Plaats van slotbouten in houten balk voor klimtouw bevestiging

Walter van Dijk

Actieve deelnemer
2 mei 2022
38
2
Oud Beijerland
Ik ga een klimtouw aan een plafondbalk (ik vermoed dat het vurenhout is) van 6 cm bij 17 cm bevestigen met een stalen profiel (een afgezaagde duimheng).

Ik wil dit profiel met 2 slotbouten vastzetten in de balk , zie de bijgevoegde foto van mijn "design".

Het design van de foto is niet definitief omdat ik denk dat daar de bovenste slotbout te hoog en de onderste slotbout te laag zit.

De plafondbalk is 17 cm hoog en ik dacht zelf om dan de 2 slotbouten bijvoorbeeld als volgt te plaatsen

- 1 op 7 cm van de onderkant
- 1 op 4 cm van de bovenkant

Heeft iemand een betere suggestie ??

Bedankt voor het meedenken, Walter.

klimtouw-bevestiging.jpg

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
304
161
Leiden
Ik zou persoonlijk geen probleem hebben met een bout te hoog plaatsen. Alle krachten gaan naar beneden en er zit dus alleen maar meer hout onder om het tegen te houden. Voor mijn eigen gemoedsrust zou ik mogelijk wel aan beide kanten van de balk een profiel plaatsen, slothout door beide heen, kan de bout aan de andere zijde niet vreten in het hout, heb je een 2e bevestigingspunt en kan hij zijdelingse krachten beter opvangen (geen idee of er kinderen mee gaan spelen oid).

• Leuk
Waarderingen: Clements

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.612
549
Steenbergen, Noord Brabant
Welkom op het forum Walter. Een paar dingen ter overweging:
Hoe zit de houten plafondbalk vast? Door aan 1 kant de balk te gaan belasten, kan deze in theorie wat kantelen. Beter is wellicht om aan beide kanten van de balk zo'n duimheng te zetten. en dan de lippen die er onderuit steken wat naar elkaar te brengen. Plaats van die 2 keilbouten maakt niet zoveel uit op de hoogte van de balk - 't gaat om een klimtouw, niet om een schommel.
Klimtouw voor kinderen of een klimtouw voor een grote volwassen kerel? (welk gewicht verwacht je er aan te laten hangen?)

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.008
1.008
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik zie niet goed hoe je het touw aan die duimheng (?) vast gaat maken - ik voorzie snelle slijtage van het touw op de randen van het gat waar het waarschijnlijk doorheen gaat. Wellicht zinvoller om idd aan beide kanten van de balk een ophangsysteem te bevestigen - daartussen een stuk rondstaf, waar het touw overheen gaat - of zoiets?
Of een gat door de balk en daar het touw doorheen?

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
419
186
Groene Hart
@henkverhaar, @ZotVanHout : Walter heeft in zijn beginpost op de tekening gezet dat dat gat bedoeld is voor een 'karabijnhaak voor klimtouw', dus ik verwacht dat het touw zelf alleen aan de karabijnhaak vast zit, en die is niet scherp.
Daarnaast verzwakt ieder gat een balk, behalve een gat door de middellijn van de balk, omdat daat geen trek- of duw-krachten optreden. Maar zo groot is een slotbout nu ook weer niet.

Walter van Dijk

Actieve deelnemer
2 mei 2022
38
2
Oud Beijerland
Ed, bedankt alvast,

- In het pand zitten een aantal zware metalen profielen met flenzen (helaas zitten ze op de verkeerde plek dus kan ze niet gebruiken voor een balkklem of iets dergelijks waar ik dan 1 ton aan kan hangen). Dwars hierop lopen de houten balken en die klemmen tussen de metalen flenzen van de metalen profielen. Kantelen lijkt me nauwelijks mogelijk zonder dat er een reep hout van de balk afbreekt.

- 2 duimhengen had ik ook aan gedacht maar dacht dat het wellicht overkill zou zijn. Heb dit "design" wat afgekeken van internet waar je constructies zoals hieronder ziet, zijn wel prijzig voor een staalplaatje met gaten en niet sterker.

- Er moet een volwassene in kunnen klimmen dus moet wel geschikt zijn voor minstens 300 kg lijkt me.

