mathieu zei:
Ik heb nog even een oude reactie opgediept:
Re: peugeot beitels
Berichtdoor mathieu » 21 nov 2010, 17:25
Ik heb ook een paar beitels en houten schaven met Peugot-beitels. Zeker van de beitels (twee schietbeitels en een hakbeitel) ben ik niet onder de indruk. De hakbeitel is wel in slechte staat, maar als je de afwerking vergelijkt met de nooitgedacht die mee op de foto staat, weet je het wel. De schietbeitels zijn ook wat afwerking betreft zeer mager. Slijpsporen zijn niet weggewerkt. De kwaliteit van het staal is volgens mij spijkerstaal. Moeilijk scherp te krijgen. De schaafbeitels zijn wel goed. Maar blijkbaar waren er twee fabrikenten peugot. Peugot Freres, met de leeuw als logo, en Peugot & Cie met op de schaafbeitel een olifant en op de schietbeitels een klok met vleugels als logo.
Komt me bekent voor, het staal van deze schaafbeitel is goed staal, makkelijk te slijpen, maar zeer lange standtijd. Wat bijzonder is dat tijdense het wetten, er gitzwart slijpsel af komt.
En qua steekbeitels van Peugeot, de nieuwe worden gemaakt door Muller in Duitsland, die voornamelijk steen bewerkings gereedschappen maakt (klezoor en breekbeitels).
Ik heb ongeveer 4 jaar geleden 2 van deze nieuwe Peugeot steekbeitels gekocht met een houten hecht, wat een waardelooze troep is dat. Licht hakwerk in gestoomd beuken en de vouw breekt er af krult op en breekt ook uit. Drie verschillende slijphoeken geprobeerd. En met licht hakwerk bedoel ik redelijk zacht tikken met een kuras hamer van 561 gram, en niet meer dan 3 mm per keer hakken. de verkoper beweerde destijds dat ze even goed waren als Nooitgedagt, ja ja.
Maar terug over de schaaf, heb jij een foto van die schaafbeitel?