Parkside bovenfrees: wat mag je verwachten van de kwaliteit?

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
62
Naar aanleiding van een bericht op dit forum kwam ik erachter dat de parkside bovenfrees weer leverbaar was. Ik heb geen ervaring met bovenfrezen, en dit leek me een leuke kennismaking. Ik heb nog getwijfeld om de makita rt0700 te kopen omdat die zo veelzijdig is, maar vanwege de prijs en de goede reviews toch voor de parkside gekozen. Upgraden kan altijd nog.

Maar nu komt het. Vandaag kwam hij binnen. uit de doos gehaald en de vergrendeling losgemaakt waardoor die uit zou moeten schuiven. Ik merkte meteen dat dat niet zo soepel ging: de laatste 1 á 1,5 cm moet ik echt uittrekken door de machine en de zool uit elkaar te trekken, dit veert vanzelf niet meer uit. Dit lijkt mij niet normaal?

Daarnaast zette ik de frees op een vlakke ondergrond waarbij opviel dat deze direct wat schommelde. De frees met beide handen aan de grepen vastgepakt, en nu blijkt de zool dusdanig krom te zijn dat die behoorlijk kan wiebelen. Ik vraag me dus oprecht af of ik hier ooit rechte freesbewerkingen mee kan uitvoeren.

Dit lijkt mij een gevalletje garantie, toch? Of verwacht ik te veel van een stuk gereedschap uit dit segment? Misschien zijn er andere gebruikers van dezelfde machine die hun ervaringen kunnen delen? In ieder geval alvast bedankt voor alle bijdragen!

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
556
122
Dat lijkt me een maandag ochtend exemplaar. Ik heb er toevallig vorige week eentje gekocht om stuk te maken op een eenmalig project e de zool s vlak en de geleiding werkt als bedoelt.. Garantie dus

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
Na gebruik van een vrij lange frees (18 mm verlengd van de Ecotools) klapte bij mij het lager eruit. Daarnaast liep de hoogte verstelling bij mij ook niet soepel. Ik heb daarna een tweedehands Makita 3612 gekocht met kuren in de snelheidsregeling, uiteindelijk bij een Festool OF1010 uitgekomen waar ik erg content mee ben. Een beetje afhankelijk van wat je ermee gaat doen kun je met die RT700 ook al een eind komen, je hebt niet gelijk een beest van een bovenfrees nodig. Ik vind zelf de pistoolgreep van de OF1010 erg handig omdat je die ook met één hand kunt bedienen.

Rick

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.163
440
Mijn eerste bovenfrees was een Kinzo. Mijn tweede bovenfrees was nog een Kinzo. Mijn derde bovenfrees was een Black@Decker. Allemaal gekocht van het zelfde geld. Mijn vierde bovenfrees was een Metabo. En die heb ik al heel erg lang.

Een bovenfrees maakt heel veel toeren en moet ook nog eens nauwkeurig zijn en hitte kunnen verdragen. Dat vraagt een bepaalde kwaliteit die machines als van de Lidl en Einhell gewoon niet gaan halen. Bij een beetje gebruik, gaat het kapot binnen de garantietermijn. Dus inderdaad leuk om eens te proberen en daarna koop je alsnog iets beters.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.298
3.436
Gaanderen
Een bovenfrees die niet soepel instelbaar is is een brok ellende. De rest is altijd een vraag bij dit soort prijzen.
Zelf heb ik mijn frees (eind jaren 80) met enige onregelmatigheid vaak langdurig in gebruik. Dat is de Festo of 900 nu de Festool of 1010. Het zware werk doe ik met een freestafel of de Triton TRA 001. Dit merk heeft 3 modellen die goed ontvangen worden. En een zeer goede prijs kwaliteit verhouding hebben.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.298
3.436
Gaanderen
B&D het bekendste merk ter wereld. Ergens in de opslag heb ik nog een model uit de jaren 70 die nog steeds werkt. Was een model voor de etalage. De kwaliteit in de loop van de jaren is zeer wisselend geweest. Van bagger slecht tot prima. Ze hebben zelfs nog een zwarte prof line gehad. Wat ik uit ervaring kan zeggen dat ze wel hun problemen oplossen. Zo zijn er een keer alle bladblazers opgehaald en omgeruild. Ik heb er weinig mee al heb ik de workmate veel gebruikt. Hoe de kwaliteit nu is weet ik niet.

handig18

Oud hout
17 feb 2013
3.039
895
Oss
Ja Wim, de naam zegt het al, Black en blik :cool: , maar die eerste workmates waren/zijn prima! Ik weet niet meer hoelang deze al verkocht worden, maar ik schat dat ik de mijne toch meer dan 50 jaar heb.

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Klopt de eerste workmats waren zwaar de mijn stamt uit 1975 was de tweede generatie volgens mij
Heb hem nog steeds ding was toen niet goedkoop, maar heeft zijn geld wel verdiend door de jaren heen die huidige workmats zijn weg werp dingen in vergelijking
Alle waar na zijn geld , met goedkoop moet je geluk hebben of je werkzaamheden er na aanpassen.

