PEPPOL ! Een samentrekking van PEPtalk en euroPOL ?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.008
2.891
Klein-Brabant, Vlaanderen
6 maanden zijn verlopen sinds ik dit draadje opende

nadien is het stil geweest

hoever staan mijn collega's in VL met PEPPOL ? (NL doet (nog) niet mee)
bv
gaan (alle) uitgaande + inkomende fakturen reeds via PEPPOL ?
wie geeft de uitgaande fakturen in ?
wat, indien jullie nog niet in PEPPOL zitten ?
tijdelijke faktuur nog in PDF naar klant + nadien (duplicaat) in PEPPOL stoppen ?
kunnen jullie zonder tussenkomst van de boekhouder de inkomende fakturen opvragen ?
wat kost PEPPOL jullie extra ? (ik lees ergens7,5 euro voor 25 fakturen/mnd)

mijn boekhouder heeft mij nog niet bevestigd dat hij mij in PEPPOL aangemeld heeft
zelf kan ik mij daar niet terugvinden
mijn boekhouder staat er wel reeds op :oops:

van een paar leveranciers, buitenlandse inbegrepen, kreeg ik onlangs bericht dat ze er klaar voor zijn
in de rand lees ik dat ik vanaf 1 april 2026 als PEPPOL-onwillige bestraft ga worden

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.895
4.026
Ik ben zakelijk aan het opruimen. Ik heb nog wat projecten liggen, waar ik dan eindelijk eens tijd voor heb.

jorisvh

Post veel
mijn boekhouder heeft me maanden geleden geïnformeerd dat ze me zouden activeren behoudens tegenbericht en dat is dus gebeurd.
sindsdien ontvang ik gaandeweg meer facturen via PEPPOL. die komen automatisch in het portaal van mijn boekhouder en daar hoef ik zelf niks meer mee te doen. ik krijg een mail met pdf ter info (enkel ter info want die pdf heeft dus geen waarde).
hier betaal ik niks voor.

als je nog niet geregistreerd bent (ik vind je ook niet), zou ik dat maar asap regelen, of beter gezegd je boekhouder aan zijn oren trekken dat het nog niet in orde is. je Belgische leveranciers zijn vanaf 1/1/26 verplicht hun facturen via PEPPOL te versturen.

je moet (kan) enkel B2B en B2G facturen via PEPPOL versturen dus als je enkel B2C werkt, is kunnen ontvangen voldoende.
anders heb je een of ander facturatiepakket nodig dat PEPPOL facturen kan aanmaken en versturen.
ik betaal voorlopig 4€/mnd voor tot 50 facturen/jaar (ik doe maar 10-20% B2B dus denk dat dat voldoende gaat zijn. indien niet, wordt het 11€/mnd (onbeperkt dan, denk ik).
Ik heb op 31/12 nog wat old school pdf B2B facturen uitgestuurd 😉.
tegen het eind van de maand zal ik eens gaan uitzoeken hoe het nu moet.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.008
2.891
je moet (kan) enkel B2B en B2G facturen via PEPPOL versturen
@jorisvh
B2G = ?

ik betaal voorlopig 4€/mnd voor tot 50 facturen/jaar (ik doe maar 10-20% B2B dus denk dat dat voldoende gaat zijn. indien niet, wordt het 11€/mnd (onbeperkt dan, denk ik).
tja, er is vanuit ons oogpunt de ontvangende + verzendende kant
voor de uitgaande kant raak ik niet aan 50/jaar
ik wens meer !
voor de ontvangende kant heb ik er soms 20/maand
koop ik in de gamma of hubo, dan heb ik een peppol aan mijn been :cry:

mijn boekhouder sprak 6 m geleden van 9 euro/m
nu is het plots 28

1767701753669.png
ik ga dit met hem nog eens uitspitten
ik verwacht mij er aan dat ik hem bijkomend nog altijd moet vertellen hoe hij de fakturen in moet boeken (*)
dus waar is mijn winst ?
en ik wil ook niet dat mijn fakturen automatisch betaald worden
dat zou de mooiste zijn !
betaal ik mee voor een systeem dat opgezet is om de btw-caroussel-spelers de pas af te snijden ?
(*) 81 = verkoop * 82 <= 1.000 = onkosten * 83 > 1.000 = investering

raar dat zo weinig collega's - buiten vooral joris - hier reageren :unsure:
hebben jullie - uiteraard een minderheid - geen be btw nr ?