- Met 2 duimhengen (of andere profielen) zou ik eigenlijk twee profielen willen hebben zoals in de tekening maar heb ik niet kunnen vinden. Een dergelijke constructie zou ik wel liever hebben.

klimtouw-wens.jpg

klimtouw-internet.JPG

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.979
875
Oss
Persoonlijk vind ik duimhengen vrij dun en zijn meestal maar pisbakkenstaal.
Ik denk dus wel dat de gaten vrij snel uit zullen slijten bij veelvuldig gebruik.
Ik zou dit in ieder geval regel matig controleren.

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
90
59
Zuid Holland
Een constructieschroef van 6x80 mm heeft in c24 hout een uittrekkracht van 3.7 kN. Zie ook: https://www.kreq.nl/fileadmin/kreq/strongtie/constructiehoutschroevenoriginal.pdf

Een oogplaat of dekoog met 4 schroeven is al snel genoeg om met een paar honderd kg aan te hangen.

Ik zou het misschien nog makkelijker doen en gewoon een horizontaal gat boren op de middenlijn van de balk en daar het touw doorheen steken en een mooie lus knopen. Wel de scherpe rand van het gat mooi afronden om insnijden van het touw te voorkomen.

• Leuk
Waarderingen: The Boktor

Walter van Dijk

Actieve deelnemer
2 mei 2022
38
2
Oud Beijerland
Persoonlijk vind ik duimhengen vrij dun en zijn meestal maar pisbakkenstaal.
Ik denk dus wel dat de gaten vrij snel uit zullen slijten bij veelvuldig gebruik.
Ik zou dit in ieder geval regel matig controleren.
Ja de duimhengen waar ik naar kijk zijn 4 mm dik (er zijn er ook van 5 mm).

De gaten voor de slotbouten boor ik ietsje groter tot 10 mm en dit zal niet veel slijten vermoed ik.

Het onderste gat is ook 10 mm en hier gaat precies een 10 mm dikke karabijnhaak doorheen waaraan dan weer het klimtouw vastzit. Dit zal iets bewegen bij het klimmen , slijtage heb ik geen idee van zal het controleren. Ik zorg ook dat ik een paart centimeter staal heb tussen het gat en de onderkant.

Ik denk eigenlijk dat het "zwakste" punt van de constructie in de houtbalk zit die het koppel op moet vangen van de slotbouten. Het slotbout punt waar de duimheng zit wil naar beneden bij een gewicht/kracht op het klimtouw en de andere kant van de slotbout wil naar boven uitbreken.

Omdat ik dit niet kan berekenen want daar heb ik de kennis niet voor denk ik dat ik maar eens eens zo,n duimheng met 1 slotbout bij mij in het schuurtje bevestig (balkjes van 12 cm hoog en 6 cm breed en kijken of ik daar dan met 2 man aan kan hangen en een beetje slingeren .......

Walter van Dijk

Actieve deelnemer
2 mei 2022
38
2
Oud Beijerland
Een constructieschroef van 6x80 mm heeft in c24 hout een uittrekkracht van 3.7 kN. Zie ook: https://www.kreq.nl/fileadmin/kreq/strongtie/constructiehoutschroevenoriginal.pdf

Een oogplaat of dekoog met 4 schroeven is al snel genoeg om met een paar honderd kg aan te hangen.

Ik zou het misschien nog makkelijker doen en gewoon een horizontaal gat boren op de middenlijn van de balk en daar het touw doorheen steken en een mooie lus knopen. Wel de scherpe rand van het gat mooi afronden om insnijden van het touw te voorkomen.
Bedankt voor die info, dat ga ik ook eens even bestuderen.
Je ziet inderdaad ook best veel van die oogplaatjes met 2 of 4 schroefgaten die je aan de ONDERKANT van de balk schroeft.

Niet gebaseerd op echte kennis maar meer op gevoel dacht ik dat dit waarschijnlijk niet sterk genoeg zou zijn maar wellicht onderschat ik de houdkracht van een dergelijke constructie .... die in ieder geval veel makkelijker is want dan ben ik gewoon klaar met het kopen van een sterke ooggplaat en 4 schroeven.

Walter

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
438
176
Bedankt voor die info, dat ga ik ook eens even bestuderen.
Je ziet inderdaad ook best veel van die oogplaatjes met 2 of 4 schroefgaten die je aan de ONDERKANT van de balk schroeft.

