Plat dak isoleren.

muurtjem

Nieuw lid
5 mei 2025
15
1
Helden
Hoi

Lees veel berichten over tuinhuis en overkapping maar kan mijn vraag(en) niet vinden.

Ik ben een leek betreft houtconstructie/en bouw.
Ben wel handig en werk graag met hout en ben niet bang mijn eigen tuinhuis met overkapping te maken.
Deze komt achter in de tuin los van het huis.
Ben bezig om in sketchup een tekening te maken.
Afmetingen 7,2 bij 3,4 M (dak)
Tuinhuis komt eronder van 2,5x3 M.

Nu de vraag.

"Luchtspauw"

Op mijn dakbeschot wil ik EPDM leggen onder een afschot.
Ik wil het dak ook wel isoleren.
Als ik een afschot maak op mijn dakbeschot met underlyment 12 mm platen
Die ik af laat lopen dan maak ik dus een " luchtspauw" van min 22mm tot 66 mm
(Afschot)
Is dit isolatie genoeg of moet ik deze luchtspauw opvullen met pir platen?
Hoef er niet in te wonen!

Dus .....ringbalken en gordingen daarop dakbeschot daarop panlatten oplopend van 22 naar 66 mm (afschot 4cm)
Daarop Underlayment platen 12mm en daarop EPDM

(Afschot met Pir platen wordt me gewoon te duur)

Dank alvast voor jullie antwoord

Maurice

muurtjem

Nieuw lid
5 mei 2025
15
1
Helden
Je legt toch gewoon het dakbeschot onder afschot en dan gewoon de pir platen erop?
Hoi

Njee je begrijpt mijn verhaal niet of ik ben niet duidelijk geweest.

Op de gordingen maak ik dakbeschot daar op maak ik doormiddel van panlatten met daarop underlaymentplaat 12 mm.
Dan ontstaat er een luchtspauw.
Is dit voldoende als isolatie?

( die underlayment leg ik onder afschot)

muurtjem

Nieuw lid
5 mei 2025
15
1
Helden
Mis even waarom je niet je balken op afschot doet?
Dan ben je in 1x klaar?
Snap wat je bedoelt maar dat was niet mijn vraag.
Heb ik al over nagedacht en mijn keuze is
dat ik wil in princiepe "alles waterpas" wil hebben.
Dus wil mijn ringbalken waterpas en het afschot zoeken boven op het dak.

Doormiddel van aflopende underlayment platen.
Hierdoor ontstaat en een luchtspleet.

Is dat voldoende als isolatie?

THX

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
134
82
Zuid Holland
Een lucht spouw moet geventileerd zijn om problemen met vocht ophoping te voorkomen en isoleert niet.
Of dat voldoende is kunnen we pas iets over zeggen als jij duidelijk maakt wat je in het hok gaat doen en wat je er van verwacht.

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.192
479
hilversum
Een luchtspouw is voor namelijk voor spouwmuren die zorgt dat vocht niet in de binnen muur komt.

Voor een dak heeft dat geen tot weinig effect.

In mijn beleving kan je het net zo goed niet doen en direct de edpm op je dakbeschot doen, is goedkoper en het verschil aan isolatie is niet merkbaar.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en muurtjem

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
567
127
Ik zou zelf geen luchtspouw tussen dakbeschot (planken waarschijnlijk?) en die underlayment willen hebben. Denk ook dat het onnodig ingewikkeld is. Voor de isolatie maakt het niets uit natuurlijk. Eronder is het net zo koud als erboven als je niet verwarmt

muurtjem

Nieuw lid
5 mei 2025
15
1
Helden
Ik zou zelf geen luchtspouw tussen dakbeschot (planken waarschijnlijk?) en die underlayment willen hebben. Denk ook dat het onnodig ingewikkeld is. Voor de isolatie maakt het niets uit natuurlijk. Eronder is het net zo koud als erboven als je niet verwarmt
Oke dank, ik wil het schuurtje enigzins isoleren niet dat ik daar in ga wonen maar hier staan racefietsen in. Die ik ook winterdag wil onderhouden dus enigzins vorstvrij en behagelijk is wel fijn.
Vandaar dat ik ook het dak enigzins wil isoleren.

