Een testje gedaan met pattex D3 en D4 lijm.
D3 is de witte watervaste houtlijm (Edit: waterbestendig)
D4 is de p.u. bruislijm
Materiaal: Merantie
Lijmvlak: langs - lang en langs - kops. De laatste omdat ik een kozijn moest lijmen en toch wel eens wilde weten hoe vast 't eea zat.

Gelijmd bij +/- 15 graden, een nacht laten uitharden.
De valproef doorstonden beide proefstukken, daarna een nachtje in koud water

De valproef was wederom geen probleem
Hierna een dagje een warm water (kreeg het niet aan de kook op de kachel)

Wederom de valproef.
De D3 lijm: deze liet op allebei de lijmvlakken los, de lijm bezweek.

De D4 lijm: de liet op het lijmvlak langs - kops los - loslaten lijm

Het lijmvlak langs - langs had een par stevige tikken van een hamer nodig, en deze bezweek zoals het hoort, niet op het lijmvlak

D3 lijm mag volgens de verwerkingsvoorschriften niet onbehandeld aan vocht worden blootgesteld. En een dagje in heet water is ook niet realistisch, maar viel me toch zeker niet tegen. D4 lijm hecht beter (ook aan je handen) en de uitgekomen lijm moet bij de verbinding verwijderd worden.
Ik heb jaren geen witte watervaste lijm gebruikt ivm met een keer de verkeerde pot uit de kast pakken.
D3 is de witte watervaste houtlijm (Edit: waterbestendig)
D4 is de p.u. bruislijm
Materiaal: Merantie
Lijmvlak: langs - lang en langs - kops. De laatste omdat ik een kozijn moest lijmen en toch wel eens wilde weten hoe vast 't eea zat.

Gelijmd bij +/- 15 graden, een nacht laten uitharden.
De valproef doorstonden beide proefstukken, daarna een nachtje in koud water

De valproef was wederom geen probleem
Hierna een dagje een warm water (kreeg het niet aan de kook op de kachel)

Wederom de valproef.
De D3 lijm: deze liet op allebei de lijmvlakken los, de lijm bezweek.

De D4 lijm: de liet op het lijmvlak langs - kops los - loslaten lijm

Het lijmvlak langs - langs had een par stevige tikken van een hamer nodig, en deze bezweek zoals het hoort, niet op het lijmvlak

D3 lijm mag volgens de verwerkingsvoorschriften niet onbehandeld aan vocht worden blootgesteld. En een dagje in heet water is ook niet realistisch, maar viel me toch zeker niet tegen. D4 lijm hecht beter (ook aan je handen) en de uitgekomen lijm moet bij de verbinding verwijderd worden.
Ik heb jaren geen witte watervaste lijm gebruikt ivm met een keer de verkeerde pot uit de kast pakken.
Laatst bewerkt: