D
DervishD
Guest
Vandaag is mijn nieuwste aanwinst (besteld bij Baptist) afgeleverd. Het kleine beitelschaafje van Peaktool oftewel gewoon een Quangsheng. Veel informatie stond er niet bij maar even kijken op woodcraft.com waar hetzelfde schaafje onder de naam Woodriver wordt verkocht leert ons dat het een " stainless steel investment cast body" is, anders gezegd gegoten roestvrij staal. Het beitelblad is van Mn65 staal gemaakt. Nooit eerder van gehoord maar gezien de vele positieve reviews die Quangsheng overal krijgt zal dat wel goed zitten. Ik vermoed dat het gewoon een high carbon staal is met 0,65% mangaan er aan toegevoegd. De prijs 47,25 en voor dat geld krijg je veel kwaliteit. De body is mooi gegoten en van een goed gewicht maar heeft wel overal scherpe randen, die heb ik dus gelijk even gebroken. Het beitelblad is 3,5mm dik en is op een coticule net zo snel te slijpen als al mijn andere beitels en schaven. Niks mis mee dus en vandaar ook mijn vermoeden dat het gewoon een high carbon staal is. Instellen is ook uitermate simpel. Gewoon het schaafje op het hout neerleggen, beitel vlak met het hout en dan het klemschroefje aandraaien, that's it. Hoe het schaafje in de praktijk presteert kan ik nog niks over zeggen, dat weet ik pas na de bouwvak.