn

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.