Piet Hein Eek stoel, vragen over constructie

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.244
1.883
Terkaple
www.woodworking.nl
Weet iemand hoe bij deze stoel de rugleuning aan de achterpoot en de stoel constructie is vastgemaakt? Het lijkt bijna te dun voor een pen/gat verbinding.

Ik vind het een prachtig stoeltje qua ontwerp, de foto's komen van pinterest.

jaap

1728637165442.png

1728637205087.png

1728637249655.png
 

G.G.

Actieve deelnemer
20 aug 2024
34
16
Wezep
Is volgens mij ook gewoon geschroefd.
Zie ook Eiken stoel • PIET HEIN EEK

07_Eiken_Stoel_detail01-700x467.jpg
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.975
856
Enschede, Twente
PHE schroefde vroeger alles in elkaar. Werkt ook prima. Je moet alleen oppassen dat de schroeven elkaar niet kruisen en dat je het correcte type en de juiste maat gebruikt.
Ik heb zelf wel eens een wiegje gemaakt, een beetje geïnspireerd op PHE’s fauteuiltje van wit 'sloop'hout met eiken, waarbij de schroeven een feature zijn - messing en dan de klassieke rechte sleuf, netjes geklokt, met bijpassende ringen.

Zie dit draadje van een paar jaar terug:
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.244
1.883
Terkaple
www.woodworking.nl
Precies @thomasz die bedoel ik. Deze eiken versie kende ik niet, dank voor de link! Het lijkt toch dat achterste stoelpoot en rugleuning met een halfhout verbinding aan elkaar zitten. Zou het ook niet veel anders kunnen bedenken. Leuk om een keer te maken en een oplossing bedenken voor de schroeven die in het zicht zitten.

jaap
 

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
211
109
‘s-Hertogenbosch
Ik zou bijna denken aan een halfhout verbinding gecombineerd met een zwaluw staart zodat het geheel onwrikbaar in mekaar zit als de drager van de zitting ertussen zit al dan niet met een pen en gat….
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.975
856
Enschede, Twente
Leuningdwarsleuning en poot halfhout op elkaar, uitsnede achter voor halfhout ligger van de zitting. Een zwaluwstaart is volgens mij niet gebruikt, want niet nodig. Langs op langs verlijmen verbindt voldoende en halfhout verbinding schuift niet in de lengte af; schroeven (later toegepast) tegen het zijdelings afschuiven, die dan ook nog de verbinding vormen met de zijligger. Ik denk dat je het niet te ingewikkeld moet bedenken als het ook simpel kan. En productiematig is het waarschijnlijk zo dat de leuning en poot eerst verbonden worden, alvorens de twee links en rechts met elkaar te verbinden middels dwarsligger en dwarsleuning.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.559
938
70
Veldhoven
Dat gebouw, heette RK2/RK3 in de Philipstijd, waar Piet Hein in zit, heb ik in mijn beginjaren aan de wal in gewerkt. Ik wil best van de week eens gaan spioneren met mijn camera of ik goeie foto's kan maken. Mits de stoel er nog staat, natuurlijk. En ik denk dat Rietveld ook een soortgelijk ontwerp had. Zal eens in mijn boeken neuzen.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.559
938
70
Veldhoven
Dat gebouw, heette RK2/RK3 in de Philipstijd, waar Piet Hein in zit, heb ik in mijn beginjaren aan de wal in gewerkt. Ik wil best van de week eens gaan spioneren met mijn camera of ik goeie foto's kan maken. Mits de stoel er nog staat, natuurlijk. En ik denk dat Rietveld ook een soortgelijk ontwerp had. Zal eens in mijn boeken neuzen.
Geen vergelijkbare stoel van Rietveld kunnen vinden. Dus van de week eens langs zijn winkel fietsen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.