Persen van snippers/krullen tot briketten?

GillesT

Actieve deelnemer
13 jan 2019
82
20
Wijk bij Duurstede
ik heb even op internet gekeken, de meeste krikjes hebben een slag van ± 20 cm. de vraag is natuurlijk hoeveel de kullen inveren bij het persen.... hoe "vol" je hem kunt laden, hoe "dik" je briket wordt en of je bij moet laden om de noodzakelijke druk te kunnen halen..
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik heb een keer gekeken wat een pelletpers moest kosten : die ik tegen kwam daar kon je een nieuwe auto voor kopen. Het is veel werk om het met een krik te doen. Maar de een snijdt miniaturen en een ander perst pellets ik ga gewoon verzamelen.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik los het heel anders op, de snippers gooi ik zo in de kachel, druk het aan, lucifer erbij en ik heb warmte.
Ik had afgelopen week zeker 300liter snippers.
En zijn de snippers op dan gaan er houtblokken in.

Zie ook Turbo houtkachel
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Voor de liefhebber heb ik hier nog wel een persframe staan met vijzel. Zou 300T moeten doen. Maar niet geschikt voor thuisgebruik....

Volgens mij maakt een brikettenpers er een soort worst van. Dmv verdringing met een worm door een kleine opening te persen krijg je een continue aanvoer van geperst hout.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
de huidige brandstofprijzen maken dit onderwerp weer actueel
heeft iemand een huis-tuin-&werkhuis-oplossing om briketten te persen ?

het andere uiterste is dat ik alles naar het containerpark afvoer
daar weten ze er niet goed weg mee
de ene keer moet het bij het brandbaar afval, de andere keer kieper ik het bij het houtafval, en nog een andere keer moest het bij het gazongras om te 'verteren'
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Ik breng het ook bij de stort en daar moet het inderdaad elke keer in een andere container. Ik vraag het gewoon altijd even en ik gooi het in de bak die ze me wijzen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Hieronder nog een zelfbouwversie. Stoken op biomassa zou ik alleen doen als je geen buren hebt. Want anders is het niet erg sociaal.

Krullen en snippers zijn ideaal op een composthoop. Ik gooi zelf ook het zaagsel erop (als het schoon is), maar ik heb geen grote hoeveelheden.

 
  • Leuk
Waarderingen: MerkiMac en ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hieronder nog een zelfbouwversie. Stoken op biomassa zou ik alleen doen als je geen buren hebt. Want anders is het niet erg sociaal.
dank
die is hier onlangs langsgekomen
metaalbewerking is helemaal niet mijn vak
dus daaraan waag ik mij niet
de buur ten zuidwesten van mij verwarmt enkel op hout
zelf heb ik een houtkachel als bijverwarming
Krullen en snippers zijn ideaal op een composthoop. Ik gooi zelf ook het zaagsel erop (als het schoon is), maar ik heb geen grote hoeveelheden.
voor naaldhout kan ik dit overwegen
voor loofhout twijfel ik
eik, beuk en es - die ik het meest gebruik - hebben een lang verteringsproces
van een eiken trap heb ik al gauw een paar honderd liters krullen en zaagsel
 

Risikoos

Actieve deelnemer
14 okt 2021
107
47
Regio Apeldoorn - Zutphen
Als iemand een kleine lagerpers heeft, stuk dikwandige stalen buis waarvan de binnenmaat overeen komt met de persstang, een flinke plaat aan de buis lassen en je hebt in elk geval een proefopstelling.

Wil er geen briket vormen, een kleinere diameter voor de buis en een smaller opzetstuk voor de pers levert een hogere druk op op de snippers.

Wel opletten dat alles stevig en stabiel staat natuurlijk. Genoeg verhalen over mensen die een lagerdeel proberen te koppen, laten we daar geen brikettenpers aan toevoegen.

Als aanvulling op de vragen op de te behalen druk: die is niet afhankelijk van de slag van de pers. De slag bepaald enkel het volume dat je in 1 keer kunt verwerken. Stel de hoogte zo in dat de pers de bodem van je container kietelt (net aan tikt) en je zal altijd de maximale druk van de pers kunnen halen (mits er niks uit elkaar klapt).

Voor de hoeveelheden die genoemd worden (paar 100 liter krullen) zal zo'n lagerpers niet voldoende zijn. Maar het kan in elk geval laten zien of het haalbaar/betaalbaar is voor thuisgebruik.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
zomaar een idee, zou je er een soort osb plaat van kunnen persen? Waarschijnlijk wordt het meer een zachtboard versie er van 😉 Als pers zoiets als een fineerpers met een reeks spindels voor de druk. Een boekenpers redt het niet.

Of een cementgebonden versie?
 

Bean

Actieve deelnemer
16 okt 2012
82
8
Gelderland
Er bestaan ook simpele briketten persen voor papier. Daar moet je juist wel een waterige papierpulp voor maken. Werkt misschien ook met houtsnippers?

brikettenmaker_papierpers_1628683263_1-600.jpg
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Die papieren briketten met houtzaagsel is wel leuk om een keer te doen. Heb het vroeger ook wel gedaan, maar of dat nou een geschikte methode is om je zaagselproductie weg te werken... Het is een bewerkelijk en langzaam proces.

Als het puur om het verkrijgen van brandstof voor je kachel gaat, kun je beter een wilgentakje in de grond steken en wachten tot ie groot is ;-)
 

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Er kwam er weer een langs in mijn YouTube feed.
Een dikke hydraulische cilinder, een hopper, een ingesneden pijp en wat mechanische regeltechniek. Wellicht op basis van een houtklover?
Mooi om te zien hoe het zaagsel steeds harder wordt geperst naarmate de weerstand oploopt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Efvee en ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.