Dus dan kan ik beter toch 2cm isolatieplaten PIR op het dak leggen? En daarop EPDM?

En waarom zou jij geen luchtspleet tussen beide delen willen is daar een rede voor?

Thx

muurtjem

Nieuw lid
5 mei 2025
15
1
Helden
Een lucht spouw moet geventileerd zijn om problemen met vocht ophoping te voorkomen en isoleert niet.
Of dat voldoende is kunnen we pas iets over zeggen als jij duidelijk maakt wat je in het hok gaat doen en wat je er van verwacht.
Hier staan racefietsen/atbs in die ik winterdag ook wil onderhouden.
Ga er niet in wonen, vorstvrij en enigzins behagelijk met een klein heatertje is genoeg.
Ben er geen uren bezig.
Ik kan ook in het schuurtje tegen het dakbeschot en het zwevend plafond ook nog isolatie plaatsen

Heb ooit eens volgens mij hier gelezen iemand die deed er ook een luchtlaag tussen en ook om zo enigzins het afschot te maken.
Mij leek dit voor mij wel met makelijks.

Maar

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
567
127
In de luchtspouw komt altijd vocht en als je gaat ventileren gaat er meer leven dan je lief is op termijn. Bovendien is dan je isolatie waarde weg.

Als je het schuurtje wilt isoleren zou ik 4cm op het dak leggen en ook zoiets in de wanden. Dat helpt een beetje als je bezig bent en geeft misschien net voldoende vertraging in de temperatuur verschillen om condensatie te verminderen.

• Leuk
Waarderingen: muurtjem

muurtjem

Nieuw lid
5 mei 2025
15
1
Helden
Een luchtspouw is voor namelijk voor spouwmuren die zorgt dat vocht niet in de binnen muur komt.

In mijn beleving kan je het net zo goed niet doen en direct de edpm op je dakbeschot doen, is goedkoper en het verschil aan isolatie is niet merkbaar.
Wil hrt schuurtje enigzins isoleren.
Is het dan ook voldoende als ik de isolatie aan de onderzijde van het dakbeschit stop.
Tussen hrt dakbeschot en plafond van het tuinhuisje?

muurtjem

Nieuw lid
5 mei 2025
15
1
Helden
In de luchtspouw komt altijd vocht en als je gaat ventileren gaat er meer leven dan je lief is op termijn. Bovendien is dan je isolatie waarde weg.

Als je het schuurtje wilt isoleren zou ik 4cm op het dak leggen en ook zoiets in de wanden. Dat helpt een beetje als je bezig bent en geeft misschien net voldoende vertraging in de temperatuur verschillen om condensatie te verminderen.
Dank voor jou antwoord, helder!

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
567
127
Er zijn ook isolatieplaten met afschot, lijkt mij de eenvoudigste oplossing.
Maar dat is dan weer duurder en meestal niet in B/keus verkrijgbaar. B-keus is ruim voldoende voor een schuurtje. Als je het hele dakbeschot op afschot legt is dat net zo handig als je het dak toch nog moet bouwen.

muurtjem

Nieuw lid
5 mei 2025
15
1
Helden
Maar dat is dan weer duurder en meestal niet in B/keus verkrijgbaar. B-keus is ruim voldoende voor een schuurtje. Als je het hele dakbeschot op afschot legt is dat net zo handig als je het dak toch nog moet bouwen.
Ja idd had dat afschot in PIR al gezien en leek mij idd het makkelijkste maar inderdaad de prijs was met te veel.
Ik wilde eerst het afschot idd zoeken in de Gordingen door deze in te kepen aan 1 zijde 3 centimeter meer dan aan de andere zijde. Alleen ik wil 15cm balken gebruiken en dan haal ik de inkeping niet.
Daarbij weet ik niet of het mooi is als ik onder het afdak omhoogkijk dat dit afloopt.
Vandaar mijn "slim" idee om dat boven op het dakbeschot te zoeken met extra underlayment platen.

