planken verlengen

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
279
27
hoi allemaal,

ik wil graag een plank verlengen: ik heb planken van 3 meter lengte op voorraad, maar heb 4 meter lengte nodig. Nou vraag ik mij af: kun je een plank van 18x143mm makkelijk en goed verlengen?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.901
2.192
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik wil graag een plank verlengen: ik heb planken van 3 meter lengte op voorraad, maar heb 4 meter lengte nodig. Nou vraag ik mij af: kun je een plank van 18x143mm makkelijk en goed verlengen?
hard aan trekken ! :ROFLMAO:

nu ja, 2 x 143 mm is nog maar 286 mm
ik vermoed dat het cms zijn
en dan is de lengte nog bruto
ik zou die 18 in 2 gelijke breedtes zagen, en met lengtes van 143 of delen er van naar 300 cm opbouwen
breedtes van 18:2 wisselen, zodat je geen dwarse breuklijn krijgt
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
979
517
Noord-Veluwe
Het ligt er een beetje aan wat je met het hout wilt gaan doen na verlenging. Maar met een verlijmfreesje gaat dit heel aardig.
 

rinus

Post veel
13 nov 2011
796
168
Heerde
marinusvannorel.nl
hard aan trekken ! :ROFLMAO:

nu ja, 2 x 143 mm is nog maar 286 mm
ik vermoed dat het cms zijn
en dan is de lengte nog bruto
ik zou die 18 in 2 gelijke breedtes zagen, en met lengtes van 143 of delen er van naar 300 cm opbouwen
breedtes van 18:2 wisselen, zodat je geen dwarse breuklijn krijgt
Ik lees dat ze 3 m lang zijn 143 mm breeed en 18 mm dik.

Het minste verlies heb je dan denk ik door de 143 door 2 te delen en zo weer op te bouwen. Deze werkwijze stel jij voor, maar dan met 18 mm.

Anders schuin aanzagen, maar dan heb je wel meer houtverlies.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
434
175
Het ligt er vooral aan hoe het belast gaat worden. Een schuine las kan bijvoorbeeld, of een mooie haaklas, of een haaklas met spie.

Ik heb laatst een latje verlengd na een zaagfoutje, en ik wilde geen nieuw stuk hout pakken. Het was een trekbalk voor een krukje, dus met een halfhout + zwaluwstaart gedaan. De halfhout voor extra lijmoppervlak, en de zwaluwstaart specifiek voor de trekkracht, in zoverre hier belasting op komt. Had ook met een haaklas gekund, maar ik vond dit wel een leuk idee.

1728990471793.png
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
279
27
hoi allemaal, heel erg bedankt voor alle reacties!

@rinus nog niet aan gedacht, maar als ik je goed begrijp zaag je de plank in de lengte doormidden en houd je 2 even lange, smallere delen over, die je weer in verband (overlap) over elkaar heen zet?

@Paul90 goede ideeen! Ik verwacht geen trekkrachten, dus halfhout verbinding zou m.i. afdoende zijn. Maar gaat dat lukken met een plankdikte van 18mm? Dan moet ik beide planken tot 9mm verdunnen. Lijkt mij wel te doen.

O ja, jullie zullen het misschien gewaagd vinden, maar ik wil er een regengoot van maken voor mijn houten schuur, zoals onderstaand voorbeeld:


Ik wil het dan met veer en groef verbinden, dus niet koud op elkaar zetten. Rest nog een laatste vraag: moet ik verlijmen? Zo ja, bestaat er een milieuvriendelijke houtlijm (dus geen PU lijm) die waterbestendig is
 

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
142
57
Zaanstreek
hoi allemaal, heel erg bedankt voor alle reacties!

@rinus nog niet aan gedacht, maar als ik je goed begrijp zaag je de plank in de lengte doormidden en houd je 2 even lange, smallere delen over, die je weer in verband (overlap) over elkaar heen zet?

@Paul90 goede ideeen! Ik verwacht geen trekkrachten, dus halfhout verbinding zou m.i. afdoende zijn. Maar gaat dat lukken met een plankdikte van 18mm? Dan moet ik beide planken tot 9mm verdunnen. Lijkt mij wel te doen.

O ja, jullie zullen het misschien gewaagd vinden, maar ik wil er een regengoot van maken voor mijn houten schuur, zoals onderstaand voorbeeld:


Ik wil het dan met veer en groef verbinden, dus niet koud op elkaar zetten. Rest nog een laatste vraag: moet ik verlijmen? Zo ja, bestaat er een milieuvriendelijke houtlijm (dus geen PU lijm) die waterbestendig is
als je zo'n constructie doet kan je de lasnaad ten opzichte van elkaar verlengen. dus bij een V-vorm de "Linker plank" dus \ het lange deel aan de linkerzijde, de lasnaad ver naar rechts, terwijl bij de "rechter plank" dus / de lange plank rechts en lasnaad links. Dan houden ze elkaar ook nog 's vast.

