De belasting is wel gelijk maar voorspelbaar minder uniform. Daar houd de balkenschuif geen rekening mee. Als je rekent met 60 kg/m2 sneeuw belasting kan het met de 70x70 makkelijk uit. Of dat dynamisch ook goed gaat hangt ervan af hoe deugdelijk de schoring is uitgevoerd.
Als ik de balkenschuif invoer voor een dak zonder ballast (45 kg/m2), hart-op-hart van 488 mm en een overspanning van 340 cm., komt er een minimale balkhoogte van 145 mm uit (40x145 of 70x145) bij
sterkteklasse C30. Azobe is iets sterker - volgens een snelle berekening mag het 0.87x balkhoogte van C30 zijn - zou dat nog steeds minimaal 40x125 moeten zijn.
En 45 kg/m2 vind ik al erg minimaal voor het eigen gewicht van de panelen plus extra (dynamische) belasting.
Ik gebruik een tool die gemaakt is om buiging te bepalen. Dat is een beetje oneigenlijk maar in de praktijk voldoet dat prima. Meer als toetsing van mijn inschatting.
2,5 mm continu had acceptabel geweest.
Alle berekeningen gaan uiteindelijk uit van een maximaal toelaatbare buiging, dat is niet uniek. De vraag is alleen welke veiligheidsfactor er vervolgens gehanteerd wordt op die berekening. Norm of niet, die veiligheidsfactor is er om een reden. Niet om constructies 100 jaar te laten staan, maar om te zorgen dat ze niet instorten op iets of iemand. Het geeft marge voor het geval er tóch een keer wat meer sneeuw valt, het wat harder waait, de balk niet helemaal perfect is, enzovoorts.
Natuurlijk hoeft het niet altijd zo strak; als de balkenschuif een balkhoogte van 135 mm aangeeft en de houthandel heeft alleen 125 mm liggen, dan zal dat wel loslopen. Maar een balk van 70x70 voor de overspanning van 340 cm is echt te licht voor dit doel.