Peter uit Leiden

Retepvandijk

Nieuw lid
21 mei 2025
5
0
61
Leiden
Ik zocht op internet naar een bouwtekening voor een tuinstoel en kwam uit op een bericht op deze site.
Houtbewerking is voor mij nog vrij nieuw (in januari begonnen), ik ben lid van een Makerspace in Leiden. Daar is een uitgebreide houtwerkplaats met veel gereedschap en machines. Na uitgebreide instructie mag ik daar alles gebruiken (freestafel, tafelzaag, vandiktebank e.d.). Verder gebruik ik af en toe de lasersnijder. De CNC frees heb ik nog niet gebruikt.
Na wat kleine projecten wil ik nu een tuinstoel van latten gaan maken. Het is nog lastig om een bouwtekening te vinden, veel is in inches. Dat is natuurlijk geen probleem maar dan is het hout ook 2 of 4 inches breed. Voor de eerste stoel wil ik een tekening die klopt en waarbij het niet nodig is om alles om te rekenen.
Oorspronkelijk ben ik kunsthistoricus, daarnaast heb ik een opleiding gedaan voor docent handarbeid.

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.568
1.160
Omgeving Leiden
Wat denk je hier van?

In houtland en zeker bij een bouwmarkt wijken de maten van het hout vaak af van de werkelijkheid. Geen centimeters maar wel millimeters. Daarom wordt het hout vaak op maat gebracht door het door de vandikte te halen. Dan weet je zeker dat al het hout dat je gebruikt dezelfde maat heeft. Of dat dan bijv 48 mm dik of 46 is maakt vaak niet uit, als het maar gelijk is.

Overigens heeft een 2"x 4" balk, ook wel 'two by four', niet de afmetingen van 50,8 mm x 101,6 mm, want een two by four gaat uit van maten van ruw gezaagd hout, dus ongeschaafd.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Retepvandijk

Nieuw lid
21 mei 2025
5
0
61
Leiden
Wat denk je hier van?

In houtland en zeker bij een bouwmarkt wijken de maten van het hout vaak af van de werkelijkheid. Geen centimeters maar wel millimeters. Daarom wordt het hout vaak op maat gebracht door het door de vandikte te halen. Dan weet je zeker dat al het hout dat je gebruikt dezelfde maat heeft. Of dat dan bijv 48 mm dik of 46 is maakt vaak niet uit, als het maar gelijk is.
Gelukkig kan ik een vandiktebank gebruiken. Het ontwerp op de praxis site had ik al gevonden. Maar eerlijk gezegd vind ik die wat materiaal betreft toch wat duur. 90 euro hout voor een eerste keer proberen vind ik veel. Of ben ik te naïef en is dit een normaal bedrag ?

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.568
1.160
Omgeving Leiden
Hout is niet goedkoop, maar in bouwmarkten duur. Kijk ook eens bij Hornbach, Jongeneel of Tuinhoutdiscount in Ter Aar.
Je hebt een vandiktebank tot je beschikking, dus je kan ook ruw hout kopen, dat scheelt weer iets.
En op marktplaats is er vaak ook wel e.e.a. te vinden.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ikbeneyal

Nieuw lid
18 jan 2023
24
7
Gilze (NB)
Wellicht niet wat je zoekt, maar ... in dit boek (pdf is gratis te downloaden op hun site) legt Chris Schwartz stap voor stap uit hoe je van goedkope bouwmarkt materialen een authentieke stoel maakt. Ik heb het wel gelezen, nog niet gebouwd, maar het is erg goed te volgen en kost relatief weinig in materiaal. Het is weliswaar inderdaad in feet/inches , maar dat kun je (vind ik) vrij goed omzetten naar courante Europese maten, dan heb je het hele bouwproces ook eens in je hoofd doorgelopen. Ik vind vooral dat 'ie dingen erg duidelijk en rustig uitlegt in zijn boeken, maar dat is persoonlijk.

Retepvandijk

Nieuw lid
21 mei 2025
5
0
61
Leiden
Hout is niet goedkoop, maar in bouwmarkten duur. Kijk ook eens bij Hornbach, Jongeneel of Tuinhoutdiscount in Ter Aar.
Je hebt een vandiktebank tot je beschikking, dus je kan ook ruw hout kopen, dat scheelt weer iets.
En op marktplaats is er vaak ook wel e.e.a. te vinden.
Bedankt, ik ga bij de genoemde winkels kijken.

Retepvandijk

Nieuw lid
21 mei 2025
5
0
61
Leiden
Wellicht niet wat je zoekt, maar ... in dit boek (pdf is gratis te downloaden op hun site) legt Chris Schwartz stap voor stap uit hoe je van goedkope bouwmarkt materialen een authentieke stoel maakt. Ik heb het wel gelezen, nog niet gebouwd, maar het is erg goed te volgen en kost relatief weinig in materiaal. Het is weliswaar inderdaad in feet/inches , maar dat kun je (vind ik) vrij goed omzetten naar courante Europese maten, dan heb je het hele bouwproces ook eens in je hoofd doorgelopen. Ik vind vooral dat 'ie dingen erg duidelijk en rustig uitlegt in zijn boeken, maar dat is persoonlijk.
Bedankt voor de link ! Gevonden en gedownload. Ik ga het lezen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.