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
560
260
Wil hrt schuurtje enigzins isoleren.
Is het dan ook voldoende als ik de isolatie aan de onderzijde van het dakbeschit stop.
Tussen hrt dakbeschot en plafond van het tuinhuisje?
Nee, dat is onnodig vragen om problemen. Isolatie altijd aan de koude zijde als het kan, omdat dit het minste vochtproblemen geeft. Bij iets dat nog gebouwd wordt kan dat. Isolatie wordt alleen aan de binnenkant (warme zijde) geplaatst als het een bestaand bouwwerk betreft dat niet van buitenaf kan worden geïsoleerd.

De gangbare opbouw: gording, dakbeschot (underlayment of velling delen), eventueel dampdichte folie, isolatie, EPDM.

Je kan het afschot direct in de dakconstructie verwerken op drie manieren: 1) in de constructie (hoogte) van de wanden, 2) met vulplaatjes onder de gordingen die op de juiste hoogte brengen, 3) de panlatten met verschillende diktes op de gordingen leggen.

De dakrand ondervullen, of schuin schaven, om het afschot op te heffen zodat de dakrand rondom op dezelfde hoogte vanaf de grond is.

• Leuk

muurtjem

Nieuw lid
5 mei 2025
15
1
Helden
Nee, dat is onnodig vragen om problemen. Isolatie altijd aan de koude zijde als het kan, omdat dit het minste vochtproblemen geeft. Bij iets dat nog gebouwd wordt kan dat. Isolatie wordt alleen aan de binnenkant (warme zijde) geplaatst als het een bestaand bouwwerk betreft dat niet van buitenaf kan worden geïsoleerd.

De gangbare opbouw: gording, dakbeschot (underlayment of velling delen), eventueel dampdichte folie, isolatie, EPDM.

Je kan het afschot direct in de dakconstructie verwerken op drie manieren: 1) in de constructie (hoogte) van de wanden, 2) met vulplaatjes onder de gordingen die op de juiste hoogte brengen, 3) de panlatten met verschillende diktes op de gordingen leggen.
Dankje wel hier heb ik wat aan, zal mijn tekening even herzien. THX

De dakrand ondervullen, of schuin schaven, om het afschot op te heffen zodat de dakrand rondom op dezelfde hoogte vanaf de grond is.
Nog Even...Afschot ben ik wel van plan maar is dat met EPDM echt nodig? ik lees verhalen dat dit omdat het om 1 stuk folie gaat niet nodig is. Water mag er gerust op staan. Klopt dat?

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.728
1.233
Fryslân

Altijd isolatie op het dakbeschot plaatsen! Anders krijg je schimmel op de onderkant van het underlayment. En als je een luchtspouw maakt met epdm op de bovenste laag underlayment, heb je dus grote kans op schimmel tussen de beide platen, wat je dua niet ziet, maar wel funest is.

Voor een overkapping die open van onderen blijft is 3cm pir genoeg, maar voor een schuurtje zou ik meteen iets dikker pakken, omdat het nu kan. Later doe je dat niet meer, en heb je er wellicht spijt van.

Ik snap dat je alles waterpas wil houden, maar ik zou toch het dak op afschot maken. Dit kan je eventueel doen, door je dakbalken op afschot te zagen. Dan blijft de onderkant van de balken wel waterpas, maar de bovenkant, waar je underlayment op komt, is op afschot. Maak bij de afvoeren ook een kleine verdieping in de pirplaat, zodat de plakplaat van de afvoer ook iets dieper komt te liggen.

• Leuk
Waarderingen: mink, Marijn en muurtjem

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.341
3.460
Gaanderen
Afschot is voor epdm niet noodzakelijk. Epdm in een iets andere samenstelling is ook vijverfolie. Toch zou ik het wel doen. Een enkele keer komt er echt veel naar beneden en dan is er al een deel weg.

• Leuk

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.