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
204
153
Zuid Holland
Het lijkt er op dat je boekhouder alleen een dure softwarematige oplossing in de aanbieding heeft. Als jij er toch voor kiest om het aanbod van je boekhouder te accepteren betaal je niet mee aan een systeem om fraude tegen te gaan, je betaald enkel voor de commerciële belangen van je boekhouder die een stukje software te koop heeft. Er zijn ook andere aanbieders die het voor minder kunnen leveren, maar die leveren wellicht niet de diensten zoals je huidige boekhouder. Is dat uiteindelijk handiger en goedkoper? Die afweging is aan jou.

Het alternatief is om een losstaande dienst te nemen om de efacturen te versturen naar je klanten, en in parallel stuur je een kopie van die informatie naar je boekhouder zodat hij het in je administratie op kan nemen. Ik werk zelf niet met efacturen want nog niet nodig hier in NL, maar ik zie verschilende aanbieders van boekhoud software die adverteren met gratis efacturen versturen, zoals bijvoorbeeld: Facturen maken | Jortt | Gratis
Ik maak geen gebruik van Jortt dus kan hier weinig over vertellen, enkel dat ze adverteren met gratis facturen versturen via peppol.

• Leuk
Waarderingen: jorisvh

jorisvh

Post veel
business to government.
tja, er is vanuit ons oogpunt de ontvangende + verzendende kant
voor de uitgaande kant raak ik niet aan 50/jaar
ik wens meer !
voor de ontvangende kant heb ik er soms 20/maand
die 4€/mnd voor 50 facturen/jr is enkel uitgaand (verkoop). als ik het platform voor alle verkoopfacturen (ook pdf naar particulieren) ga gebruiken, is dat uiteraard niet voldoende. voor enkel de PEPPOL facturen naar B2B klanten volstaat dit voor mij wel.
inkomende (aankoop) facturen is gewoon onbeperkt gratis en werkt voor mij al maanden.
koop ik in de gamma of hubo, dan heb ik een peppol aan mijn been :cry:
ja, geweldig toch :). voor je terug in je camionette zit, is de factuur al bij je boekhouder.
ik verwacht mij er aan dat ik hem bijkomend nog altijd moet vertellen hoe hij de fakturen in moet boeken (*)
(*) 81 = verkoop * 82 <= 1.000 = onkosten * 83 > 1.000 = investering
als je uw boekhouder moet vertellen hoe hij facturen moet boeken, waarom heb je er dan 1 :eek:?

als de oplossing van je boekhouder je niet zint, je kan het zelf opzetten, bvb met DocclePro @ 4€/mnd.
1767704799449.png

aankoopfacturen komen dan (gratis) toe in doccle en kan je (gratis) automatisch via mail doorsturen naar je boekhouder.
verkoopfacturen maak je op zoals je altijd deed en upload je als pdf. doccle haalt de info eruit, zet die om in UBL formaat en stuurt ze naar je klant via het PEPPOL netwerk. een copy wordt naar je boekhouder gestuurd.
ik vrees dat "integratie met je boekhouder" hier pdf via email is. die moet dan nog steeds de pdf inlezen ipv dat hij de gestructureerde UBL info binnenkrijgt waardoor boeking automatisch is, waardoor je een deel van de efficiëntiewinst mist.

als die "22€/mnd voor het digitale platform" dient om inkomende en uitgaande facturen naar het digitaal platform van je boekhouder te kunnen mailen, dan heb je dat sowieso nodig om je facturen automatisch bij je boekhouder te laten terechtkomen (en in dat geval kan je al even goed zijn volledige oplossing aanvaarden, lijkt mij).

dat digitale platform is bij mij gratis (ttz, het zit verborgen in de facturen die ik na elk kwartaal krijg voor de BTW admin).

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
335
129
ik gebruik Billit (via KBC kan je dit 1 jaar gratis uittesten)
onze boekhouder had dit ook aangeraden als goedkope en eenvoudige oplossing

zijn dit beginnen gebruiken om te voldoen aan het Peppol gebeuren maar je kan hier wel gigantisch veel mee. Opvolgen betalingen, status opvolging, klanten beheer, automatische betalingen, rapportering, ...

facturen van leveranciers krijg ik binnen via doccle en worden automatisch doorgestuurd naar Billit.

nog wat achtergrond info
houtbewerking is in bijberoep en aangezien dit samen met kameraad is, hebben we een VOF opgestart. Dus sowieso boekhouder verplicht.

