Plaats van slotbouten in houten balk voor klimtouw bevestiging

Walter van Dijk

Actieve deelnemer
2 mei 2022
38
2
Oud Beijerland
Iedereen gaat los, dus doe ik ook maar een duit in het zakje. Als je gewoon bij de bovenkant van de balk kunt kijkt me een bout van onder naar boven door de balk logischer dan deze constructie, al gaat je originele idee vast prima werken en stevig genoeg zijn.

Meestal zie je voor zoiets dat ze een lange ringbout/oogbout gebruiken of een beugel die helemaal rondom de balk gaat en dan met slotbouten wordt vastgezet.
Bedankt voor de reactie maar dit is nu precies wat niet kan omdat de vloer pas ligt met de bovenkant van de balken waar hij op rust. Als ik bij de bovenkant kon dan zou het bevestigen makkelijk zijn , inderdaad met een beugel (of band) rondom de balk, kan helaas niet.

Walter

Walter van Dijk

Actieve deelnemer
2 mei 2022
38
2
Oud Beijerland
Zoals je in dit plaatje kan zien is zijwaartse beweging opgevangen met een stukje driehoekprofiel.
Bekijk bijlage 118982

Als je dat niet doet zal je duimheng gegarandeerd afbreken na dat het genoeg heen en weer gebogen is (metaalmoeheid).

Je zou ook zo'n constructie kunnen overwegen: Bekijk bijlage 118983

Of anders gewoon ophangen zoals ze dat in de klimhal ook doen. Met een oog aan de balk, bout erdoorheen (één M10/M12 bout is zat), en een slagmoer aan de achterkant:
Bekijk bijlage 118984
(wat betreft carabiners en touwveiligheid is het misschien sowieso handig om af te kijken van de klimsport)
Bedankt voor de info:

- Die constructie had ik inderdaad ook gezien bij het zoeken op internet en ziet er goed uit.

- Voor wat betreft voorbeeld uit klimhal (waar ik nog nooit ben geweest) : bedoel je gewoon een oog op het midden van de balk en vastgemaakt met een horizontale bout/moer ? Op de foto lijkt dit een bevestiging in een betonnen muur ?

Walter van Dijk

Actieve deelnemer
2 mei 2022
38
2
Oud Beijerland

Bedankt voor die info,

-) De "marathon" had ik ook gezien maar ik kan niet rond de balk komen en dit gaat in mijn geval niet.

-) De powerhook met dat adapterstuk voor smalle balken ziet er goed uit en ik begin steeds meer te neigen om het op een dergelijke manier op te lossen. Ik denk niet dat ik die specifieke ophanghaak koop (ik zie er nog een groot aantal maar veel met slechts 2 schroefgaten en geen ruimte om er een paar bij te boren). Denk dat ik het zelf maak ongeveer zoals in de tekening hieronder : een voldoende dik stukje U-profiel staal dat ik met goede schroeven aan de onderkant van de balk schroef (minimaal 4 schroeven) en dan vertrouwend op de hoge uittrekkracht van die 4 schroeven .

klimtouw-u-profiel.jpg

J

j1eke

Guest
Ik neem aan dat dit voor persoonlijk gebruik is? Als je dit klimtouw commercieel beschikbaar maakt aan klanten zou ik zeker niet zelf gaan knutselen, dan heb je toch iets gecertificeerds nodig.

Verder denk ik dat een ontwerp met een stuk of vier bouten naast elkaar in een brede plaat inderdaad een mooie oplossing is. Beetje overkill kan nooit kwaad, al is het dat al snel.

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
638
370
- Voor wat betreft voorbeeld uit klimhal (waar ik nog nooit ben geweest) : bedoel je gewoon een oog op het midden van de balk en vastgemaakt met een horizontale bout/moer ? Op de foto lijkt dit een bevestiging in een betonnen muur ?
Ik kom daar heel vaak :) Deze klemmen worden in een houten plaat geschroefd waarbij een slagmoer aan de andere kant van de plaat zit. De bout zit horizontaal als de plaat verticaal is (hoeft niet per se zo in een klimhal... Doen ook wel 's wat overhangend). Dat kan natuurlijk ook met een balk. De gebruikershandleiding gaat wel uit van een keilbout in steen. Voordeel: het is niet duur, en er is wel veel documentatie voor. Bij deze webshop staat ook een download van de gebruikshandleiding. Petzl Coeur Staal, verankeringsplaatje in staal, ruime opening | Klimwinkel

edit:
Ik zat nog even verder te kijken naar het duurdere broertje, de Petzl Coeur Pulse, waar in de laatste seconde van de video nog even vermeld wordt dat het goed is om altijd redundantie te hebben, dus 2 ophangpunten. Dat is hier natuurlijk ook zo. COEUR PULSE - Anchors | Petzl Netherlands

edit2:
In de PDF die je op deze pagina kunt downloaden: News - Petzl CLIMBING GYM HOW-TO GUIDE - Petzl Other zie je op pagina 15 ook hoe 'ie "standaard" gebruikt wordt.

