Het ziet er naar uit dat Roeland de gouden tip had, zet er stroom op!
Eerst mijn samples die al 36 uur in een potje met azijn staan. Dat is niks. Er vormt wel een donker grijze laag op, maar die veeg je er zo af. Dan blijft er een iets doffer dan normaal plaatje over.
Het plaatje dat ik met mosterd had besmeurd zag er raar uit. Waar de mosterd had gezeten was er niks gebeurd, maar er naast was het korrelig zwart. En toen ik het had afgewassen en afgedroogd en in de keuken had gelegd werd het heel snel erg roestig. Gewoon bruine roest dus. Maar wel in een erg vlekkerig patroon.
Maar nu de galvanische methode. Twee plaatjes in een bakje azijn met een flinke scheut zout er in opgelost. Het ene plaatje aan de plus pool van een spannings bron, de andere aan de massa. Het gaat gelijk flink bruisen. Bij de groene draad kan je het bruisen wel een beetje zien (slechte foto). Spanning had ik op ongeveer 12 volt, stroom hangt helemaal af van de afstand en het oppervlak, maar was in dit geval ongeveer 1 ampere.
Na een 10 minuutjes heb ik het er uit gehaald. En dit is het resultaat. Het deel dat onder "water" stond is flink verkleurd, en belangrijk, het zit ook goed vast! (nog een slechte foto).
Een paar aandachtspuntjes. Het werkt heel erg richtings gevoelig. Als de plaatjes scheef tegen over elkaar staan wordt 1 kant donker. De achterkant doet ook niet veel. De electronen zoeken echt de kortste weg. Ik vindt het ook nog een beetje streperig. Misschien dat een paar keer poetsen tussendoor en herhalen dat nog een beetje kan verbeteren?
Nog iets grappigs. Ik had de plaatjes even snel met een stukje 120 schuurpapier schoongemaakt en daarna met brake cleaner ontvet. In dit plaatje aan de massa kan je de schuurkrassen nog goed zien. Maar het plaatje aan de plus pool is blank gebleven, maar wel veel gladder! Net of het met heel fijn grit is gestraald. Ik denk dat dat een etsend effect is.
Tot zo ver mijn experimenten. Ik ga toch die ijzer chloride bestellen, kost niet veel en ik ben nieuwschierig.