Plank met een woord

Sebasel

Actieve deelnemer
5 jan 2013
66
38
42
Voerendaal
Laatste weken begon het weer flink te kriebelen. De zon klom telkens hoger.
En ik had een heuse Nooitgedagt-werkbank op de kop getikt van zijn eerste eigenaar die hem slechts enkele malen gebruikt had sinds hij hem 42 jaar geleden kocht. En alhoewel er nog wat liefdewerk werk aan te verrichten valt (los- en kromgetrokken balkjes), gelijk aan het werk gezet. Want verdraaid handig om eindelijk een werkbank te hebben.

IMG_6899.jpeg

Vorig jaar enkele naambordjes uit oude hardhouten vlonderplanken met beitels “gesneden”. Dit jaar heb ik op dit forum véél berichten doorgenomen en nogal wat linkjes gevolgd.

Ik had vorig jaar een mooi stukje hout gespleten (geen idee welk soort: lag volgens mij in het park vorig najaar). Na flink wat geschaaf, bedacht dat ik één woord wilde uitsnijden en dat ik het resultaat wilde ophangen. Eigenlijk gaandeweg de rit tijdens het hakken/steken met beitels, ben ik specifieker op Youtube gaan zoeken naar informatie. Door het gericht kijken naar instructiefilmpjes, besloten om meer te doen met houtsnijmesjes en minder met beitels. Lettertype overigens uit de losse pols (hoef ik wellicht niet te zeggen ☺️).

IMG_7230.jpeg

Gebruikt gereedschap: Stanley Sweetheart beitelset, Mora Frost 120 houtsnijmes, enkele oude beitels (waaronder Hirsch, erg stevig en stabiel voor moeilijke stukjes) en een dik Ali-mesje.

Met mijn vrouw overlegd over de afwerking. Ik wil/"mag" hem buiten onder de overkapping hangen maar dan wil ze wel inspraak in de afwerking 😉. En gezamenlijk besloten om nu enkel bijenwas te gebruiken. Zij houdt namelijk niet van lijnolie. Maar zal er in najaar toch iets op gaan doen, denk ik. Dan houdt het voor mijn gevoel langer.

Het resultaat:


IMG_7233.jpeg


Eigenlijk heb ik teveel leerpunten om op te noemen. Maar vooruit:
  • Meer met mesjes snijden, minder hakken/steken zorgt voor een gladdere afwerking.
  • Volgende keer weer woord in een Lettertype printen en dan plakken op het hout.
  • Met plantenspuit licht natspuiten helpt het snijden.
Ik heb me nu overigens voorgenomen om een chip carving knife aan te schaffen. Lijkt mij handig om letters te snijden. Of niet?

Maar: ik ben een tevreden mens. Heb me goed weten te ontspannen en een heleboel geleerd voor de volgende keer.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Leuk zo'n projectje. Ook wel herkenbaar dat je pas tijdens het werk, je verder gaat verdiepen in het hoe, wat en waarmee. Dat is ook de manier waarop ik het liefst werk en geeft veel inzicht waar je echt behoefte aan hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sebasel

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.