Laatst bewerkt:

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
304
161
Leiden
Als je zo'n anker op de juiste manier bouwt (met een backup) dan heb je er geen omkijken naar.
Vergeet niet dat zulke touwen ontworpen zijn om vallen van een aantal meter op te kunnen vangen. (20kN)
Tegen de tijd dat je mantel afscheurt zie je dat wel. Daarna kan je er ook nog veilig aan hangen:

In ieder geval is zo'n touw een stuk betrouwbaarder dan één stuk metaal die zonder waarschuwing kan doorscheuren omdat hij elke keer 1mm naar rechts en links kan kantelen.

Een oog aan een bout vertrouw ik nog wel, maar een plat stuk staal dat uitsteekt is gewoon vragen om problemen.
Lijkt me niet dat hij dit touw gebruikt om in te klimmen. Gebruik het zelf wel om te zekeren met klimmen, maar om in dit touw te klimmen is het toch echt te dun (zonder hulpmiddelen).

Ik zie trouwens veel prima oplossingen die hij toe kan passen, ben benieuwd. Je kan trouwens altijd zelf nog wat in elkaar lassen zoals bij afbeelding b van @dragonhaertt . Lijkt mij persoonlijk ideaal, hoewel ik vaak zat aan die kleine ogen heb gehangen in de klimhal voelt het voor mezelf, hoe krom ook, te slap om te installeren...

• Leuk
Waarderingen: dragonhaertt

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
438
176
Bedankt voor die info,

-) De "marathon" had ik ook gezien maar ik kan niet rond de balk komen en dit gaat in mijn geval niet.

-) De powerhook met dat adapterstuk voor smalle balken ziet er goed uit en ik begin steeds meer te neigen om het op een dergelijke manier op te lossen. Ik denk niet dat ik die specifieke ophanghaak koop (ik zie er nog een groot aantal maar veel met slechts 2 schroefgaten en geen ruimte om er een paar bij te boren). Denk dat ik het zelf maak ongeveer zoals in de tekening hieronder : een voldoende dik stukje U-profiel staal dat ik met goede schroeven aan de onderkant van de balk schroef (minimaal 4 schroeven) en dan vertrouwend op de hoge uittrekkracht van die 4 schroeven .

Bekijk bijlage 119004
Kies dan het liefst voor 4 schroeven in een vierkant patroon, dan is de bevestiging in alle bewegingsrichtingen sterk. Dit stukje U-profiel gaat kantelen bij zijwaartse beweging.

Waarom niet een kant en klaar product kopen die al genoemd is? (Link)

Walter van Dijk

Actieve deelnemer
2 mei 2022
38
2
Oud Beijerland
Kies dan het liefst voor 4 schroeven in een vierkant patroon, dan is de bevestiging in alle bewegingsrichtingen sterk. Dit stukje U-profiel gaat kantelen bij zijwaartse beweging.

Waarom niet een kant en klaar product kopen die al genoemd is? (Link)
Bedankt voor die info. Bijna alle kant en klaar producten voor het bevestigen ONDER de balk die ik tot nu toe heb gezien hebben de volgende "problemen" voor de relatief smalle balk van 6 cm. De vierkante of rechthoekige plaatjes hebben afmetingen waarbij de schroeven te dicht bij de rand komen van de balk. Die powerhook lost dat op met een adapter stuk maar dat wil ik liever niet. De langwerpige producten hebben meestal maar 2 schroefgaten. Bovendien zijn de diameters van de ogen/haken meestal 8mm of niet gespecificeerd en ik wil voor 10mm gaan.