• Leuk

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.008
2.891
houtbewerking is in bijberoep en aangezien dit samen met kameraad is, hebben we een VOF opgestart. Dus sowieso boekhouder verplicht.
van zodra je een btw nr hebt, is peppol verplicht
ik vermoed dat wie onder de omzet-/inkomensgrens zit om geen btw-aangifte te moeten doen, ook in peppol moet - die blijken ook een btw nr te hebben

een boekhouder is niet verplicht
maar dat vind ik een saaie stiel
dus uitbesteed
alhoewel, diens uurloon is niet te versmaden

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
335
129
als je als zelfstandige (met BTW nr) enkel factureert aan eindklanten dan is Peppol niet verplicht. Het is enkel verplicht als je B2B factureert. Dus stel dat je enkel houtklussen uitvoert aan particulieren dan is Peppol nog niet verplicht. Je moet wel in staat zijn om Peppol facturen te kunnen ontvangen (bv van je leverancier) maar dit kan je eenvoudig en gratis via doccle.

Bij een VOF is een boekhouder verplicht, je mag niet zelf je BTW aangifte doen

• Leuk

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.008
2.891
als je als zelfstandige (met BTW nr) enkel factureert aan eindklanten dan is Peppol niet verplicht. Het is enkel verplicht als je B2B factureert. Dus stel dat je enkel houtklussen uitvoert aan particulieren dan is Peppol nog niet verplicht. Je moet wel in staat zijn om Peppol facturen te kunnen ontvangen (bv van je leverancier) maar dit kan je eenvoudig en gratis via doccle.
dus jullie halen gewoon de binnenkomende fakturen van de leveranciers uit doccle, en bezorgen die zoals vroeger (pdf of papier) aan de boekhouder ?

per jaar heb ik nog geen 10 uitgaande fakturen naar zakelijke klanten
als ik voor peppol alle toeters & bellen neem, dan betekent dat - cfr het aanbod van mijn boekhouder - per zakelijke faktuur 30 euro er bovenop 😭
un franco es un franco !

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
335
129
dus jullie halen gewoon de binnenkomende fakturen van de leveranciers uit doccle, en bezorgen die zoals vroeger (pdf of papier) aan de boekhouder ?

per jaar heb ik nog geen 10 uitgaande fakturen naar zakelijke klanten
als ik voor peppol alle toeters & bellen neem, dan betekent dat - cfr het aanbod van mijn boekhouder - per zakelijke faktuur 30 euro er bovenop 😭
un franco es un franco !
ik heb doccle nu opgezet dat het automatisch de facturen doorstuurt naar Billit maar idd je zou de pdf factuur uit doccle kunnen downloaden en die aan je boekhouder bezorgen. Dit zou voldoende moeten zijn als je alleen particulieren factureert.

begrijp wel niet waarom je per zakelijke factuur, 30 Euro extra zou moeten rekenen...
Stel dat je een pakket als Billit neemt (1 jaar gratis via KBC en anders 7Euro50/maand voor de volledige versie) (Billit licentie is 120% aftrekbaar)
Je Peppol registratie is gratis, je koppelt Peppol aan Billit
Vervolgens verstuur je je facturen met Billit via je Peppol account naar je klanten.

aankoop en verkoop facturen kan je uit billit downloaden en naar je boekhouder mailen

zou toch nog eens met je boekhouder spreken. Misschien heeft hij een eigen pakket dat hij je wil opdringen?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.008
2.891
zou toch nog eens met je boekhouder spreken. Misschien heeft hij een eigen pakket dat hij je wil opdringen?
in juli 2025 sprak boekhouder van 9 euro/m
nog aanvaardbaar
nu is het 6/m voor kyte (mij onbekend, maar ik zoek het op) + 22 voor het/zijn digitale platform
un franco es un franco !

ben de laatste (k)loodjes aan het leggen om 2025 succesvol af te ronden
binnen een week is het rustiger
dan pluis ik het allemaal uit
begrijp wel niet waarom je per zakelijke factuur, 30 Euro extra zou moeten rekenen...
omdat het totaal op 28 euro/m uit zou komen
dus ruwweg 300 euro/j
in 2025 had ik 5 zakelijke fakturen
stel dat het er 10 worden, dan is dat recht-toe-recht-aan een meerprijs van 300 / 10 = 30 euro per zakelijke faktuur

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.