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.694
1.048
70
Veldhoven
Ik heb inmiddels een respectabele verzameling accugereedschap van Parkside, en ben (nog) niet teleurgesteld.
Bovenfrees heb ik er echter niet van.

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
556
122
Ik heb ook meer gereedschap van parkside en ben ook nog niet teleur gesteld. Ik houd er bij de frees alleen wel rekening mee dattie bij deze klus stuk kan gaan en dat wil ik dus niet doen met mijn bosch freesje doen.

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.207
1.154
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ja Wim, de naam zegt het al, Black en blik :cool: , maar die eerste workmates waren/zijn prima! Ik weet niet meer hoelang deze al verkocht worden, maar ik schat dat ik de mijne toch meer dan 50 jaar heb.
Daar zit wel een mooi verhaal aan - de ontwikkeling van de WorkMate. Is een heel hoofdstuk aan gewijd in een Amerikaans boek over workbenches (zal de titel eens opzoeken). B&D kwam pas betrekkelijk laat in het proces om de hoek kijken ;-)

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.298
3.436
Gaanderen
Ja Henk die hebben het gewoon gekocht want ik dacht dat bij niemand het wilde hebben. Net zoiets als de Jaws deze is al bij vele merken geweest maar ik geloof niet dat het een heel groot succes is geworden. Wij konden ze toen der tijd nauwelijks verkopen ook al stond er toen elu op.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.298
3.436
Gaanderen
Klopt de eerste workmats waren zwaar de mijn stamt uit 1975 was de tweede generatie volgens mij
Heb hem nog steeds ding was toen niet goedkoop, maar heeft zijn geld wel verdiend door de jaren heen die huidige workmats zijn weg werp dingen in vergelijking
Alle waar na zijn geld , met goedkoop moet je geluk hebben of je werkzaamheden er na aanpassen.
Ik kan mij nog herinneren dat ik als jong jongetje, mid jaren 70, hielp met het lossen. We kregen ze toen per gros (144) binnen. Dat was uitdelen toen.

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
62
Ik heb net de machine nog maar eens uit de doos gehaald en e.e.a. goed bekeken om de garantieaanvraag in te dienen. Meteen maar een foto gemaakt waarop de kromheid van de zool duidelijk te zien is:

E0682024-3B65-49E2-918A-3357A130F84F.jpeg
Verder nog eens gemeten hoe de ‘plunge’ functie werkt: als ik na volledig ‘plungen’ (wat is hiervoor goed nederlands?) terug omhoog kom blijft hij ruim 20mm voor het hoogste punt al hangen. Voor de rest moet ik hem dus helpen door de zool tegen te houden met de ene hand en de machine omhoog te trekken met de andere.

Morgen maar gelijk de garantieaanvraag indienen.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.813
1.202
Riemst
Ik hoor hier goede dingen van Parkside, maar bij een vriendin een ander verhaal.
De handcirkelzaag gaf na even flinke arbeid rooksignalen om er dan mee op te houden. Machine was niet mishandeld of misbruikt.
Gisteren haar combiboorhamer in handen gehad. De schakelaar verdraagt geen stof. Hij blokkeert op aan , de draairichting omkeer blijft niet staan en de machine draait nog enkel linksom. Waardeloos, ook voor occasioneel gebruik. Voor mij dus geen Parkside.

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.893
592
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Het blijft een beetje geluk hebben met dergelijke machines. Meer kun je ook niet verwachten voor dergelijke prijzen denk ik. Ik heb veel Chinese machines (Ferm, Aldi en Lidl) en sommige heb ik al 16 jaar en sommige zijn binnen een paar jaar kapot of zijn krom. Mijn vergelijkbare Ferm Power bovenfrees heeft het 8 jaar probleemloos gedaan, maar vorige maand ging er een kogellager kapot, die niet fatsoenlijk te vervangen bleek.

Het probleem wat jouw machine heeft moet je incalculeren bij dergelijke aankopen ben ik bang.

R.A.M.

Nieuw lid
27 feb 2021
22
6
Normaal koop ik niet van dat goedkoop(er) spul, maar voor de verbouwing toch een
Parkside breekhamer gekocht. Eerst een oud goedkoop ding geleend, daarna een Hilti gehuurd
en dezelfde dag nog omgeruild voor een zwaardere Hilti. Die laatste werkte een stuk beter bij het uitbreken
van de dekvloer. Toen ik later een flinke sleuf moest uitkappen in de nieuwe dekvloer heb ik een Parkside
gekocht, en die rammelde er vrij makkelijk doorheen.
De aanschaf was ongeveer even duur als het huren van de Hilti...

Maar om in de lijn te blijven, als bovenfrees heb ik een Makita, die kleine met heel veel handige hulpstukken.
Die is ook al vaak gebruikt.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.