Het vierkante patroon van de schroefgaten lijkt me een prima suggestie , ik zou dat op kunnen lossen door in plaats van een U-profiel een T-profiel te gebruiken zoals hieronder in bovenaanzicht en zijaanzicht. Dat T-profiel moet sterk zijn bijvoorbeeld 5, 6 of 7 mm staal.

klimtouw-T-profiel.jpg

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
419
186
Groene Hart
Ik ben het met je eens dat het intuïtief beter voelt om de heng te schroeven haaks op de last, dan een oogplaat schroeven in lijn met de last. Maar.. in het eerste geval wordt de schroef op schuif belast, dat is altijd de zwakker dan trek. Als je de specificaties van Kreg bekijkt zie je dat een goed ingedraaide** schroef op trekkracht 2x zoveel last kan hebben als op afschuif; in het geval van de 6.0x80 mm schroef is het verschil 3.7 versus 1.9 kN. Eén enkele schroef zou dus al genoeg zijn om als volwassene aan te hangen.
De reden is dat de schroefdraad, hoewel "smal", in totaal veel oppervlakte biedt. Voor het uitstekende stuk schroef geldt dat die op trek veel meer kan hebben dan op afschuif.

** Goed bevestigd betekent zorgvuldig voorboren op de kernmaat van de schroef, zodat de schroefdraad optimaal grip vindt in het hout. Te klein voorboren betekent dat de houtvezels worden gespleten rondom de schroef met minder grip tot gevolg.
Dit is inderdaad anders dan dat ik (intuitief..) aanvoelde.
Dank voor het delen!

Walter van Dijk

Actieve deelnemer
2 mei 2022
38
2
Oud Beijerland
Na wat overleg en verder zoeken wil mijn zoon ook de mogelijkheid hebben om turnringen te bevestigen. Ik ga voor een kleine variatie (iets meer flens , dus iets meer staal onder de gaten en 6 schroefgaten) zoals in onderstaand voorbeeld.

Iedereen die gereageerd heeft in deze thread, bedankt voor het meedenken, super !

Walter van Dijk

Actieve deelnemer
2 mei 2022
38
2
Oud Beijerland
p.s. nog een kleine aanvulling naar aanleiding van een test:

Het ijzeren profiel ga ik bevestigen met 6 houtdraadbouten M8 van 80 of 100 mm lengte.

Ik heb een testje gedaan met 1 houtdraadbout M4 van 60 mm lengte en daar kan ik als volwassene aan hangen, ben nu wel overtuigd van de uittreksterke van schroeven of houtdraadbouten in hout.

Walter.

• Leuk
Waarderingen: mink

reink

Actieve deelnemer
19 feb 2017
65
24
In de zeilsport maken we een lus aan het einde van een touw ('lijn') dmv een eindtakeling. Aangezien klimtouw gevlochten is zou je daar een benaaide takeling kunnen gebruiken. Aan een goede takeling zou ik met een gerust hard durven hangen; op de zeilboot hangt er bij een beetje wind een meervoud aan van wat een volwassen persoon weegt. Meest praktische oplossing is waarschijnlijk een klimoog zoals al eerder genoemd bevestigen aan de balk, een lus maken aan het klimtouw en daaraan een carabiner zodat je deze makkelijk eraf kan halen (en evt. Het touw vervangen).

Bij carabiners opletten dat het werkelijk eentje bedoeld is voor klimmen! En het liefst met draaisluiting voor extra beveiliging. En opletten dat het touw niet schuurt, dan slijt het eigenlijk nauwelijks (m.n. UV). Dat gaat daan héél lang mee (hoewel de rek er op een gegeven moment wel uit is).

Walter van Dijk

Actieve deelnemer
2 mei 2022
38
2
Oud Beijerland
Bedankt, het klimtouw is kant en klaar en het stalen uiteinde kan direct in een karabijnhaak worden geklikt.

Mijn "oplossing" op de foto hieronder:

Het stalen U profiel is 700 * 50 * 50 * 50 met 4 mm dikte .... binnenmaat is 42 mm dat genoeg is voor banden van 38 mm zoals vaak gebruikt bij turnringen.

- Voor de turnringen gebruik ik M10 bouten op 50 cm afstand van elkaar.
- Voor het klimtouw M12 bout en een Karabijnhaak die 450 kg kan dragen.
- Over de schroefdraad heb ik 3 gladde busjes die precies passen.
- In de houten plafond balk geschroefd met 6 M8 draadbouten van 90 mm lengte die op 50 mm afstand van de 3 bouten zitten.

Zit als een huis. Heb kwaliteitsmateriaal (profiel, bouten, moeren, ringen, busjes en draadbouten) van een metaalshop gebruikt maar had ook wel met bouwmarkt materiaal gekund.

touw-ring.jpg

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
304
161
Leiden
Als je klaar bent met turnen kan je er altijd nog een auto mee optakelen ;) maar mooi principe en zou er zonder twijfel met 3 man aan gaan hangen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.