planken verlengen

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
356
50
hoi, ik zal even een foto plaatsen als de dakgoten opgehangen zijn. Ik zal, als ik ooit op Texel kom, opletten of ik ze daar kan zien, grappig!

Apae

Nieuw lid
8 sep 2024
22
4
Lelystad, Nederland
Je hoeft niet helemaal naar Zweden om houten dakgoten te zien. In Oosterend op Texel zijn, in de oude straten, ook de dakgoten van hout. Niet eens in een V-model, maar in een U-model. Ik weet even niet wat daar de slijtage/rotvorming is. Ik stond er wel van te kijken, dat houten dakgoten nog steeds gebruikt worden.
Is dan de goot zelf van hout, of is er een metalen binnengoot en een houten omlijsting?

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
443
198
Groene Hart
In het museum Kaap Skil in Oudeschild op Texel zag ik ooit dakgoten bij de oude vissershuisjes van louter hout, zonder metalen binnengoot.
Wel rood van de menie aan de binnenkant, dat dan weer wel.

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.176
955
Nootdorp
Je hoeft niet helemaal naar Zweden om houten dakgoten te zien. In Oosterend op Texel zijn, in de oude straten, ook de dakgoten van hout. Niet eens in een V-model, maar in een U-model. Ik weet even niet wat daar de slijtage/rotvorming is. Ik stond er wel van te kijken, dat houten dakgoten nog steeds gebruikt worden.
Vandaag op Texel geweest in Oosterend. Daarbij deze foto's gemaakt van de houten dakgoot.

IMG_7374.jpg

IMG_7375.jpg

IMG_7378.jpg

IMG_7383.jpg

oh ja, de ornamenten van de deur heb ik gemaakt.

kees poortman

Actieve deelnemer
21 sep 2015
36
29
Oosterbeek
We hebben een aantal keren op een woning in Kollumerpomp gepast. Deze was geheel voorzien van houten dakgoten, zonder binnenbekleding en dat functioneert perfect, maar minder lang dan zink of andersoortig materiaal .
Als je wilt lijmen, kun je Titebond 3 gebruiken, hier hangt al zeker een jaar of 6 een 3 laags plankje eik in weer en wind, met die lijm. Als er iets mis gaat, is het vaak het hout zelf en niet de verbinding

• Leuk
Waarderingen: Henk H

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.203
620
Noord-Veluwe
Voor dit soort toepassingen zou ik eerder geneigd zijn een D4 lijm te kiezen. Zeker in de herfst kan het best langdurig regenachtig zijn en bij langdurig vochtige omstandigheden lijkt mij een waterbestendige lijm een goed idee. Is Titebond III een D4 lijm? Ik dacht eigenlijk dat het meer richtig D3 ging.

• Leuk
Waarderingen: Henk H

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.