Je vraag over lijm, water, en milieuvriendelijk - dat zijn woorden die echt niet lekker samengaan in één zin helaas. Ik zou een goot als deze toch bekleden met een lapje EPDM vanbinnen, dan weet je in ieder geval zeker dat hij lang heel blijft - waardoor het ook weer duurzamer is :) Een goot ligt altijd vol met rommel (bladresten) en wat water, en dat is nou precies de grootste vijand voor hout.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
979
517
Noord-Veluwe
Een houten goot, die heb ik nog niet voorbij zien komen. En ik maar denken dat mosseltje creatief bezig is met hout in een natte omgeving... :giggle:

Iedere goede D4 lijm is geschikt voor gebruik in natte omgevingen. Maar net als knotwilg vraag ik me af het geschikt is voor een goot. Het zou best kunnen dat een goot nog andere eisen, dan alleen watervastheid, stelt aan de lijm. Nooit over nagedacht eerlijk gezegd. Wel weet ik dat je met goten altijd veel rekening moet houden met werking. Maar dat is, vermoed ik, vooral omdat metaal (zink in mijn geval) flink kan uitzetten als de zon er vol op staat. Ik zou in ieder geval ook goed op UV-bestendigheid letten.

Succes met dit uitdagende project!
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
279
27
hoi allemaal, wederom dank voor de interessante links en antwoorden, ook die van de zelfgemaakte lijm!
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.184
281
Goeree-Overflakkee
Leuk idee. Bij een vrijhangende goot voor een schuur kan er ook weinig mis gaan. Wel de lijn die regenwater volgt even bekijken. Je voorbeeldgoot hangt veel te laag.

Er is geen geschikte biobased lijm voor buiten. Er zijn er net voor binnentoepassingen, maar dan is het gehalte biobased maar 60% (als ik het me goed herinner).

Optimaal gezien maak je een houten goot zoals houten dakleien gemaakt worden: met intacte nerven. Dus uit een boomstam hakken :D

In Noorwegen ook wel een gelijmde goot gezien trouwens.
 

Bijlagen

  • 2.jpg
    2.jpg
    109,5 KB · Weergaven: 14
  • 1.jpg
    1.jpg
    146,5 KB · Weergaven: 13
  • 3.jpg
    3.jpg
    109,4 KB · Weergaven: 14
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en hans81

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
279
27
@Bijtel dank voor de foto's! Ik zal inderdaad even goed kijken hoe het afwatert om optimaal uit te lijnen, en ook het afschot goed kiezen, zodat de boel vlot afgevoerd wordt...

Ik ga toch voor een watervaste D4 PVAc lijm, die is niet biobased, maar hopelijk niet zo chemisch als een PU lijm.

Houten dakleien had ik inderdaad ook nog serieus overwogen; die zijn wat mij betreft wel heel erg mooi! Maar mijn vriendin stond er op dat ik oud hollandse pannen van het vorige dak ging hergebruiken. Ben achteraf ook heel blij met dat resultaat, pannen uit 1850 -1880. Maar er gaat eigenlijk niets boven hout!

Ik snap dat niet iedereen dit zo zal doen; hout en water en bladen klinkt als een formule voor onderhoud. Maar zoals jullie inmiddels misschien doorhebben durf ik een experiment wel aan; als het niet bevalt kan ik dit redelijk eenvoudig vervangen / optimaliseren / wijzigen. Ik ga de goot wel lakken, ik denk met stockholmer teer (naaldboomhars product).
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
434
175
Leuk idee dit!
In dit geval zou ik niet te moeilijk doen, er komt geen belasting op. Ik zou gewoon een schuine las van 45 graden doen.
Ik neem aan dat de twee delen die de goot vormen allebei verlengd moeten worden. Doe de korte kanten aan weerszijden, dan kan je het geheel schroeven of spijkeren zonder de plank verlenging te lijmen.
En uiteraard de schuine las in tegengestelde richting van het afschot, zodat het water niet in het kopse hout wordt geleid.

Ben achteraf ook heel blij met dat resultaat, pannen uit 1850 -1880. Maar er gaat eigenlijk niets boven hout!
Nou ja, die dakpannen zijn al 150 jaar oud en gaan nog steeds mee.
In het filmpje over houten dakleien dat onlangs hier werd gepost, werd gezegd dat die maar 40-50 jaar meegaan..
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.568
795
Emst
Ik heb ook wel eens een goot gemaakt voor aan een schuur.
Niets gelijmd.
3 planken tegen elkaar geschroefd en die op houten dragers gelegd.
Heeft goed gefunctioneerd tot ik ging verhuizen.
 

Apae

Nieuw lid
8 sep 2024
12
1
Lelystad, Nederland
Een houten goot, die heb ik nog niet voorbij zien komen.

Bij een vorig huis van mijn ouders (uit 1890 ofzo) bestond de dakgoot aan de zijgevel uit een uitgeholde massief houten balk.
Die was rot, en hebben we laten vervangen door opnieuw een uitgeholde balk. Inwendig inderdaad geteerd, uitwendig geschilderd in dezelfde witte kleur als de kozijnen.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
979
517
Noord-Veluwe
Ik kom vaak in Zweden en daar zie je ze ook regelmatig. Maar ik had het hier op het forum nog niet voorbij zien komen. Zelf had ik er eigenlijk ook nog nooit over nagedacht hoe zoiets het beste gemaakt kan worden. Zoiets prikkelt de gedachten altijd. Hou ik wel van.
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.054
854
Nootdorp
Je hoeft niet helemaal naar Zweden om houten dakgoten te zien. In Oosterend op Texel zijn, in de oude straten, ook de dakgoten van hout. Niet eens in een V-model, maar in een U-model. Ik weet even niet wat daar de slijtage/rotvorming is. Ik stond er wel van te kijken, dat houten dakgoten nog steeds gebruikt worden.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
979
517
Noord-Veluwe
Op Texel kom ik nooit, maar wel op Ameland en Terschelling. Leuk om de volgende keer eens goed op te gaan letten of ze daar ook gezien kunnen worden op de oudere huizen. Ga ik zeker op letten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.