Niet gebaseerd op echte kennis maar meer op gevoel dacht ik dat dit waarschijnlijk niet sterk genoeg zou zijn maar wellicht onderschat ik de houdkracht van een dergelijke constructie .... die in ieder geval veel makkelijker is want dan ben ik gewoon klaar met het kopen van een sterke ooggplaat en 4 schroeven.

Walter
Met een oogplaat en 4 goed bevestigde kwaliteitsschroeven van 6.0x80 mm, zou ik daar prima met twee volwassenen aan durven hangen (statische last), of één volwassene laten klimmen (dynamische last).

Ik ben het met je eens dat het intuïtief beter voelt om de heng te schroeven haaks op de last, dan een oogplaat schroeven in lijn met de last. Maar.. in het eerste geval wordt de schroef op schuif belast, dat is altijd de zwakker dan trek. Als je de specificaties van Kreg bekijkt zie je dat een goed ingedraaide** schroef op trekkracht 2x zoveel last kan hebben als op afschuif; in het geval van de 6.0x80 mm schroef is het verschil 3.7 versus 1.9 kN. Eén enkele schroef zou dus al genoeg zijn om als volwassene aan te hangen.
De reden is dat de schroefdraad, hoewel "smal", in totaal veel oppervlakte biedt. Voor het uitstekende stuk schroef geldt dat die op trek veel meer kan hebben dan op afschuif.

** Goed bevestigd betekent zorgvuldig voorboren op de kernmaat van de schroef, zodat de schroefdraad optimaal grip vindt in het hout. Te klein voorboren betekent dat de houtvezels worden gespleten rondom de schroef met minder grip tot gevolg.

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
245
127
Zoals je in dit plaatje kan zien is zijwaartse beweging opgevangen met een stukje driehoekprofiel.
1651845893176.png

Als je dat niet doet zal je duimheng gegarandeerd afbreken na dat het genoeg heen en weer gebogen is (metaalmoeheid).

Je zou ook zo'n constructie kunnen overwegen: 1651845948112.png

Of anders gewoon ophangen zoals ze dat in de klimhal ook doen. Met een oog aan de balk, bout erdoorheen (één M10/M12 bout is zat), en een slagmoer aan de achterkant:
1651846106818.png
(wat betreft carabiners en touwveiligheid is het misschien sowieso handig om af te kijken van de klimsport)

Laatst bewerkt:
J

j1eke

Guest
Iedereen gaat los, dus doe ik ook maar een duit in het zakje. Als je gewoon bij de bovenkant van de balk kunt kijkt me een bout van onder naar boven door de balk logischer dan deze constructie, al gaat je originele idee vast prima werken en stevig genoeg zijn.

Meestal zie je voor zoiets dat ze een lange ringbout/oogbout gebruiken of een beugel die helemaal rondom de balk gaat en dan met slotbouten wordt vastgezet.

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
245
127
Iedereen gaat los, dus doe ik ook maar een duit in het zakje. Als je gewoon bij de bovenkant van de balk kunt kijkt me een bout van onder naar boven door de balk logischer dan deze constructie, al gaat je originele idee vast prima werken en stevig genoeg zijn.

Meestal zie je voor zoiets dat ze een lange ringbout/oogbout gebruiken of een beugel die helemaal rondom de balk gaat en dan met slotbouten wordt vastgezet.
Als je bij de bovenkant van de balk kan zou ik het nog veel makkelijker doen:
1651846567520.png

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
245
127
Lijkt me dat er een wat permanentere oplossing dan dat gezocht wordt. Een touw zul je regelmatig moeten controleren op slijtage.
Als je zo'n anker op de juiste manier bouwt (met een backup) dan heb je er geen omkijken naar.
Vergeet niet dat zulke touwen ontworpen zijn om vallen van een aantal meter op te kunnen vangen. (20kN)
Tegen de tijd dat je mantel afscheurt zie je dat wel. Daarna kan je er ook nog veilig aan hangen:

In ieder geval is zo'n touw een stuk betrouwbaarder dan één stuk metaal die zonder waarschuwing kan doorscheuren omdat hij elke keer 1mm naar rechts en links kan kantelen.

Een oog aan een bout vertrouw ik nog wel, maar een plat stuk staal dat uitsteekt is gewoon vragen om problemen.

Laatst bewerkt:

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.225
959
Omgeving Leiden

• Leuk
Waarderingen: vandikte

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.