Schieten is heel wat anders als het meer monotome geluid van een draaiende machine. De geluidsdruk is bij schieten ook hoger. Voor comfort wil je misschien wel veel dempen, maar voor beperken van gehoorschade moet je onder de 80dBa blijven. Een Optime 1 dempt 27dB, hogere frequenties doet die iets beter als laag. De meeste houtbewerkingsmachines komen niet boven de 100dB uit, dus deze volstaat altijd.
Ik vind het hogere gewicht van de 2 en de 3 niet prettig om langere tijd te dragen, dus ik heb de gele 1 in de schuur hangen. Ook op werk hebben we de 1, alleen die zijn voor incidentele gevallen, daar hebben we voor de werkplaats individuele otoplastieken, dat blijft toch het allerfijnste om te gebruiken. Die combineren ook het beste met een veiligheidsbril en masker, dat komt bij ons ook nog wel eens voor.
Voor thuis is dat me te duur, daar gebruik ik dus de kappen van Peltor. Ik heb al otoplastieken voor het motorijden, maar die hebben geen oogje voor een koordje, en dat is met klussen wel fijn, anders raak je ze heel snel kwijt. De oorschelpen van Peltor kun je ook los vervangen, dus als die kapot zijn hoef je niet gelijk een hele nieuwe te kopen, ook wel fijn.