Peaktool bankschroef

0nn0

Actieve deelnemer
23 mei 2023
344
116
Hier soms daar
Ben benieuwd naar de ervaring met de Peaktool bankschroef van Baptist. De 178 mm verzie. Doen? Of verder sparen?
Ik zou kijken naar een versie met snel span mogelijkheid.
Dit omdat het veel sneller gaat dan dat gedraai.
Heb er een aantal liggen en elke keer is het toch weer niet.

Wellicht is maken van een moxon bankschroef handiger omdat deze hoger is?

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
3.175
1.547
Omgeving Leiden
Bij de spanwijdte moet je rekening houden met de houten klampen die je nog op de bekken monteert.
Er gaat al gauw 2 x20 mm vanaf.
En wat ben je er mee van plan? Gewoon klemmen doen ze allemaal, misschien heeft de ene wat speling op de geleidestangen en de andere niet. Maakt voor de werking niet uit. Zodat je naar de features gaat kijken.
Quickrelease, zoals genoemd is handig. En misschien vind le een sliding vise dog, zo'n pen die je omhoog kan schuiven, makkelijk om te hebben.

Andere merken dan peaktool zijn bijvoorbeeld irwin record en york.

Senior10

Actieve deelnemer
4 jun 2024
96
49
Hoekschewaard
Marktplaats in de gaten houden, daar worden ze regelmatig aangeboden in alle soorten en maten. Ik heb een aantal jaren geleden een oude Paramo gekocht bij Bart Tools in Rotterdam. Ben er nog steeds erg blij mee en gebruik hem heel veel.

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
654
310
Ben benieuwd naar de ervaring met de Peaktool bankschroef van Baptist. De 178 mm verzie. Doen? Of verder sparen?
Ik heb deze met Quick release. Spaar even door voor de 230 mm variant met Quick Release.
Snelspannen is sowieso een aanrader.

178 mm is eigenlijk net te klein. Het gaat, maar met meer moeite. Ik heb houten klampen gemonteerd die aan beide kanten 5 cm uitsteken zodat de bankschroef effectief 28 cm is, dat helpt. En ik heb weinig last van de geringe spanwijdte omdat ik zoveel mogelijk vlak op de werkbank werk met een schaafstop en holdfast.
Het is een gegeven paard, maar met de kennis van nu had ik liever een bankschroef van 230 mm gehad.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.