Plat dak isoleren.

muurtjem

Nieuw lid
5 mei 2025
15
1
Helden
Hoi

Lees veel berichten over tuinhuis en overkapping maar kan mijn vraag(en) niet vinden.

Ik ben een leek betreft houtconstructie/en bouw.
Ben wel handig en werk graag met hout en ben niet bang mijn eigen tuinhuis met overkapping te maken.
Deze komt achter in de tuin los van het huis.
Ben bezig om in sketchup een tekening te maken.
Afmetingen 7,2 bij 3,4 M (dak)
Tuinhuis komt eronder van 2,5x3 M.

Nu de vraag.

"Luchtspauw"

Op mijn dakbeschot wil ik EPDM leggen onder een afschot.
Ik wil het dak ook wel isoleren.
Als ik een afschot maak op mijn dakbeschot met underlyment 12 mm platen
Die ik af laat lopen dan maak ik dus een " luchtspauw" van min 22mm tot 66 mm
(Afschot)
Is dit isolatie genoeg of moet ik deze luchtspauw opvullen met pir platen?
Hoef er niet in te wonen!

Dus .....ringbalken en gordingen daarop dakbeschot daarop panlatten oplopend van 22 naar 66 mm (afschot 4cm)
Daarop Underlayment platen 12mm en daarop EPDM

(Afschot met Pir platen wordt me gewoon te duur)

Dank alvast voor jullie antwoord

Maurice

muurtjem

Nieuw lid
5 mei 2025
15
1
Helden
Je legt toch gewoon het dakbeschot onder afschot en dan gewoon de pir platen erop?
Hoi

Njee je begrijpt mijn verhaal niet of ik ben niet duidelijk geweest.

Op de gordingen maak ik dakbeschot daar op maak ik doormiddel van panlatten met daarop underlaymentplaat 12 mm.
Dan ontstaat er een luchtspauw.
Is dit voldoende als isolatie?

( die underlayment leg ik onder afschot)

muurtjem

Nieuw lid
5 mei 2025
15
1
Helden
Mis even waarom je niet je balken op afschot doet?
Dan ben je in 1x klaar?
Snap wat je bedoelt maar dat was niet mijn vraag.
Heb ik al over nagedacht en mijn keuze is
dat ik wil in princiepe "alles waterpas" wil hebben.
Dus wil mijn ringbalken waterpas en het afschot zoeken boven op het dak.

Doormiddel van aflopende underlayment platen.
Hierdoor ontstaat en een luchtspleet.

Is dat voldoende als isolatie?

THX

michielr