Perenhout te geef

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.332
2.038
Klein-Brabant, Vlaanderen
Aan alles komt een eind . . . en hopelijk een nieuw begin.
Mijn grootvader heeft, toen de dieren nog spraken, een fruitboomgaard uitgebaat.
Mijn vader heeft die nadien voor persoonlijk gebruik overgenomen.
Mijn moeder heeft, nadat mijn vader zaliger geworden was & nadat de wind (te) hard geblazen had, een legipont uit de tijd van mijn grootvader in mootjes laten zagen.
Die wou ik niet volledig in de kachel laten belanden.
Op mijn aanvraag heeft mijn moeder toen 2 stukken stam van rond de 35 cm doormeter + 60 cm lang opzij laten leggen.
Mijn moeder is nu ook zaliger geworden - niet verklaard, alhoewel ze dat in mijn ogen wel verdiend heeft - samen met mijn vader.
Voor die stukken legipont heb ik persoonlijk geen doel, wegens - niettegenstaande mijn ontzaglijk respect voor dit historisch hout - andere kijk op mijn (hout)toekomst.
Het hout heeft jarenlang beschut gelegen, en zou in principe volledig winddroog moeten zijn.
Bij welke liefhebber - zuiver van geest - krijgt dit hout een volgend leven ?
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
361
157
Wetteren, Belgie
Een mooi aanbod en zeer aanlokkelijk. Maar ik zie niet direct een project hiervoor en hier zou het maar blijven liggen. Dit hout met een bijzondere geschiedenis verdient een bijzonder doel...
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.742
1.967
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik ga me er niet aan wagen, maar als de persoon die dit hout gaat overnemen van je, hulp wil bij het verzagen, zijn ze bij mij welkom op de grote lintzaag.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
386
137
Mooi verhaal @ZotVanHout.
Ik zou dolgraag eens met perenhout werken, en er naar eer en geweten een mooi werkstuk mee maken. Maar het ontbreekt me aan de middelen en de tijd om de stammen eerst tot planken te verwerken.

Mocht het bij een forumlid terecht komen, en diegene heeft na het project nog wat restanten plank, dan houd ik me aanbevolen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.551
1.001
Riemst
Mooi verhaal.
De Légipont stond in vroeger in iedere tuin. Ook zo in de tuin van mijn ouders.
Deze boom is echter al lang geleden gekapt.
Afgelopen winter heb ik de tuin en weitje van mijn moeder overgenomen (die op haar 85ste er nog dagelijks haar wandelingetje maakt) en er nieuwe bomen geplant. Waaronder een Légipont peren.
Niets zo mooi als een hoogstamboomgaard!
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.799
166
Rotterdam
Ik heb nog geen project in het verschiet, maar voor de aanbieding van een mooi stuk perenhout meldt ik mij graag aan.
Als iemand al wel een plan heeft, mag diegene voor gaan.
Bij mij komen de ideeën vaak als ik het daadwerkelijk voor mij heb liggen. Dan zie ik ineens wat er het beste bij dat stuk hout past.
Ik kan het verwerken. Dat is geen probleem.
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
353
151
55
Luzy Saint Martin
Oude hoogstam peren zijn uiterst zeldzaam geworden!
Dit hout zou prachtig kunnen zijn maar dat zal pas blijken na verzagen tot planken (schaaldelen)
Het zou zo als het is heel mooi zijn maar je zou het ook nog kunnen beitsen tot zwart “ebbenhout” zoals in de 17e eeuw vaak werd gedaan.

Mocht het als planken aangeboden worden ben ik heel geïnteresseerd!! Zelf heb ik nu niet de mogelijkheid om het als stam te verwerken.
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
600
140
59
Linter
Oude hoogstam peren zijn uiterst zeldzaam geworden!
Dit hout zou prachtig kunnen zijn maar dat zal pas blijken na verzagen tot planken (schaaldelen)
Het zou zo als het is heel mooi zijn maar je zou het ook nog kunnen beitsen tot zwart “ebbenhout” zoals in de 17e eeuw vaak werd gedaan.

Mocht het als planken aangeboden worden ben ik heel geïnteresseerd!! Zelf heb ik nu niet de mogelijkheid om het als stam te verwerken.
Hier zijn planken perenhout verkrijgbaar
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.332
2.038
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik kan mij best voorstellen dat zo'n stuk perenhout na jaren beschut liggen de woonplaats is van allerlei beestjes. Ook mooi, natuurlijk, maar voor gebruik als hout misschien wat minder handig.
hierbij foto's
het hakken is gebeurd vooraleer ik aan een ander gebruik van het hout gedacht had
in die tijd zag ik het enkel als een stevig hakblok 🫣
tijden zijn veranderd
ik hak niet meer, en in principe is het te zeldzaam hout om in de kachel te gooien
ik zie aantasting op de buitenrand, die redelijk groot is
stukken zijn 75 cm
de ene 40 en de andere 30 cm diameter
1718019812799.png 1718019857397.png
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.