Het afgelopen anderhalf jaar heb ik niet zoveel van me laten horen op dit forum. Deels omdat ik toch wel druk was met wat projecten, maar dat zou juist een reden zijn om meer te laten zien. Daarom wou ik graag nog met jullie delen hoe dit avontuur afgelopen is, vooral omdat ik ook blij ben met het resultaat.
Even een recap. Dit was het oorspronkelijke plan:
... Maar dat werd niet goedgekeurd door mijn zoon. Te klein, teveel speelhuisje, te weinig hut voor Nerf gevechten, niet goed.
Omdat we toch de hele tuin aan het verbouwen waren en we niet uit de discussie kwamen heb ik eerst de pergola gebouwd, zie de posts hierboven. Dat was in september 2018.
In mei 2019 ben ik begonnen aan de hut / het speelhuis. Geen overleg meer, maar gewoon bouwen. Van iemand een eindje verder uit de straat kon ik wat vloerbalken krijgen, bijna 100 jaar oud en ze lagen in de container. Hier daarmee!
De dikke balk in het midden is met een zwaluwstaart vastgezet, de rest met schroeven.
Nu had ik meer hout nodig, en niet zoveel geld. Gelukkig was er op marktplaats iemand die een oud vlonder verkocht voor 60 Euro, daarmee had ik
en balken
en bekleding voor de buitenkant van de hut. De balken waren heel dik, zoveel had ik niet nodig, dus buiten de "houtverdubbelaar" ingezet:
Met dat hout, en wat hout van een oude pergola een basisconstructie opgezet:
Wat meer schoren erin:
En met een freesmalletje de verbindingen voor de dragers van het dak gemaakt:
Zo, het dak zit erop:
Het raam aan de schuttingkant is uiteindelijk helemaal anders geworden. Op de bovenstaande foto kan je al wel het 'ruitjesraam' zien. Wederom via marktplaats had ik voor 10 Euro twee deuren gekocht, het raam is de afgezaagde bovenkant van een deur. De wandbekleding is gemaakt uit de vlonderplanken van de eerdere aankoop.
Een paar weekenden verder is een zijkant af, en is een van die lange kastdeuren van een vorige foto geworden tot ruitje. Het raam in de achterzijde kwam van een buurman die even langs kwam om te zien waar al dat gehamer voor was. Het paste precies!
Weer een stukje verder (dit was een goede zomer om ieder weekend een beetje te doen):
...en zo goed als klaar!
Nerf pistolen hangen op de plek, krijtbord is in gebruik, de deur zit erin.
Die deur is ook weer een resultaat van een 'dumpster dive', lag in een container 2 straten verderop. Oorspronkelijk ging 'ie andersom open, dus ik heb de schoren omgezet, wat wel een koddig resultaat heeft op de kleuring:
Nog wat Zweedse nepplanten aan de buitenkant, en er kan gelogeerd worden!
Dit laatste plaatje was vorig jaar juli, daarna is er een paar keer in geslapen en gelogeerd, en vooral veel in gespeeld. De kozijnen hebben nog een kleurtje gekregen, en ik heb nog een kozijntje inmekaar gefabriekt voor de opening aan de schuttingkant. Ik vond het best een spannend project om te doen, nog nooit eerder zoiets groots en permanents gebouwd. Al met al heb ik veel lol gehad van het bouwen, en hebben de kinderen nu een stevige speelhut. Ciara en Dennis zijn goed doorstaan, de stripboeken binnen in de hut zijn nog steeds droog, dus ik ben tevreden!
Hopelijk helpt dit andere bouwers, ik vind het altijd fijn om te zien hoe anderen iets maken, voor de ideeen had ik ook veel aan het boek "Humble Homes, Simple Shacks, Cozy Cottages, Ramshackle Retreats, Funky Forts: And Whatever the Heck Else We Could Squeeze in Here" van Derek Diedricksen. Het zijn niet de meest bruikbare concepten, maar wel goed om te zien dat je het beste gewoon wat kunt bouwen. Van zijn video's heb ik in ieder geval overgenomen om transparant golfplaat voor het dak te gebruiken. Super goedkoop, en je krijgt lekker veel licht binnen!